Com-bridge, czyli jesienią pojedziemy nowocześnie

W Błażowej powstaje pierwszy w Polsce most z tworzyw sztucznych. To wspólny projekt nauki i biznesu.

Publikacja: 19.07.2015 17:01

Wizualizacja supermostu w Błażowej

Wizualizacja supermostu w Błażowej

Foto: materiały prasowe

Nowatorski projekt com-brige realizowany jest przez konsorcjum naukowo-biznesowe, w którego skład wchodzą Mostostal Warszawa SA (lider projektu, wykonawca mostu), firma Promost Consulting z Rzeszowa (projektant) oraz dwie uczelnie: Politechnika Rzeszowska (badanie elementów konstrukcyjnych) i Politechnika Warszawska (testy materiałowe).

Prototypowy most w Błażowej nad potokiem Ryjak powstaje z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej FRP (ang. Fibers Reinforced Polimer). Takie kompozyty od lat są stosowane w przemyśle lotniczym, stoczniowym i samochodowym. Coraz częściej znajdują zastosowanie w budownictwie.

Naukowcy nie zaprzeczają, że budowa mostu z kompozytów jest droższa niż z betonu i stali, ale przekonują, że warto inwestować. Argumentują, że kompozyty ważą mniej od prefabrykatów – dzięki czemu montaż jest łatwiejszy, a czas budowy krótszy. Kompozyty mają także lepsze parametry wytrzymałościowe niż stal i beton. Konstrukcja kompozytowa jest też trwalsza ze względu na brak zagrożenia korozją, a to ma wpływ na koszty konserwacji.

– Choć w Polsce powstały już mosty z elementami z tworzyw sztucznych, to most w Błażowej będzie pierwszy, który będzie miał zrobiony z kompozytów dźwigar i płytę zbrojoną prętami kompozytowymi – mówi Dominik Macheta z firmy Promost Consulting z Rzeszowa.

Most będzie miał długość 22 m i szerokość 10 m. Powstaje w ramach programu „Demonstrator Plus" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które wsparło projekt kwotą 5 mln 150 tys. zł. Cały projekt kosztuje około 10 mln zł. Budowę poprzedził dwuletni etap badań laboratoryjnych lamin tworzących kompozyt oraz setki prób i testów. Most ma zostać oddany do użytku jesienią 2015 r. Powstanie w miejscu mostu drewnianego.

W ramach projektu zostanie również opracowany system monitoringu mostu podczas eksploatacji. Zajmą się tym specjaliści z Politechniki Rzeszowskiej.

Partnerzy konsorcjum liczą, że projekt mostu w Błażowej uda się skomercjalizować. Przewiduje on bowiem opracowanie katalogu typowych elementów nośnych przęseł z kompozytów FRP i wdrożenie ich na skalę przemysłową.

Przedstawiciele Pomost Consulting twierdzą, że mają pierwsze zapytania komercyjne w tej sprawie. Przyszły m.in. od wykonawców ścieżek rowerowych i przedsiębiorców z branży mostowej, którzy coraz śmielej chcą wykorzystywać pręty kompozytowe do zbrojenia płyt mostów.

Nowatorski projekt com-brige realizowany jest przez konsorcjum naukowo-biznesowe, w którego skład wchodzą Mostostal Warszawa SA (lider projektu, wykonawca mostu), firma Promost Consulting z Rzeszowa (projektant) oraz dwie uczelnie: Politechnika Rzeszowska (badanie elementów konstrukcyjnych) i Politechnika Warszawska (testy materiałowe).

Prototypowy most w Błażowej nad potokiem Ryjak powstaje z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej FRP (ang. Fibers Reinforced Polimer). Takie kompozyty od lat są stosowane w przemyśle lotniczym, stoczniowym i samochodowym. Coraz częściej znajdują zastosowanie w budownictwie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy