Nowatorski projekt com-brige realizowany jest przez konsorcjum naukowo-biznesowe, w którego skład wchodzą Mostostal Warszawa SA (lider projektu, wykonawca mostu), firma Promost Consulting z Rzeszowa (projektant) oraz dwie uczelnie: Politechnika Rzeszowska (badanie elementów konstrukcyjnych) i Politechnika Warszawska (testy materiałowe).
Prototypowy most w Błażowej nad potokiem Ryjak powstaje z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej FRP (ang. Fibers Reinforced Polimer). Takie kompozyty od lat są stosowane w przemyśle lotniczym, stoczniowym i samochodowym. Coraz częściej znajdują zastosowanie w budownictwie.
Naukowcy nie zaprzeczają, że budowa mostu z kompozytów jest droższa niż z betonu i stali, ale przekonują, że warto inwestować. Argumentują, że kompozyty ważą mniej od prefabrykatów – dzięki czemu montaż jest łatwiejszy, a czas budowy krótszy. Kompozyty mają także lepsze parametry wytrzymałościowe niż stal i beton. Konstrukcja kompozytowa jest też trwalsza ze względu na brak zagrożenia korozją, a to ma wpływ na koszty konserwacji.
– Choć w Polsce powstały już mosty z elementami z tworzyw sztucznych, to most w Błażowej będzie pierwszy, który będzie miał zrobiony z kompozytów dźwigar i płytę zbrojoną prętami kompozytowymi – mówi Dominik Macheta z firmy Promost Consulting z Rzeszowa.
Most będzie miał długość 22 m i szerokość 10 m. Powstaje w ramach programu „Demonstrator Plus" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które wsparło projekt kwotą 5 mln 150 tys. zł. Cały projekt kosztuje około 10 mln zł. Budowę poprzedził dwuletni etap badań laboratoryjnych lamin tworzących kompozyt oraz setki prób i testów. Most ma zostać oddany do użytku jesienią 2015 r. Powstanie w miejscu mostu drewnianego.