Com-bridge, czyli jesienią pojedziemy nowocześnie

W Błażowej powstaje pierwszy w Polsce most z tworzyw sztucznych. To wspólny projekt nauki i biznesu.

Publikacja: 19.07.2015 17:01

Wizualizacja supermostu w Błażowej

Wizualizacja supermostu w Błażowej

Foto: materiały prasowe

Nowatorski projekt com-brige realizowany jest przez konsorcjum naukowo-biznesowe, w którego skład wchodzą Mostostal Warszawa SA (lider projektu, wykonawca mostu), firma Promost Consulting z Rzeszowa (projektant) oraz dwie uczelnie: Politechnika Rzeszowska (badanie elementów konstrukcyjnych) i Politechnika Warszawska (testy materiałowe).

Prototypowy most w Błażowej nad potokiem Ryjak powstaje z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej FRP (ang. Fibers Reinforced Polimer). Takie kompozyty od lat są stosowane w przemyśle lotniczym, stoczniowym i samochodowym. Coraz częściej znajdują zastosowanie w budownictwie.

Naukowcy nie zaprzeczają, że budowa mostu z kompozytów jest droższa niż z betonu i stali, ale przekonują, że warto inwestować. Argumentują, że kompozyty ważą mniej od prefabrykatów – dzięki czemu montaż jest łatwiejszy, a czas budowy krótszy. Kompozyty mają także lepsze parametry wytrzymałościowe niż stal i beton. Konstrukcja kompozytowa jest też trwalsza ze względu na brak zagrożenia korozją, a to ma wpływ na koszty konserwacji.

– Choć w Polsce powstały już mosty z elementami z tworzyw sztucznych, to most w Błażowej będzie pierwszy, który będzie miał zrobiony z kompozytów dźwigar i płytę zbrojoną prętami kompozytowymi – mówi Dominik Macheta z firmy Promost Consulting z Rzeszowa.

Most będzie miał długość 22 m i szerokość 10 m. Powstaje w ramach programu „Demonstrator Plus" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które wsparło projekt kwotą 5 mln 150 tys. zł. Cały projekt kosztuje około 10 mln zł. Budowę poprzedził dwuletni etap badań laboratoryjnych lamin tworzących kompozyt oraz setki prób i testów. Most ma zostać oddany do użytku jesienią 2015 r. Powstanie w miejscu mostu drewnianego.

W ramach projektu zostanie również opracowany system monitoringu mostu podczas eksploatacji. Zajmą się tym specjaliści z Politechniki Rzeszowskiej.

Partnerzy konsorcjum liczą, że projekt mostu w Błażowej uda się skomercjalizować. Przewiduje on bowiem opracowanie katalogu typowych elementów nośnych przęseł z kompozytów FRP i wdrożenie ich na skalę przemysłową.

Przedstawiciele Pomost Consulting twierdzą, że mają pierwsze zapytania komercyjne w tej sprawie. Przyszły m.in. od wykonawców ścieżek rowerowych i przedsiębiorców z branży mostowej, którzy coraz śmielej chcą wykorzystywać pręty kompozytowe do zbrojenia płyt mostów.

Nowatorski projekt com-brige realizowany jest przez konsorcjum naukowo-biznesowe, w którego skład wchodzą Mostostal Warszawa SA (lider projektu, wykonawca mostu), firma Promost Consulting z Rzeszowa (projektant) oraz dwie uczelnie: Politechnika Rzeszowska (badanie elementów konstrukcyjnych) i Politechnika Warszawska (testy materiałowe).

Prototypowy most w Błażowej nad potokiem Ryjak powstaje z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej FRP (ang. Fibers Reinforced Polimer). Takie kompozyty od lat są stosowane w przemyśle lotniczym, stoczniowym i samochodowym. Coraz częściej znajdują zastosowanie w budownictwie.

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego