Kroki w kierunku aglomeracji

Pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem animozji nie brakuje. Jednak władze miast wiedzą, że bez współpracy ani rusz.

Publikacja: 18.05.2016 23:00

W ramach programu BiT City zrealizowano wiele inwestycji w największych miastach regionu

W ramach programu BiT City zrealizowano wiele inwestycji w największych miastach regionu

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Wprawdzie Polska znalazła się dopiero na przedostatnim miejscu w unijnym rankingu jakości transportu, jednak województwo kujawsko-pomorskie pod tym względem wypada całkiem dobrze. Projekty zrealizowane w ramach tzw. programu BiT City znacząco poprawiły jego jakość zarówno w Toruniu, jak i w Bydgoszczy. Tymczasem na horyzoncie jest już druga odsłona tego programu, czyli Bit City II.

Wiele inwestycji

Całkowita wartość BiT City w Toruniu wyniosła ponad 272 mln zł, z czego 178 mln zł stanowiło dofinansowanie z UE.– Realizacja tego przedsięwzięcia w znaczący sposób poprawiła funkcjonowanie transportu tramwajowego w Toruniu – mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. W mieście pojawiły się nowe tramwaje, które poruszają się po zmodernizowanych torowiskach i zatrzymują na przebudowanych – także w ramach Bit City – przystankach. Projekt zakładał też zwiększenie stopnia integracji komunikacji miejskiej z kolejową, co udało się w dużym stopniu zrealizować. – Powodzenie pierwszego projektu sprawiło, że będzie on kontynuowany – zapowiada Wiewiórski. W ramach BiT City II zaplanowano m.in. modernizację linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny–Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą oraz budowę nowych przystanków kolejowych, przebudowę linii tramwajowej, poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej oraz budowę kolejnych parkingów.

Bydgoszcz również zrealizowała kilka inwestycji. Tramwaj do Fordonu, budowa stacji Bydgoszcz Błonie oraz przebudowa dworców Bielawy i Leśna to tylko niektóre z nich.

Duży może więcej

Władze Bydgoszczy i Torunia nie we wszystkim się zgadzają, ale w tej sprawie mówią jednym głosem: aglomeracja czy metropolia nie mogą być tylko pustymi słowami, a kluczowe są efekty współpracy. – Jej przykładem jest choćby budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych czy wspólne inicjatywy (np. list, lobbing) prezydentów w sprawie budowy drogi ekspresowej S10 – mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Dodaje, że były i są też podejmowane inicjatywy w zakresie turystyki. – Promujemy się jako region na wspólnych stoiskach w przypadku większości imprez turystycznych. Zadbaliśmy też o połączenie miast atrakcyjną ścieżką rowerową – opowiada.

Jest potencjał

Oba miasta mogą się świetnie uzupełniać. Bydgoszcz jest kołem napędowym gospodarki regionu. Może się pochwalić najniższym bezrobociem w województwie (5,4 proc. na koniec 2015 r.) oraz najlepszą dynamiką spadku stopy bezrobocia w ciągu ostatnich lat na tle innych miast. Skutecznie rozwija też ofertę kulturalną i organizuje liczne imprezy sportowe.

Natomiast Toruń z prawie 800-letnią historią, średniowiecznymi zabytkami i niezniszczoną przez II wojnę Starówką, wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, jest obowiązkowym przystankiem na drodze każdego turysty. Bardzo dobrze wypada też w różnego rodzaju statystykach, m.in. w rankingach dotyczących skuteczności pozyskiwania funduszy z Unii Europejskiej.

Opinia

Michał Zaleski, prezydent Torunia

Każde miasto ma swoje atuty i należy je wspólnie wykorzystać dla dobra całego regionu. Dlatego, mimo prezentowanej przez niektórych bydgoskich polityków antytoruńskiej retoryki, przeprowadziliśmy wspólnie takie projekty, jak choćby: Szybka kolej metropolitalna BiT City, Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego, Zintegrowany System Informacyjny Miast czy Bydgosko-Toruńskie Partnerstwo na rzecz Zrównoważonego Transportu. Łączna kwota środków przeznaczonych na te zadania przekroczyła półtora miliarda złotych.

Także w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych zapisano co najmniej kilkanaście projektów wzmacniających wzajemny potencjał, między innymi w sferze transportu czy kultury.

Wprawdzie Polska znalazła się dopiero na przedostatnim miejscu w unijnym rankingu jakości transportu, jednak województwo kujawsko-pomorskie pod tym względem wypada całkiem dobrze. Projekty zrealizowane w ramach tzw. programu BiT City znacząco poprawiły jego jakość zarówno w Toruniu, jak i w Bydgoszczy. Tymczasem na horyzoncie jest już druga odsłona tego programu, czyli Bit City II.

Wiele inwestycji

Pozostało 89% artykułu
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska