Walczące o pasażerów PKP ma na Pomorzu szczególne powody do satysfakcji. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego województwo pomorskie charakteryzuje się najwyższym w kraju wskaźnikiem wykorzystania kolei. W ubiegłym roku jego statystyczny mieszkaniec podróżował pociągiem 23,3 razy, przy średniej krajowej wynoszącej 7,6 podróży. Liczba wszystkich odprawionych na Pomorzu pasażerów (bez względu na rodzaj przewoźnika) sięgnęła 53,7 mln, podczas gdy w województwie śląskim było to 19,9 mln, w dolnośląskim 22,4 mln, a w małopolskim 15,5 mln. Pomorskie przegrywa pod tym względem jedynie z województwem mazowieckim ze 101,1 mln odprawionych pasażerów, ale statystykę podbija Warszawa. Średnia liczba przejazdów przypadająca na mieszkańca Mazowsza jest bowiem znacznie niższa niż na Pomorzu i wynosi 18,9 proc.
Największy udział w podróżach na terenie Pomorza mają przejazdy w relacjach regionalnych lub aglomeracyjnych – 94 proc. Najpopularniejszym przewoźnikiem jest trójmiejska Szybka Kolej Miejska (SKM), której ofertę dopełniają Przewozy Regionalne.
Atutem SKM jest gęsta sieć przystanków oraz duża częstotliwość kursowania pociągów integrujących nie tylko Trójmiasto, ale także Redę, Wejherowo oraz Pruszcz Gdański i Tczew. Dodatkowo na wzrost liczby pasażerów w ostatnich dwóch latach wpłynęło uruchomienie nowej linii z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Osowy.
Województwo pomorskie należy także to tych regionów, gdzie większość infrastruktury torowej (60 proc.) jest w dobrym stanie, a w niezadowalającym pozostaje tylko 9 proc. (przykładowo na Śląsku jest to aż 26 proc.). Te dane będą się w najbliższych kilku latach jeszcze poprawiać, bo w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) w modernizację linii na terenie Pomorza zostanie zainwestowane ponad 6 mld zł.