Dla Krakowa kluczową inwestycją jest budowa Trasy Łagiewnickiej. Ma ona już zapewnione finansowanie. Miasto otrzyma 200 mln zł z budżetu i blisko 700 mln zł kredytów, z czego prawie 300 mln zł pochodzi z Banku Gospodarstwa Krajowego, a 400 mln zł wykłada Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Kredyt udzielony przez EBI jest przy tym objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych – jednego z filarów planu inwestycyjnego opracowanego przez Komisję Europejską. Według Vazila Hudaka, wiceprezesa EBI odpowiedzialnego za działalność banku w Polsce, Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się we wspieranie rozwiązań dotyczących przyjaznego transportu, jednego z głównych priorytetów EBI.
– Kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń. Przyniesie to znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa – powiedział Hudak.
Ulga dla ruchu
Trasę zbuduje konsorcjum Budimexu i Ferrovial Agroman. Warte blisko 1,3 mld zł przedsięwzięcie jest kosztowne, ale w znaczący sposób poprawi komunikację w mieście. Budowa Trasy Łagiewnickiej, w której skład wchodzą dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km łącząca osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską, to dla Krakowa jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w ciągu najbliższych kilku lat. Według Jacka Majchrowskiego, prezydenta miasta, otwiera ona także możliwość budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką.
– Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa, w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin – powiedział Majchrowski.
Kraków pozyskał także ponad 179 mln zł na rozbudowę ulicy Igołomskiej we wschodniej części miasta, w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". Ulica jest częścią drogi krajowej 79 przebiegającej z centralnej przez południowo-wschodnią do południowej części Polski. Dzięki inwestycji poprawi się skomunikowanie terenów usługowych i przemysłowych. To zaś ma się przyczynić do przyspieszenia rozwoju gospodarczego miasta i przyległych terenów. Poprawa przepustowości i płynności ruchu pozwoli zmniejszyć korki, ograniczy emisję i pozwoli zaoszczędzić czas, co przełoży się na mniejszą uciążliwość transportu dla mieszkańców oraz środowiska.