Przyjazny urząd w sieci

Publiczne strony internetowe, m.in. gmin, będą musiały być dostosowane do nowych wymogów dostępności, tak żeby bez problemów mogły z nich korzystać osoby starsze i te z niepełnosprawnością.

Jak wynika z danych rządowych, dziś połowa witryn internetowych administracji publicznej jest niedostępna dla osób z różnymi niepełnosprawnościami i dysfunkcjami. Zmienić ma to uchwalona 4 kwietnia ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dostępność stron www i aplikacji zdefiniowana została jako zasady i techniki, które powinno się stosować przy projektowaniu, tworzeniu, utrzymywaniu i aktualizowaniu stron oraz aplikacji mobilnych, tak by były one bardziej przystępne dla użytkowników.

Nowe przepisy maja ułatwić korzystanie ze stron m.in. jednostek samorządu terytorialnego przez osoby niepełnosprawne oraz osoby starsze, z dysfunkcjami takimi jak dysgrafia czy dysleksja. Swoje witryny w sieci i aplikacje do nowych przepisów będą musiały dostosować wszystkie podmioty publiczne, czyli m.in. samorządy terytorialne czy wodociągi. Z nowych przepisów wynika np. konieczność wdrożenia zasady alternatywnego dostępu, z której wynika, że najważniejsza jest informacja niesiona przez publikowany dokument, a nie sam dokument, dlatego przy niedostępnych plikach obywatel będzie miał prawo zadzwonić lub wysłać e-mail i poprosić o ich przeczytanie. Kolejna zasada dotyczy priorytetów dostępności – bezwzględnie dostępne muszą być te informacje, które pociągają za sobą skutki prawne – urząd powinien je uczynić dostępnymi w pierwszej kolejności.

Pierwszym krokiem dla urzędu w realizacji obowiązku zapewnienia dostępności jest utworzenie deklaracji dostępności – strony internetowej, która stanowi przewodnik dla osoby niepełnosprawnej, ułatwiający poruszanie się po witrynie urzędu.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. Urzędy będą miały czas na dostosowanie się do przepisów. I tak:

Strony internetowe podmiotów publicznych nieopublikowane przed 23 września 2018 r. powinny spełnić nowe wymogi do 23 września 2019 r. Z kolei strony WWW opublikowane przed 23 września 2018 r. muszą spełnić standardy określone w nowej ustawie do 23 września 2020 r. Najwięcej czasu na dopracowanie działania będzie w przypadku aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – do 23 czerwca 2021 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Mazowsze gra o wielkie pieniądze

Województwo mazowieckie liczy na większe pieniądze w nowym rozdaniu unijnych funduszy. Ale musi o ...

Z pomocą zabytkowym kościołom

Blisko 70 zabytkowych obiektów na terenie Pomorza Zachodniego zostanie wyremontowanych dzięki wsparciu samorządu województwa. ...

Gdzie najlepiej aktywnie spędzić wakacje

Nowego blasku nabrały mariny, przybyło tras rowerowych czy możliwości wypraw Kanałem Augustowskim.

Upadek PBS rzucił cień na wszystkie banki spółdzielcze. Oto sytuacja branży

Spore środki zdeponowane przez gminy w bankach spółdzielczych są dużym problemem dla obu stron. ...

Wakacje 2020: wyjątkowa kolekcja pereł krajowej sztuki w zasięgu ręki

Wakacje w Polsce to także okazja, by nareszcie docenić nasze zabytki. Wiele można podziwiać ...

Powrót PKS-ów bez szans na sukces

Samorządy są ostrożne w staraniach o przywrócenie lokalnych połączeń. Nie chcą dopłat państwa, bo ...