Jeszcze 23 lipca do organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, tj. marszałków województw, starostów powiatów, prezydentów miast, wójtów i burmistrzów gmin, skierowana została ankieta dotycząca funkcjonowania audytu w tych jednostkach. Ankietę przygotował Departament Polityki Wydatkowej Ministerstwa Finansów.
Okazało się, że MF musiało wydać w tej sprawie odpowiednie wyjaśnienia. Wynika z nich, że ankieta Ministerstwa Finansów dot. funkcjonowania audytu w jednostkach samorządu terytorialnego służy wyłącznie zebraniu informacji z jst. Ministerstwo nie wyraziło i nie wyraża zgody na wykorzystywanie swojego pisma do celów innych niż wynikający z jego treści oraz kontekstu jego zamieszczenia na stronie internetowej MF. W związku z powyższym poinformowano, że oferty składane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które świadczą m.in. usługi w zakresie przeprowadzania ocen zewnętrznych funkcji audytu wewnętrznego, nie są związane z działaniami prowadzonymi przez MF.