Pomysł na rozwój ma minusy

Publikacja: 14.06.2019 13:28

Pomysł na rozwój ma minusy

Foto: shutterstock

Marszałkowie województw nie aprobują nowych rozwiązań podważających plany zagospodarowania przestrzennego.

Organizacje samorządowe nie przedstawiły wspólnego stanowiska podczas posiedzenia zespołu ds. infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu Samorządu Terytorialnego 5 czerwca 2019 roku w sprawie projektu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Większość wyraziła pozytywną opinię, a marszałkowie zgłosili zdanie odrębne.

O sukcesie może mówić Związek Miast Polskich, któremu udało się przywrócić w projekcie ustawy rozdział poświęcony polityce miejskiej. Natomiast uwagi Związku Województw RP nie spotkały się z aprobatą. W podobny sposób resort potraktował też uwagi Unii Metropolii Polskich.

Dużo sprzeczności

Zdaniem ZWRP projekt ustawy nie przedstawia kompleksowych i całościowych zmian systemu planowania strategicznego i przestrzennego na wszystkich poziomach zarządzania rozwojem. Proponowane rozwiązania są nieprzejrzyste, a w wielu przypadkach sprzeczne ze sobą. „Projekt ustawy bez uzasadnienia ogranicza odpowiedzialność Rady Ministrów w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej państwa. Usuwany jest w zasadzie jedyny instrument kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej, jakim są plany zagospodarowania przestrzennego. Dzieje się to w sytuacji, gdy mamy do czynienia z pogłębiającymi się negatywnymi konsekwencjami suburbanizacji, dewastacją krajobrazu i środowiska oraz powszechnym stosowaniem specustaw, które nie służą kształtowaniu ładu przestrzennego” – napisali w swym stanowisku marszałkowie.

Z krytyczną opinią spotkał się także projekt rezygnacji z dwóch odrębnych dokumentów – planu zagospodarowania przestrzennego województwa i strategii rozwoju województwa – na rzecz włączenia rozstrzygnięć planistycznych do strategii województwa. W konsekwencji plan województwa zostaje wyeliminowany w procesie tworzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Z drugiej strony projekt ustawy pozostawia dotychczasowe regulacje w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, uznając takie plan dla województwa za podstawowe narzędzie kształtowania polityki przestrzennej w województwie. Według województw powyższe zmiany systemowe należy odłożyć i rozpocząć od szczebla krajowego.

Głos miast

Krytyczne uwagi zgłosiły też metropolie. Nie zgodziły się one m.in. na próbę eliminacji związków metropolitalnych z projektu ustawy oraz z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, albowiem one i tak nie znikną z obiegu prawnego. Nie proponuje się bowiem anulowania ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim.

Wprawdzie nie będzie odrębnego stanowiska metropolii, ale Agata Wolpe, zastępca dyrektora w Biurze Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju m.st. Warszawy, powiedziała, że uwagi zostaną zapisane w protokole KWR i ST. Tymczasem bez uwzględnienia lokomotyw miejskich w ustawie trudno mówić o rozwoju. Zawiedzeni samorządowcy mają nadzieję na korzystne dla siebie zmiany w Sejmie.

Prawo w regionach
Samorządowa obywatelska inicjatywa uchwałodawcza to najprostsza droga do chaosu
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Prawo w regionach
Samorządowcy chcą więcej pieniędzy i samodzielności
Prawo w regionach
Plan ogólny zamiast studium. W którą stronę będzie rozwijać się Warszawa?
Prawo w regionach
Samorządy u progu planistycznej rewolucji
Prawo w regionach
Nowe przepisy mają pozwolić na regionalizację energetyki