Droga ekspresowa S10, która ma zastąpić obecną krajową „dziesiątkę”, pozwoli nie tylko skrócić o kilkadziesiąt kilometrów przejazd pomiędzy Szczecinem a Warszawą, dziś prowadzący trasą S3, a następnie autostradą A2. Połączy także Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock.

Z liczącej przeszło pół tysiąca kilometrów przyszłej ekspresówki S10 gotowa jest na razie niewiele ponad jedna dziesiąta. Dla większości trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem przygotowywana jest dokumentacja dla wniosku o decyzję środowiskową. Dla fragmentu od Torunia do połączenia z obwodnicą aglomeracji warszawskiej jest na razie tzw. studium korytarzowe. Zawiera wstępne warianty poprowadzenia trasy. Oto jak pobiegnie przez poszczególne regiony.

CZYTAJ TAKŻE: Przyspiesza najważniejsza inwestycja we wschodniej Polsce

Województwo zachodniopomorskie

Początkiem S10 będzie węzeł drogowy Szczecin Kijewo na połączeniu z autostradą A6. Trasa pobiegnie do węzła Szczecin Zdunowo 6-kilometrowym odcinkiem, który trzeba częściowo przebudować, a na dalszym fragmencie poprowadzić nowym śladem omijającym osiedle Płonia w Szczecinie. Dalej na wschód od Szczecina jest już gotowy dwujezdniowy kawałek S10 o długości 26 km. Kolejny odcinek to 108 km pomiędzy Stargardem a Piłą, dla którego przygotowywana jest decyzja środowiskowa, określająca korytarz, którym pobiegnie droga. Powinna być wydana w lipcu. Gotowa jest natomiast 18-kilometrowa obwodnica Wałcza, udostępniona kierowcom jeszcze w końcu ub. roku. W sumie brakujące odcinki S10 na Zachodnim Pomorzu liczą 110 km.

Województwo wielkopolskie

Budowę tego fragmentu trasy podzielono na dwie inwestycje. Pierwsza to odcinek S10 Piła – Wyrzysk o długości około 28 km. Do realizacji przedsięwzięcia jest jeszcze daleko, bo na razie trwają prace studialne związane z określeniem przyszłego przebiegu. Decyzji środowiskowej, która ostatecznie go ustali, należy się spodziewać w trzecim kwartale 2021 r. Dopiero później będzie można przystąpić do projektowania i budowy. Planowany termin uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wyznaczono na trzeci kwartał 2025 r.  Szacuje się, że robotnicy będą prowadzić budowę w latach 2025-2027.

Drugi odcinek S10 na terenie Wielkopolski to obwodnica Wyrzyska o długości ok 8 km. Na początku czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na koncepcje programową odcinka obejmującą dobudowę drugiej jezdni. Późniejsza realizacja ma być prowadzona w systemie projektuj i buduj: pozwolenia na budowę można się spodziewać w drugiej połowie 2025 r. W rok później zaczną się prace budowlane, które potrwają trzy lata.

Województwo kujawsko-pomorskie

Pierwszy kawałek trasy w tym regionie to odcinek od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na skrzyżowaniu z droga ekspresową S5. Liczy nieco ponad 40 km. Jeszcze w czerwcu ma być złożony wniosek o decyzje środowiskową, a później uruchomiony zostanie przetarg na zaprojektowanie i budowę.

Od węzła Bydgoszcz Zachód do węzła Bydgoszcz Południe. Kierowcy już mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ponad 17 km. Dalsza część trasy prowadząca do węzła Toruń Południe o długości nieco ponad 50 km ma już wydaną decyzję środowiskową. I co najważniejsze – zapewnione finansowanie. Wcześniej bowiem planowano budowę w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Jednak w połowie ub. roku rząd zdecydował o finansowaniu inwestycji z Krajowego Funduszu Drogowego. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na pierwszy z czterech odcinków: Bydgoszcz Południe – Emilianowo. – Kolejne przetargi obejmą odcinki Emilianowo – Solec Kujawski, Solec Kujawski – Toruń Zachód oraz Toruń Zachód – Toruń Południe – informuje GDDKiA. Zostaną ogłoszone w najbliższych tygodniach.

Dla dalszego przebiegu S10 opracowano studium korytarzowe badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech korytarzy o szerokości ok. 5 km. Jest ono częścią opracowania badającego także możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. najlepszą ocenę uzyskał wariant, w którym korytarz w granicach województwa kujawsko-pomorskiego rozpoczyna się od węzła Włocławek Północ, następnie przechodzi przez Wisłę nowym mostem, prowadząc do gminy Fabianki. Dalej droga biegnie na wschód do granicy z woj. mazowieckim w gminie Tłuchowo.

Województwo mazowieckie

Przebieg przyszłej S10 od granicy z województwem kujawsko-pomorskim w kierunku połączenia z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej zakłada poprowadzenie trasy w sąsiedztwie Płocka. Miałaby ona przejąć ruch tranzytowy przebiegający przez miasto, a zarazem umożliwić skomunikowanie z rafinerią. Połączenie z obwodnicą aglomeracji zaplanowano na przecięciu z obecną droga krajową nr 50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 na terenie Mazowsza sięgnęłaby ok. 100 km.

Droga ekspresowa S10 w swoim docelowym kształcie połączy nie tylko Warszawę ze Szczecinem, ale także inne trasy szybkiego ruchu. M.in. autostrady A1 i A6 oraz drogi ekspresowe S3, S5, S6 i S11. Przez autostradę A6 i ekspresówkę S3 pozwoli na szybkie dotarcie zarówno na południe Polski jak i na północ. Do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Przez drogę ekspresową S11 – w rejon Poznania i do miast aglomeracji katowickiej. Natomiast dzięki połączeniu z autostradą A1 – do aglomeracji łódzkiej oraz do portów Trójmiasta.

Droga ekspresowa S10 stanie się także elementem północnego korytarza drogowego. Biegnącego przez Polskę od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. W Bydgoszczy S10 połączy się z drogą ekspresową S5 na węźle Nowe Marzy i dalej pobiegnie do Ostródy. Tam przetnie drogę ekspresową S7, następnie poprowadzi S51 do Olsztyna oraz dalej na wschód trasą S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.