Partnerstwo publiczno-prywatne wciąż nie może się przebić

Inwestycje transportowo-komunikacyjne są jednym z obszarów PPP
shutterstock

Projektów realizowanych w ramach PPP nadal jest niewiele. W pierwszym i drugim kwartale tego roku podpisano tylko trzy takie umowy.

Partnerstwo publiczno-prywatne znajduje niewielu zwolenników. Takie wnioski płyną z danych przedstawionych w raporcie o rynku PPP do końca czerwca 2019 r., o którym poinformowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Polskie PPP jest rozwijane głównie przez samorządy, które zawarły (bezpośrednio lub przez jednostki z nimi związane) 120 umów (89 proc.). W raporcie czytamy m.in., że aktywność rynku w odniesieniu do nowo zawartych umów PPP wykazuje w ostatnich dwóch latach stopniową tendencję wzrostową. Świadczyć o tym ma to, że w 2016 r. zawarto 10 nowych umów, w 2017 – 11, natomiast w 2018 r. – 15 umów.

CZYTAJ TAKŻE: Z inwestycjami ma być łatwiej

Tymczasem w ciągu dziesięciu ostatnich lat, od początku 2009 r. do 30 czerwca 2019 r., wszczęto łącznie 557 postępowań PPP. Spośród wszystkich zawartych umów 135 weszło w fazę realizacji – są to te określane w raporcie mianem umów PPP. W I i II kwartale 2019 r. podpisano trzy umowy o wartości blisko 130 mln zł. W tym okresie wszczęto dziesięć postępowań o łącznej wartości ponad 80 mln zł – po dwa w sektorze energetycznym i efektywności energetycznej oraz po jednym projekcie w sektorach edukacji, kultury, usług transportowych, gospodarki odpadami, sportu i turystyki oraz wodno-kanalizacyjnym. W roku 2013 zawarto umowy PPP o najwyższej wartości, w tym na: budowę poznańskiej spalarni odpadów (783 mln zł), powstanie sieci szerokopasmowej w województwie mazowieckim (458 mln zł) oraz w województwie podkarpackim (310 mln zł).

Wizualizacja gdańskiej spalarni / mar.pras.

W 2018 r. odnotowano wzrost wartości umów dzięki zawarciu umowy na trójmiejską spalarnię odpadów w Gdańsku (570 mln zł). Ogółem do końca czerwca 2019 r. w ramach PPP zawarto umowy PPP o łącznej wartości 6,024 mld zł. Najwięcej realizowanych jest w sektorach: infrastruktura transportowa (21), sport i turystyka (20), efektywność energetyczna (20). Od roku 2009 najwięcej umów (39 proc.) zawarto po przeprowadzeniu postępowania w modelu koncesji na usługi i nieco mniej (35 proc.) umów po przeprowadzeniu postępowania w trybie art. 4 ust. 2 ustawy PPP na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Te dwie formuły wyboru zdecydowanie dominują na polskim rynku i były podstawą zawarcia umów o łącznej wartości 4,2 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ekologom trudniej będzie blokować inwestycje?

Organizacje ekologiczne, aby wziąć udział w postępowaniu związanym z przedsięwzięciem mogącym wpływać na środowisko, ...

Z narzędziami do zamówień wszystko w porządku

Nie można odrzucić oferty z tego tylko powodu, że została opatrzona podpisem kwalifikowanym, w ...

Rozwój dzięki mądremu wsparciu

W ocenie banków udzielenie kredytów mikro, małym i średnim przedsiębiorcom o niskim kapitale własnym, ...

Dworzec Centralny w Warszawie, od niedawna w rejestrze zabytków

Zabytkowe dworce: kłopot czy korzyści?

Wpisywanie dworców kolejowych do rejestru zabytków nie wszystkim odpowiada. Biały marmur z Kazachstanu, czarny ...

Oświata na skraju zapaści

Samorządowcy narzekają, że za niska subwencja i konieczność dopłacania do szkół nadmiernie drenują ich ...

Nowoczesna technika pozwoli na szybkie tempo robót

W czerwcu ma się rozpocząć budowa tunelu pod Łodzią. To część Transeuropejskiej Sieci Transportowej ...