Aktualizacja: 22.02.2025 02:13 Publikacja: 23.05.2019 17:29
Foto: AdobeStock
Jak wynika z art. 24 ust. 1 pkt 13 lit. c prawa zamówień publicznych, z postępowania przetargowego wyklucza się wykonawcę będącego osobą fizyczną, którego prawomocnie skazano za przestępstwo skarbowe. Z kolej zgodnie z art. 53 § 1 kodeksu karnego skarbowego określenie czynu zabronionego jako przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego może nastąpić tylko w tym kodeksie.
Rozpatrując jedną ze spraw dotyczącą odwołania od wykluczenia z postępowania w sprawie zamówienia publicznego, Krajowa Izba Odwoławcza podkreśliła, że definicja przestępstwa skarbowego nie może być interpretowana w sposób rozszerzający, tym samym do przestępstw skarbowych nie mogą być zaliczane czyny zabronione określone w innych aktach prawnych. KIO zajmowała się przypadkiem osoby skazanej za naruszenie przepisów o rachunkowości, co przez zamawiającego uznane zostało za przestępstwo skarbowe i podstawę do wykluczenia z postępowania przetargowego. Osoba, która została wykluczona z postępowania, naruszyła art. 79 pkt 4 ustawy o rachunkowości, a więc mogła nie złożyć np. sprawozdania finansowego, skonsolidowanego sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności czy sprawozdania z działalności grupy kapitałowej.
W prawie zamówień publicznych jest jasno zapisana waloryzacja wartości umów, obejmująca ustalany przez rząd wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia i jego skutki. Jednak wykonawcy wskazują, że w praktyce są z tym problemy.
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest formą realizacji inwestycji publicznych opartej na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
W trakcie funkcjonowania spółki komunalnej może dojść do zmiany jej statusu z podmiotu zamawiającego na podmiot, który nie ma obowiązku stosowania prawa zamówień publicznych. Będzie tak, gdy zaczęła działać w normalnych warunkach rynkowych, mając na celu osiąganie zysków, i ponosić straty związane z wykonywaniem działalności.
W ostatnim czasie mediacja w sporach budowlanych zyskała drugie życie. Jest to szczególnie widoczne w sprawach o znacznej wartości przedmiotu sporu, w których postępowanie w sądzie powszechnym mogłoby trwać latami.
Zapowiedź przewodniczącej Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu ram prawnych zamówień publicznych wzbudziła kontrowersje wśród przedstawicieli biznesu. Ta nagła decyzja wydaje się uprzedzać wyniki nadchodzącej ewaluacji obowiązujących przepisów, torując drogę do zmian legislacyjnych, mimo braku wystarczających danych, które by je uzasadniały.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Główną różnicą pomiędzy klasycznymi i sektorowymi zamówieniami są progi, od których stosuje się reżim prawa zamówień publicznych.
Branża budowlana domaga się szlabanu dla firm azjatyckich startujących w miliardowej wartości przetargach na budowę dróg. Rząd przygotowuje w tej sprawie zmiany w przepisach.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas