Inwestycja powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 110 i 105. Ma odciążyć miasto z uciążliwego ruchu i poprawić komunikację w całej okolicy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, trasa będzie gotowa po wakacjach za dwa lata.
Obwodnica Gryfic jest wyczekiwana od lat. Już w 2014 roku ZZDW przeprowadził badania rozkładu ruchu w Gryficach. Przyniosły one dwa ważne wnioski. Po pierwsze – miasto jest obciążone głównie ruchem lokalnym, po drugie – najsłabszym punktem układu komunikacyjnego jest jedyna przeprawa mostowa przez Regę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 105, dlatego planowana obwodnica o długości około 4,5 km ma przede wszystkim rozwiązać problem braku przeprawy. Dlatego powstanie nowy most przez Regę, poza tym będzie nowy wiadukt kolejowy nad linią kolejową nr 402 Koszalin–Goleniów. Zaplanowano też kilka rond.
Jak podaje Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, północna obwodnica Gryfic połączy drogi wojewódzkie nr 110, 109 i 105. Orientacyjny początek obwodnicy przewidziano na ul. Niechorskiej (DW nr 110) w obrębie Rzęskowa, jej koniec na ulicy Piastów (DW nr 105) w obrębie Stawna–Sokołowa. Nowa droga będzie mieć 7-metrową szerokość jezdni i będzie zaliczana do dróg klasy G (głównych).
Poza tym projektowana inwestycja na końcowym odcinku, przy połączeniu z drogą wojewódzką nr 105, przebiegać będzie przez obszar Natura 2000 Dorzecze Regi. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie pod koniec maja ogłosił przetarg na wykonanie tej inwestycji. Termin składania ofert upływa 25 czerwca.
– Potem nastąpi sprawdzanie ofert, wzywanie oferentów do uzupełnienia dokumentów. Wybór wykonawcy i rozpatrzenie ewentualnych odwołań. Zwykle trwa to około dwóch miesięcy – informuje Anna Radziwonowicz z Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Przyznaje, że zwykle cała procedura zajmuje około dwóch miesięcy. Zakres robót budowlanych obejmuje m.in.: wykonanie po nowym śladzie odcinka drogi szerokości 7 metrów o nawierzchni bitumicznej, budowę dwóch skrzyżowań typu rondo, budowę skrzyżowania z drogą powiatową nr 3114Z i drogą wojewódzką nr 105, budowę wiaduktu drogowego nad linią PKP, budowę mostu nad rzeką Regą oraz lokalnie budowę ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni z kostki betonowej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to roboty budowlane mogłyby się zacząć po wakacjach.