Słono zapłacisz za wjazd na starówkę

Miasta ograniczają wjazd samochodów do historycznych centrów. Poza tym planują podnosić opłaty za parkowanie w takich miejscach i chcą tworzyć śródmiejskie strefy płatnego parkowania.

Publikacja: 24.06.2019 13:28

Krakowski Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta projekt uchwały powołującej śródmie

Krakowski Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta projekt uchwały powołującej śródmiejską strefę płatnego parkowania

Foto: Fotolia.com

Stare miasta – niezależnie od tego, czy leżą w dużych aglomeracjach czy w mniejszych miastach, są oblegane przez zmotoryzowanych mieszkańców i turystów. Dlatego samorządy szukają sposobów, by ograniczyć tam ruch pojazdów.

Władze Krosna na Podkarpaciu zdecydowały, że wjazd na parkingi w obszarze Zespołu Staromiejskiego będzie darmowy tylko przez trzy godziny. – W związku z ograniczoną ilością miejsc parkingowych na obszarze Zespołu Staromiejskiego zaistniała konieczność zwiększenia rotacji na istniejących parkingach nieobjętych strefą płatnego parkowania – tłumaczy Beata Pawłowska-Nicałek, naczelnik Wydziału Drogownictwa UM Krosna.

Korzystanie z nich w godzinach 8–18 w dni robocze jest bezpłatne jedynie do trzech godzin po wcześniejszym pobraniu biletu parkingowego w parkometrze. Poza godzinami 8–18 w dni robocze parkingi będą bezpłatne i nie będzie konieczności pobierania biletów parkingowych.

Nie tylko Krosno wprowadziło ograniczenia ruchu dla samochodów w historycznym centrum. Od kwietnia w Kielcach obowiązują zmiany w organizacji ruchu w centrum miasta. Miejski Zarząd Dróg wprowadził zakaz wjazdu na Rynek. Zakaz wjazdu nie dotyczy tylko zaopatrzenia oraz rowerów. Według mieszkańców Kielc decyzja o zamknięciu Rynku dla ruchu samochodowego była dobra.

CZYTAJ TAKŻE: Drożej za parkowanie w ścisłym centrum

O ograniczeniu ruchu w historycznych centrach i nie tylko myślą też inne miasta. – Urząd miasta planuje przeprowadzić jesienią badania ruchu drogowego, które są wymagane znowelizowaną ustawą o drogach publicznych w przypadku wprowadzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. Wyniki tych badań dadzą odpowiedź na pytanie o możliwość wprowadzenia strefy śródmiejskiej oraz jej zasięg. Kiedy taka strefa może zostać wprowadzona w Katowicach, dziś nie wiemy – mówi Dariusz Czapla z katowickiego ratusza. Raczej nie nastąpi to w tym roku.

Także Wrocław rozważa wprowadzenie tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. – W pierwszej kolejności chcemy przeprowadzić odpowiednią analizę dostępności miejsc parkingowych. Jest ona wymogiem ustawowym. Zgodnie ze standardami w mieście 10–20 proc. miejsc parkingowych powinno być zawsze wolnych. Jeżeli miejsca parkingowe są stale zajęte i nie ma możliwości czasowego zaparkowania w ścisłym centrum, to oznacza, że ceny za parkowanie są za niskie – tłumaczy Klaudia Piątek z wrocławskiego ratusza. Taka analiza ma być przeprowadzona w najbliższym czasie i na jej podstawie miasto będzie informować o propozycjach nowych stawek oraz harmonogramie ewentualnych zmian.

W Bydgoszczy w maju odbyły się konsultacje dotyczące organizacji ruchu w rejonie Starego Rynku. – Wówczas mieszkańcy mogli zgłaszać uwagi za pośrednictwem ankiety w formie papierowej i elektronicznej. Zorganizowaliśmy również otwarte spotkanie dla mieszkańców i przedsiębiorców z okolic Starego Miasta – opowiada Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta Bydgoszczy. W konsultacjach zgłoszono ponad 300 uwag, które są obecnie analizowane przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, który przygotował projekt nowej organizacji ruchu.

W Krakowie Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej śródmiejską strefę płatnego parkowania. – Główne zmiany to pobór opłat w weekend i zwiększenie dostępności miejsc postojowych – tłumaczą miejscowi urzędnicy.

CZYTAJ TAKŻE: Od września droższe parkowanie w Krakowie?

Podkreślają, że dzięki zmianom w ustawach od września tego roku możliwe będzie pobieranie opłat za postój na ulicy w weekendy oraz wprowadzenie nowych stawek w cenniku opłat, co jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania strefy. W Krakowie obowiązujące od 2001 roku stawki opłat już dawno przestały wpływać na zachowania kierowców, w efekcie połowa parkujących w strefie płatnego parkowania robi to codziennie. – Dzięki ustawowym zmianom samorządy wreszcie mogą pobierać realne opłaty za postój, odpowiadające właściwej wartości pasa drogowego – podaje krakowski ratusz. W projekcie uchwały ZTP miasto zaproponowało podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe.

Stare miasta – niezależnie od tego, czy leżą w dużych aglomeracjach czy w mniejszych miastach, są oblegane przez zmotoryzowanych mieszkańców i turystów. Dlatego samorządy szukają sposobów, by ograniczyć tam ruch pojazdów.

Władze Krosna na Podkarpaciu zdecydowały, że wjazd na parkingi w obszarze Zespołu Staromiejskiego będzie darmowy tylko przez trzy godziny. – W związku z ograniczoną ilością miejsc parkingowych na obszarze Zespołu Staromiejskiego zaistniała konieczność zwiększenia rotacji na istniejących parkingach nieobjętych strefą płatnego parkowania – tłumaczy Beata Pawłowska-Nicałek, naczelnik Wydziału Drogownictwa UM Krosna.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład