O ograniczeniu ruchu w historycznych centrach i nie tylko myślą też inne miasta. – Urząd miasta planuje przeprowadzić jesienią badania ruchu drogowego, które są wymagane znowelizowaną ustawą o drogach publicznych w przypadku wprowadzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. Wyniki tych badań dadzą odpowiedź na pytanie o możliwość wprowadzenia strefy śródmiejskiej oraz jej zasięg. Kiedy taka strefa może zostać wprowadzona w Katowicach, dziś nie wiemy – mówi Dariusz Czapla z katowickiego ratusza. Raczej nie nastąpi to w tym roku.
Także Wrocław rozważa wprowadzenie tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. – W pierwszej kolejności chcemy przeprowadzić odpowiednią analizę dostępności miejsc parkingowych. Jest ona wymogiem ustawowym. Zgodnie ze standardami w mieście 10–20 proc. miejsc parkingowych powinno być zawsze wolnych. Jeżeli miejsca parkingowe są stale zajęte i nie ma możliwości czasowego zaparkowania w ścisłym centrum, to oznacza, że ceny za parkowanie są za niskie – tłumaczy Klaudia Piątek z wrocławskiego ratusza. Taka analiza ma być przeprowadzona w najbliższym czasie i na jej podstawie miasto będzie informować o propozycjach nowych stawek oraz harmonogramie ewentualnych zmian.
W Bydgoszczy w maju odbyły się konsultacje dotyczące organizacji ruchu w rejonie Starego Rynku. – Wówczas mieszkańcy mogli zgłaszać uwagi za pośrednictwem ankiety w formie papierowej i elektronicznej. Zorganizowaliśmy również otwarte spotkanie dla mieszkańców i przedsiębiorców z okolic Starego Miasta – opowiada Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta Bydgoszczy. W konsultacjach zgłoszono ponad 300 uwag, które są obecnie analizowane przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, który przygotował projekt nowej organizacji ruchu.
W Krakowie Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej śródmiejską strefę płatnego parkowania. – Główne zmiany to pobór opłat w weekend i zwiększenie dostępności miejsc postojowych – tłumaczą miejscowi urzędnicy.
CZYTAJ TAKŻE: Od września droższe parkowanie w Krakowie?
Podkreślają, że dzięki zmianom w ustawach od września tego roku możliwe będzie pobieranie opłat za postój na ulicy w weekendy oraz wprowadzenie nowych stawek w cenniku opłat, co jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania strefy. W Krakowie obowiązujące od 2001 roku stawki opłat już dawno przestały wpływać na zachowania kierowców, w efekcie połowa parkujących w strefie płatnego parkowania robi to codziennie. – Dzięki ustawowym zmianom samorządy wreszcie mogą pobierać realne opłaty za postój, odpowiadające właściwej wartości pasa drogowego – podaje krakowski ratusz. W projekcie uchwały ZTP miasto zaproponowało podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe.