Gliwicka firma RapidSoft Sikora Wróbel zwyciężyła w świdnickim konkursie na opracowanie aplikacji, która uszczelni system opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Konkurs zorganizowano w ramach innowacyjnego narzędzia – rządowego programu GovTech Polska. Świdnik jest pierwszym miastem w naszym kraju, które wzięło udział w tej inicjatywie, mającej na celu usprawnienie współpracy między administracją centralną i samorządową a małymi i średnimi przedsiębiorstwami poprzez skrócenie ścieżki zamówień publicznych.
Pilotaż programu GovTech ruszył z końcem maja ub. r. Przyciągnął w sumie kilkanaście ministerstw i samorządów – podmioty zgłosiły wyzwania technologiczne, z jakimi na co dzień się mierzą. Po przeprowadzeniu dialogów technicznych do konkursu wybrano pięć instytucji – Ministerstwo Cyfryzacji, resort przedsiębiorczości i technologii, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Finansów i samorząd Świdnika. W listopadzie zamawiający ogłosili swoje potrzeby w formie wyzwań, a już w grudniu uczestnicy dopuszczeni do programu rozpoczęli pracę nad rozwiązaniami. Świdnik w lutym br. wybrał firmę RapidSoft. Teraz miasto udzieli jej zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, co stanowiło nagrodę w konkursie. – Szukając rozwiązania naszego problemu, wiedzieliśmy, jakie posiadamy bazy danych, mieliśmy zdefiniowany problem i potrzebowaliśmy aplikacji łączącej wszystkie elementy – mówi Ewa Jankowska, sekretarz miasta Świdnik.
Według niej problem, z jakim mierzył się Świdnik, dotyczy tak naprawdę większości samorządów w Polsce. – Wywóz odpadów kosztował w zeszłym roku 5 mln zł, a przychód z tytułu opłat wyniósł jedynie 4 mln zł. Oznacza to, że miasto musiało dołożyć 1 mln zł, by śmieci nie znalazły się na ulicach. Pieniądze, które mogły być przeznaczone na inne potrzeby mieszkańców, takie jak place zabaw, drogi, lepiej oświetlone ulice, musiały być skierowane na śmieci – przyznaje Jankowska. Aplikacja od RapidSoft okazała się skuteczna. – Sprawdziliśmy to na rzeczywistej próbie – podkreśla sekretarz Świdnika.
Aplikacja przeanalizowała zbiór adresów nieruchomości. Okazało się, że posiadane przez miasto dane, wynikające ze złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji, prawdopodobnie nie pokrywają się ze stanem rzeczywistym. – Zawiadomiliśmy właścicieli nieruchomości o takich ustaleniach, po czym deklaracje w sprawie opłat zostały zaktualizowane. Osiągnęliśmy zamierzony cel. W długim okresie spodziewamy się, że będzie to skuteczne narzędzie utrzymywania aktualnej bazy danych, a co się z tym wiąże – zwiększenia dochodów gminy z tytułu opłat za wywóz odpadów – podkreśla Ewa Jankowska.
GovTech Polska czerpie z dobrych praktyk krajów takich jak Wielka Brytania, Austria, Finlandia, Singapur, które wprowadzają nowoczesne technologie do administracji już od kilku lat. W samej Wielkiej Brytanii program przynosi roczne oszczędności w wysokości – po przeliczeniu – do 3,5 mld zł rocznie. Już teraz organizatorzy GovTech Polska mówią o sukcesie programu i zapowiadają kolejne edycje.