Słono zapłacisz za wjazd na starówkę

Krakowski Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta projekt uchwały powołującej śródmiejską strefę płatnego parkowania
Fotolia.com

Miasta ograniczają wjazd samochodów do historycznych centrów. Poza tym planują podnosić opłaty za parkowanie w takich miejscach i chcą tworzyć śródmiejskie strefy płatnego parkowania.

Stare miasta – niezależnie od tego, czy leżą w dużych aglomeracjach czy w mniejszych miastach, są oblegane przez zmotoryzowanych mieszkańców i turystów. Dlatego samorządy szukają sposobów, by ograniczyć tam ruch pojazdów.

Władze Krosna na Podkarpaciu zdecydowały, że wjazd na parkingi w obszarze Zespołu Staromiejskiego będzie darmowy tylko przez trzy godziny. – W związku z ograniczoną ilością miejsc parkingowych na obszarze Zespołu Staromiejskiego zaistniała konieczność zwiększenia rotacji na istniejących parkingach nieobjętych strefą płatnego parkowania – tłumaczy Beata Pawłowska-Nicałek, naczelnik Wydziału Drogownictwa UM Krosna.

Korzystanie z nich w godzinach 8–18 w dni robocze jest bezpłatne jedynie do trzech godzin po wcześniejszym pobraniu biletu parkingowego w parkometrze. Poza godzinami 8–18 w dni robocze parkingi będą bezpłatne i nie będzie konieczności pobierania biletów parkingowych.

Nie tylko Krosno wprowadziło ograniczenia ruchu dla samochodów w historycznym centrum. Od kwietnia w Kielcach obowiązują zmiany w organizacji ruchu w centrum miasta. Miejski Zarząd Dróg wprowadził zakaz wjazdu na Rynek. Zakaz wjazdu nie dotyczy tylko zaopatrzenia oraz rowerów. Według mieszkańców Kielc decyzja o zamknięciu Rynku dla ruchu samochodowego była dobra.

CZYTAJ TAKŻE: Drożej za parkowanie w ścisłym centrum

O ograniczeniu ruchu w historycznych centrach i nie tylko myślą też inne miasta. – Urząd miasta planuje przeprowadzić jesienią badania ruchu drogowego, które są wymagane znowelizowaną ustawą o drogach publicznych w przypadku wprowadzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. Wyniki tych badań dadzą odpowiedź na pytanie o możliwość wprowadzenia strefy śródmiejskiej oraz jej zasięg. Kiedy taka strefa może zostać wprowadzona w Katowicach, dziś nie wiemy – mówi Dariusz Czapla z katowickiego ratusza. Raczej nie nastąpi to w tym roku.

Także Wrocław rozważa wprowadzenie tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. – W pierwszej kolejności chcemy przeprowadzić odpowiednią analizę dostępności miejsc parkingowych. Jest ona wymogiem ustawowym. Zgodnie ze standardami w mieście 10–20 proc. miejsc parkingowych powinno być zawsze wolnych. Jeżeli miejsca parkingowe są stale zajęte i nie ma możliwości czasowego zaparkowania w ścisłym centrum, to oznacza, że ceny za parkowanie są za niskie – tłumaczy Klaudia Piątek z wrocławskiego ratusza. Taka analiza ma być przeprowadzona w najbliższym czasie i na jej podstawie miasto będzie informować o propozycjach nowych stawek oraz harmonogramie ewentualnych zmian.

W Bydgoszczy w maju odbyły się konsultacje dotyczące organizacji ruchu w rejonie Starego Rynku. – Wówczas mieszkańcy mogli zgłaszać uwagi za pośrednictwem ankiety w formie papierowej i elektronicznej. Zorganizowaliśmy również otwarte spotkanie dla mieszkańców i przedsiębiorców z okolic Starego Miasta – opowiada Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta Bydgoszczy. W konsultacjach zgłoszono ponad 300 uwag, które są obecnie analizowane przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, który przygotował projekt nowej organizacji ruchu.

W Krakowie Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej śródmiejską strefę płatnego parkowania. – Główne zmiany to pobór opłat w weekend i zwiększenie dostępności miejsc postojowych – tłumaczą miejscowi urzędnicy.

CZYTAJ TAKŻE: Od września droższe parkowanie w Krakowie?

Podkreślają, że dzięki zmianom w ustawach od września tego roku możliwe będzie pobieranie opłat za postój na ulicy w weekendy oraz wprowadzenie nowych stawek w cenniku opłat, co jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania strefy. W Krakowie obowiązujące od 2001 roku stawki opłat już dawno przestały wpływać na zachowania kierowców, w efekcie połowa parkujących w strefie płatnego parkowania robi to codziennie. – Dzięki ustawowym zmianom samorządy wreszcie mogą pobierać realne opłaty za postój, odpowiadające właściwej wartości pasa drogowego – podaje krakowski ratusz. W projekcie uchwały ZTP miasto zaproponowało podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Miejsce tylko na zebrania, nie na imprezy

Organizowanie w sali wiejskiej przyjęć weselnych było niedozwoloną zmianą sposobu jej użytkowania.

Prace na lotnisku w Gliwicach idą pełną parą

Modernizacja gliwickiego lotniska nie zwalnia tempa. Szeroko zakrojona inwestycja powinna być gotowa pod koniec ...

Woonerf na łódzkiej ulicy Traugutta

Podwórko na miejskiej ulicy

Woonerf. To słowo, z którym coraz częściej będziemy się spotykać podczas miejskiego spaceru. Kolejne ...

Agencje ratingowe doceniają polskie samorządy

W ostatnich miesiącach trwa dobra passa miast i regionów, jeśli chodzi o oceny agencji ...

Optymalizacji szuka się wszędzie

Nie ma potrzeby aby samorządy informowały o schematach podatkowych. Wzrosną przez to obciążenia finansowe ...

Skarga prokuratora była uzasadniona, ale tylko częściowo 

Obowiązek poniesienia kosztów przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nie wynikał z uchwały rady ...