Najdłuższy sezon w Polsce

Rower miejski w Poznaniu będzie w tym roku rozbudowany. Miasto chce go rozszerzyć o 220 jednośladów i 22 nowe stacje.

Publikacja: 07.01.2018 20:00

Na Poznański Rower Miejski składa się już 89 stacji.

Na Poznański Rower Miejski składa się już 89 stacji.

Foto: MOs810_wikipedia

2017 rok był rekordowy dla Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM). Trwał wyjątkowo długo, bo aż do 17 grudnia, było też rekordowo dużo wypożyczeń. – Ich liczba przekroczyła milion, co oznacza, że Poznański Rower Miejski był trzecim najpopularniejszym systemem rowerowym w kraju – zdradza Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, która jest operatorem systemu w Poznaniu.

Dla porównania w 2016 r. rowery w Poznaniu wypożyczano 289 tys. razy, czyli niemal cztery razy rzadziej. W ub. roku liczba zarejestrowanych użytkowników w poznańskim systemie wyniosła już niemal 100 tysięcy osób. Co ważne, z Poznańskiego Roweru Miejskiego mogą korzystać bez dodatkowych zapisów mieszkańcy zarejestrowani w innych systemach Nextbike w Polsce, m.in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu czy Szamotułach, ale też na świecie.

W 2016 roku średnio każdy rower w Poznaniu był wypożyczany 690 razy, a w 2017 roku – już 1087 razy.

System został uruchomiony w stolicy Wielkopolski 15 kwietnia 2012 roku. – Początkowo do dyspozycji użytkowników było 7 stacji i 80 rowerów. W minionym roku składał się on już z 89 stacji i 973 rowerów – wylicza Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Przypomina, że od 2016 roku funkcjonują specjalne stacje z rowerkami dziecięcymi, a część standardowych rowerów jest wyposażona w krzesełka do przewozu dzieci. Poza tym wprowadzono nowoczesne terminale – z dużymi ekranami dotykowymi oraz z panelem umożliwiającym płatności kartami. Zdaniem rzecznika ZTM na popularność rowerów wpłynęły też akcje promocyjno-informacyjne, polegające m.in. na emisji filmu zachęcającego do korzystania z PRM, czy specjalne ulotki.

W ub. roku koszt funkcjonowania systemu wyniósł 1 mln 758 tys. zł brutto. – Kwota utrzymania systemu jest uzależniona od liczby funkcjonujących w nim rowerów. Jednostkowy koszt utrzymania jednego jednośladu w okresie miesiąca to 206,50 zł brutto – wylicza rzecznik ZTM.

W związku z tak dużą popularnością rowerów w 2017 roku władze Poznania zdecydowały się na przedłużenie sezonu aż do 17 grudnia. – Tym samym w tym sezonie Poznański Rower Miejski był najdłużej działającym systemem Nextbike w Polsce – zauważa Marek Pogorzelski.

Czy jest możliwe dalsze wydłużenie sezonu, np. do wiosny i likwidacja przerwy zimowej? – To jest oczywiście możliwe. W Polsce nie realizowaliśmy jeszcze takiego całorocznego sezonu. Wszystko zależy od umowy podpisanej w danym mieście i decyzji zamawiającego – tłumaczy przedstawiciel Nextbike.

W 2018 roku system rowerów miejskich w Poznaniu czeka kolejna rozbudowa. Plan zakłada rozszerzenie go o 220 rowerów i 22 nowe stacje. – Ich lokalizacje są w tej chwili ustalane – mówi Bartosz Trzebiatowski.

Zapowiada też, że w tym roku zasady korzystania z Poznańskiego Roweru Miejskiego się nie zmienią. Bezpłatne pozostanie pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia (lub 30 minut dla posiadaczy ważnych biletów okresowych zapisanych na karcie PEKA).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

2017 rok był rekordowy dla Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM). Trwał wyjątkowo długo, bo aż do 17 grudnia, było też rekordowo dużo wypożyczeń. – Ich liczba przekroczyła milion, co oznacza, że Poznański Rower Miejski był trzecim najpopularniejszym systemem rowerowym w kraju – zdradza Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, która jest operatorem systemu w Poznaniu.

Dla porównania w 2016 r. rowery w Poznaniu wypożyczano 289 tys. razy, czyli niemal cztery razy rzadziej. W ub. roku liczba zarejestrowanych użytkowników w poznańskim systemie wyniosła już niemal 100 tysięcy osób. Co ważne, z Poznańskiego Roweru Miejskiego mogą korzystać bez dodatkowych zapisów mieszkańcy zarejestrowani w innych systemach Nextbike w Polsce, m.in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu czy Szamotułach, ale też na świecie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony