Smart city czyli futurystyczne miasto blisko natury i mieszkańców

Smart city nie ma być wcale miastem futurystycznym, lecz bliskim natury i przyjaznym mieszkańcom. Technologie mają wspierać, a nie dominować – przekonują eksperci.

Aktualizacja: 26.03.2018 11:20 Publikacja: 25.03.2018 23:10

Masdar to pierwsze smart city budowane od zera. Aglomeracja powstaje od 2006 r. Miało zasiedlić ją 5

Masdar to pierwsze smart city budowane od zera. Aglomeracja powstaje od 2006 r. Miało zasiedlić ją 50 tys. mieszkańców. Dotąd planu nie udało się zrealizować, bo ludzie nie chcą tu mieszkać.

Foto: shutterstock

Internet rzeczy (IoT) to bez wątpienia jeden z najgorętszych trendów ostatnich lat. Technologia ta ma bardzo szerokie zastosowanie. – Jako pierwszy zaczął z niej korzystać przemysł, tworząc inteligentne fabryki. Teraz IoT wkracza w nowe obszary i zmienia je – mówi Sławomir Kuźniak z firmy BPSC, tworzącej zaawansowane rozwiązania informatyczne.

Lampy uliczne, sygnalizatory na skrzyżowaniach, kamery i tysiące najprzeróżniejszych urządzeń i czujników, zarządzanych przez inteligentne systemy sterowania podłączone do internetu, wrastają w tkankę miast na całym świecie. Od smart city nie ma odwrotu. Pytanie tylko, jakie to inteligentne miasto sobie stworzymy. Hibaq Jama z ratusza w brytyjskim Bristol City przypomina, że niezależnie od modelu, na który postawimy, pamiętać należy, iż technologia to tylko droga do celu, a nie cel sam w sobie.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Regiony
Gapowicze regionalnym wyzwaniem dla samorządów
Regiony
Katowice stawiają na miejską infrastrukturę rowerową
Regiony
Dolny Śląsk konsekwentnie wspiera Ukrainę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama