Mimo to władze miasta i lokalna organizacja turystyczna liczą, że chętnych do wypoczynku w Zakopanem i okolicach i tak nie zabraknie. – Uważamy, że remonty dróg dojazdowych nie będą miały większego wpływu na ruch turystyczny. Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania naszym miastem i trend ten powinien się utrzymać – uważa Anna Karpiel-Semberecka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w zakopiańskim ratuszu.
Zdaniem Karpiel-Sembereckiej potwierdzają to badania Polskiej Organizacji Turystycznej, Ministerstwa Sportu i Turystyki, a także dane publikowane przez największe portale noclegowe, z których wynika, że w 2017 r. Zakopane było najchętniej wybieraną miejscowością wypoczynkową w Polsce.
Dojazd trudny, ale...
W najlepsze trwa duża przebudowa zakopianki (droga krajowa nr 7 i 47), czyli głównej szosy prowadzącej z Krakowa w góry. Zakończenie prac na odcinku Lubień–Naprawa ma nastąpić w połowie 2019 r. – Od września do grudnia 2017 r. wystąpiły wyjątkowo niekorzystne warunki atmosferyczne, które miały wpływ na opóźnienie prac. Przyczyniły się one do zmiany warunków gruntowo-wodnych, co doprowadziło do uaktywnienia się zjawisk osuwiskowych – tłumaczy Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA. Dodaje, że istnieje konieczność zmian projektowych np. przeprojektowanie murów oporowych w Lubniu.
Nadzór i wykonawca – IDS BUD wdrożyli rozszerzony monitoring geologiczny i zaangażowali dodatkowych specjalistów z geotechniki. – Budowa S7 Lubień–Rabka Zdrój prowadzona jest w trudnych warunkach geologicznych, o czym od początku inwestycji przypominamy. Góry zbudowane są z tzw. fliszu karpackiego, czyli niejednorodnych skał przemieszanych ze sobą. Występują tu uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków i zjawiska osuwiskowe – tłumaczy Iwona Mikrut.
Trwa drążenie dwóch nitek tunelu pod górą Mały Luboń, na odcinku budowanej S7 Naprawa–Skomielna Biała. W sumie wydrążono ok. 1400 m tunelu, co stanowi ponad 36,8 proc. całości, wykonano obudowę tymczasową. Zakończenie drążenia tunelu ma nastąpić do końca 2020 r. Rok wcześniej ma zostać ukończony odcinek S7 Skomielna–Biała Chabówka. W tej sprawie został podpisany aneks z wykonawcą. – Problemy spowodowane skomplikowanymi warunkami geologicznymi pojawiły się w obrębie estakady nad drogą DK 7 (zakopianką) oraz drogami lokalnymi w Skomielnej Białej – wyjaśnia przedstawicielka krakowskiego oddziału GDDKiA.