Lublin
– Nowa generacja konsumentów coraz rzadziej chce posiadać własny samochód, który przestaje być znakiem statusu. Sprowadzany jest przez nich do przedmiotu, którego funkcją jest pomoc w przemieszczaniu się. A przemieszczać się można, korzystając z komunikacji miejskiej, rowerów, hulajnóg elektrycznych, samochodów na minuty – mówi Adam Czarnecki, ekspert ARC Rynek i Opinia.
Ten trend wkrótce zdominuje mobilność w miastach. Potwierdzają to dane. Renault Polska wraz z Kantar TNS przeprowadziło badanie, które wykazało, iż Polacy uważają, że zmiana nawyków transportowych stanowi dziś konieczność. Aż 95 proc. mieszkańców polskich miast uważa zanieczyszczenie powietrza za duży problem, a oceniając własną miejscowość podobne zdanie ma 81 proc. osób. 92 proc. badanych wyraża opinię, że ludzie muszą – mając na uwadze właśnie zanieczyszczenie powietrza i zmiany klimatyczne – zmienić swoje przyzwyczajenia. 94 proc. twierdzi, że ludzie powinni częściej korzystać z transportu zbiorowego. Zdecydowana większość (88 proc.) chciałaby widzieć więcej pojazdów elektrycznych na ulicach.
Trzech na pięciu badanych deklaruje, że wybierając środek transportu zwraca uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska, choć mniej niż co piąty robi to zawsze. Już ponad 60 proc. mieszkańców miast na co dzień wykorzystuje bardziej przyjazne dla środowiska środki transportu, np. komunikację miejską, rower czy carsharing.
Według badanych transport w miastach czekają duże zmiany – już w nieodległej przyszłości mogą się pojawić samochody autonomiczne. Blisko 60 proc. osób przewiduje, że stanie się to za 10–15 lat lub nawet wcześniej. Co drugi respondent stwierdził, że jedną z głównych zalet takich aut jest większa mobilność dla osób, które nie potrafią prowadzić aut, np. starszych i młodzieży. Pojazdy autonomiczne i współdzielone to także sposób na ograniczenie korków w miastach. W połączeniu z samochodami elektrycznymi stają się one częścią rewolucji dokonywanej przez inteligentne miasta.
Z sondażu ARC Rynek i Opinia wynika, że carsharing, czyli współdzielenie samochodu, to coraz lepiej znana Polakom usługa. Co czwarty badany zna reguły tej usługi, albo miał okazję jechać takim pojazdem, niemal połowa przymierza się do takiej przejażdżki. Co piąty ankietowany nie ukrywa, że z takich usług, jak: Vozilla, Panek czy 4mobility, skorzysta z czystej ciekawości.