Wsparcie uczniów wymaga pieniędzy

Koszty pomocy psychologiczno-pedagogicznej tylko w części pokrywane są z subwencji dla gmin.

Publikacja: 19.02.2019 11:00

Wsparcie uczniów wymaga pieniędzy

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Wzrasta zapotrzebowanie na organizowanie różnorodnych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach i szkołach.

Po zmianach w systemie pracy w szkołach w ostatnich latach m.in. nauczyciele nie mogą już bezpłatnie realizować zajęć terapeutycznych i wspierających uczniów w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, gdyż środki na ten cel ma zapewnić gmina. Dodatkową praktyką jest wnioskowanie dyrektorów szkół o godziny na indywidualne zajęcia logopedyczne, korekcyjne kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze na podstawie opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Liczba opłacanych godzin z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z gmin rośnie z roku na rok, co wzbudza obawy gmin o stan własnego budżetu. Na problemy te zwrócono uwagę w interpelacji (nr 28 571) skierowanej do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wskazując, że sytuację mogłoby poprawić przyjęcie odrębnej wagi w metryczce subwencji oświatowej. Wagi w algorytmie podziału subwencji z tytułu obowiązku realizowania zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej po raz pierwszy wprowadzono w 2019 r. – odpowiedział MEN.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Regiony
Gapowicze regionalnym wyzwaniem dla samorządów
Regiony
Katowice stawiają na miejską infrastrukturę rowerową
Regiony
Dolny Śląsk konsekwentnie wspiera Ukrainę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama