W poniedziałek Mazowsze i Łódzkie przedstawiły koncepcję strategii rozwoju makroregionu Polski centralnej 2030. Te dwa województwa tworzą makroregion Polski centralnej (porozumienie o współpracy podpisały w lipcu 2012 r.). W ubiegłym roku oba regiony przyjęły nowe strategie rozwoju. Wskazano w nich potrzebę wzmocnienia związków społeczno-gospodarczych Warszawy i Łodzi. Teraz stworzono koncepcję wspólnej strategii. Trafi ona do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które nada dokumentowi ostateczny kształt i przekaże go do akceptacji rządu.
Realne korzyści
Co przyniesie współdziałanie tym dwóm województwom? Regiony w Unii Europejskiej odgrywają coraz większą rolę w realizacji polityki rozwoju. Każdy samorząd wojewódzki zna specyfikę swego regionu i dostosowuje działania do jego potrzeb. Są jednak kwestie, których charakter i skala wykraczają poza możliwości jednego regionu, i stąd potrzeba współpracy. I właśnie takie kwestie województwa chcą rozwiązywać razem poprzez realizację dużych inwestycji, na które – jak liczą – pozyskają pieniądze unijne z nowych centralnych programów operacyjnych. W przypadku Polski centralnej ma to być m.in. kolej dużych prędkości, krajowe centrum biotechnologii czy też akademickie centrum talentów. Kluczowym projektem krajowym, który miałby powstać w ramach makroregionu Polski centralnej, jest też centralny port lotniczy pomiędzy Łodzią i Warszawą. – Chodzi o to, co w UE nazywa się wartością dodaną. Chcemy być też konkurencyjni względem innych dużych metropolii europejskich – tłumaczy Adam Struzik, marszałek mazowiecki. – Koncepcja makroregionu to konstrukcja, która pozwoli nam wykorzystać dodatkowe środki europejskie – dodaje Witold Stępień, marszałek łódzki.
Zachód też razem
W 2010 r. podobne podejście przyjęło pięć zachodnich województw (Dolnośląskie, Lubuskie, Opolskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie). Stworzyły one przyjętą już przez rząd strategię rozwoju Polski zachodniej. W jej myśl za pieniądze z programów centralnych ma być zrealizowanych osiem dużych inwestycji. Najważniejszym z nich jest Odrzańska Droga Wodna. Ponadto chodzi o modernizację linii kolejowych i inwestycje drogowe.
Nie próżnują też Małopolska i Śląsk. One też przyjęły wspólną strategię dla rozwoju Polski południowej do 2020 r. Te regiony zamierzają postawić m.in. na rozwój kapitału intelektualnego, nauki i badań, turystyki i kultury.
Od dawna współdziałają ze sobą wschodnie województwa: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie, choć w ich przypadku geneza współpracy jest inna. Kiedy Polska w 2004 r. wchodziła do UE, były to najbiedniejsze regiony Wspólnoty i stworzono dla nich oddzielny program operacyjny „Rozwój Polski wschodniej". Finansowane są z niego nie tylko inwestycje w poszczególnych województwach, ale też obejmujące cały makroregion, w tym np. budowa sieci szerokopasmowego internetu i sieć ścieżek rowerowych. W okresie 2014–2020 pomoc dla tych regionów będzie kontynuowana w formie nowego, odrębnego programu „Polska wschodnia".