Śladami Drzymały

Nowe technologie i nowatorskie projekty oraz młode firmy z rynkowym sukcesem - tak wygląda dziś Wielkopolska.

Aktualizacja: 29.12.2015 12:36 Publikacja: 04.05.2015 00:01

Start it Up Poznań, impreza dla młodych firm organizowana w ramach Dni Przedsiębiorczości, pobudza d

Start it Up Poznań, impreza dla młodych firm organizowana w ramach Dni Przedsiębiorczości, pobudza dyskusje

Foto: MTP

Poznań i Wielkopolska wyrosły na prawdziwą wylęgarnię start-upów. Spora część z nich może się już pochwalić sukcesami, i to w skali międzynarodowej. To tu swoje korzenie mają choćby Qpony (najpopularniejsza zniżkowa aplikacja mobilna w Polsce), Wykop.pl (serwis do dzielenia się informacjami, komentarzami i ocenami) czy Legimi (jeden z pierwszych na świecie serwisów, oferujących e-booki w modelu abonamentowym, analogicznym do usług Spotify, czy Netflix).

To poznaniacy stoją też za sukcesem Dice+, elektronicznej kostki, którą można wykorzystywać do grania w gry planszowe na tablecie. Kostka stała się pierwszym produktem z Polski, który trafił do sklepów sieci Apple Store.

– DICE+ tworzą młodzi i ambitni ludzie, a najmocniejszą stroną każdej firmy są właśnie pracownicy. Budowa zespołu, który w tak krótkim czasie stworzył najbardziej skomplikowane urządzenie w branży rozrywkowej w skali UE, było nie lada wyzwaniem. Na szczęście w Wielkopolsce takich ludzi nie brakuje, a duch przedsiębiorczości i sprytu utrzymuje się tutaj już od czasów Michała Drzymały – tłumaczy Patryk Strzelewicz, udziałowiec Game Technologies. Według niego dużym wsparciem dla projektu były zasoby Politechniki Poznańskiej (PP), która pomogła stworzyć wczesną wersję prototypu.

Na świetne zaplecze naukowe wskazuje też Rafał Witkowski ze start-upu IC Solutions. Zaznacza, że współpraca z ważnymi dla Wielkopolski ośrodkami akademickimi (UAM i PP) pozytywnie wpływa na rozwój biznesów.

– Wielkopolskie korzenie w dużym stopniu wpłynęły na rozwój naszej firmy. Chodzi z jednej strony o oddziaływanie tradycji, w której wychowali się pomysłodawcy i pracownicy IC Solutions, za którą idą pracowitość i sumienność, a z drugiej o warunki do funkcjonowania, które – dzięki dobremu zarządzaniu regionem i współpracy ośrodków naukowych – sprzyjają młodym firmom – przekonuje Rafał Witkowski.

Nie ma wątpliwości, że Poznań oraz Wielkopolska zasługują już na miano krajowej wylęgarni start-upów. Ich największym motorem jest jednak ponad 120 tys. studentów na 230 kierunkach co roku zasilających poznańskie uczelnie. To właśnie w start-upach absolwenci stawiają swoje pierwsze biznesowe kroki. A aktywność gospodarcza w Poznaniu, mierzona liczbą podmiotów gospodarczych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców, jest imponująca. Miasto pod tym względem ma drugie miejsce po Warszawie. Należy też do krajowej czołówki rejestrowanych firm. Rocznie powstaje ich tam ok. 10 tys., z czego ponad 99 proc. stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa.

Michał Majewski - CEO PublishSoSimply

Od kilku lat Poznań jest jednym z najlepszych miejsc w Polsce do założenia i rozwijania technologicznej firmy. Wpływ na to ma m.in. samo miasto, które chce być postrzegane jako przyjazne start-upom. Stara się być ogniwem łączącym wiele niezależnych inicjatyw, które regularnie się tu odbywają. W Poznaniu działają też duże firmy IT, które od lat kształcą specjalistów, dzięki którym łatwiej budować zespół. Najważniejszy wpływ na prowadzenie biznesu ma jednak sama społeczność zaangażowanych w start-upy. Jej motorem są ci, którzy bezinteresownie i zazwyczaj po godzinach pracy organizują cykliczne wydarzenia skupiające ludzi wokół nowych technologii. W Poznaniu sporo się dzieje i jest skąd czerpać inspiracje.

Poznań i Wielkopolska wyrosły na prawdziwą wylęgarnię start-upów. Spora część z nich może się już pochwalić sukcesami, i to w skali międzynarodowej. To tu swoje korzenie mają choćby Qpony (najpopularniejsza zniżkowa aplikacja mobilna w Polsce), Wykop.pl (serwis do dzielenia się informacjami, komentarzami i ocenami) czy Legimi (jeden z pierwszych na świecie serwisów, oferujących e-booki w modelu abonamentowym, analogicznym do usług Spotify, czy Netflix).

To poznaniacy stoją też za sukcesem Dice+, elektronicznej kostki, którą można wykorzystywać do grania w gry planszowe na tablecie. Kostka stała się pierwszym produktem z Polski, który trafił do sklepów sieci Apple Store.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony