Montaż przęseł zabytkowego mostu nad Wartą w Poznaniu-Starołęce był jednym z najbardziej widowiskowych, ale jednocześnie trudnych elementów tegorocznych inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w regionie. Spółka zadbała o zachowanie historycznego wyglądu obiektu – kratownice mostu zostały odrestaurowane i stały się ponownie jego elementami. Kulminacyjnym momentem prac realizowanych tego lata było wyniesienie w dwóch etapach, specjalnym dźwigiem, elementów ważących łącznie 105 ton.
Prowadzony remont mostu kolejowego w Starołęce o wartości 17 mln zł jest częścią dużego projektu modernizacyjnego na trasie kolejowej łączącej stolicę Wielkopolski z południową częścią kraju. W jego ramach wykonano rewitalizację ponad 125 km torów, 14 peronów, ponad 50 rozjazdów i około 100 przejazdów kolejowo-drogowych. Jednocześnie na tej samej linii, między Kluczborkiem a Ostrzeszowem, zakończy się w sierpniu rewitalizacja 60 km trasy. Dzięki temu podróż na tym odcinku skróci się o ok. 20 min. Przebudowa mostu, której pierwszy etap zakończy się w listopadzie, wraz z pozostałymi inwestycjami na tej linii (modernizacją odcinka Poznań–Kórnik) usprawni ruch pociągów między Poznaniem a Kluczborkiem. Sprawi, że będą one jeździć z prędkością 120 km/h.
Duże inwestycje
Oprócz przebudowy kolejowej infrastruktury na trasie do Kluczborka PKP PLK w Wielkopolsce tego lata realizuje sześć innych dużych inwestycji, których łączny koszt przekracza znacznie 1 mld zł. W sierpniu zakończy się modernizacja linii kolejowej Poznań Wschód–Wągrowiec. Ponadto do końca roku zaplanowano m.in. rewitalizację linii nr 353 Poznań–Skandawa, odcinek Gniezno–Trzemeszno (prędkość pociągów zwiększy się do 150 km/h) i remont torów między Wronkami a Krzyżem (28 km) na linii Poznań–Szczecin (pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h). W lipcu rozpoczęto też ważny dla kolejowej łączności Gniezna, Wrześni czy Jarocina remont mostu kolejowego nad Wartą w Orzechowie.
Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK podkreśla, że głównym celem prac realizowanych przez spółkę w 2015 r. w Wielkopolsce jest poprawa stanu torów, sieci trakcyjnej i peronów, z uwzględnieniem ich pełnej dostępności dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Ponadto inwestycje PLK poprzez zwiększenie dostępności komunikacyjnej i ułatwienia w transporcie mieszkańców wspomagają rozwój regionu.
50 mld zł do wydania
Znacznych nakładów będzie wymagać unowocześnianie linii kolejowej Wrocław–Poznań na odcinku od Czempinia do stolicy regionu. Inwestycja, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, kosztuje ok. 940 mln zł. Dzięki przystosowaniu linii do prędkości 160 km/h podróż na tym odcinku skróci się do 35 min. Zakończenie prac zaplanowane jest na 2016 r. Trasa od Czempinia do granicy z woj. dolnośląskim ma zostać zmodernizowana do 2023 r. (koszt szacuje się na 1,5 mld zł).