Kolej łączy, przyspiesza i remontuje

PKP PLK prowadzą dziś w Wielkopolsce kilka dużych inwestycji, których łączny koszt znacznie przekracza 1 mld zł. Plany na najbliższe lata są jednak znacznie większe – spółka wyda aż 6,4 mld złotych.

Aktualizacja: 02.08.2015 19:09 Publikacja: 02.08.2015 17:42

Montaż elementów zabytkowego mostu nad Wartą w Poznaniu-Starołęce

Montaż elementów zabytkowego mostu nad Wartą w Poznaniu-Starołęce

Foto: materiały prasowe

Montaż przęseł zabytkowego mostu nad Wartą w Poznaniu-Starołęce był jednym z najbardziej widowiskowych, ale jednocześnie trudnych elementów tegorocznych inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w regionie. Spółka zadbała o zachowanie historycznego wyglądu obiektu – kratownice mostu zostały odrestaurowane i stały się ponownie jego elementami. Kulminacyjnym momentem prac realizowanych tego lata było wyniesienie w dwóch etapach, specjalnym dźwigiem, elementów ważących łącznie 105 ton.

Prowadzony remont mostu kolejowego w Starołęce o wartości 17 mln zł jest częścią dużego projektu modernizacyjnego na trasie kolejowej łączącej stolicę Wielkopolski z południową częścią kraju. W jego ramach wykonano rewitalizację ponad 125 km torów, 14 peronów, ponad 50 rozjazdów i około 100 przejazdów kolejowo-drogowych. Jednocześnie na tej samej linii, między Kluczborkiem a Ostrzeszowem, zakończy się w sierpniu rewitalizacja 60 km trasy. Dzięki temu podróż na tym odcinku skróci się o ok. 20 min. Przebudowa mostu, której pierwszy etap zakończy się w listopadzie, wraz z pozostałymi inwestycjami na tej linii (modernizacją odcinka Poznań–Kórnik) usprawni ruch pociągów między Poznaniem a Kluczborkiem. Sprawi, że będą one jeździć z prędkością 120 km/h.

Duże inwestycje

Oprócz przebudowy kolejowej infrastruktury na trasie do Kluczborka PKP PLK w Wielkopolsce tego lata realizuje sześć innych dużych inwestycji, których łączny koszt przekracza znacznie 1 mld zł. W sierpniu zakończy się modernizacja linii kolejowej Poznań Wschód–Wągrowiec. Ponadto do końca roku zaplanowano m.in. rewitalizację linii nr 353 Poznań–Skandawa, odcinek Gniezno–Trzemeszno (prędkość pociągów zwiększy się do 150 km/h) i remont torów między Wronkami a Krzyżem (28 km) na linii Poznań–Szczecin (pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h). W lipcu rozpoczęto też ważny dla kolejowej łączności Gniezna, Wrześni czy Jarocina remont mostu kolejowego nad Wartą w Orzechowie.

Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK podkreśla, że głównym celem prac realizowanych przez spółkę w 2015 r. w Wielkopolsce jest poprawa stanu torów, sieci trakcyjnej i peronów, z uwzględnieniem ich pełnej dostępności dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Ponadto inwestycje PLK poprzez zwiększenie dostępności komunikacyjnej i ułatwienia w transporcie mieszkańców wspomagają rozwój regionu.

50 mld zł do wydania

Znacznych nakładów będzie wymagać unowocześnianie linii kolejowej Wrocław–Poznań na odcinku od Czempinia do stolicy regionu. Inwestycja, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, kosztuje ok. 940 mln zł. Dzięki przystosowaniu linii do prędkości 160 km/h podróż na tym odcinku skróci się do 35 min. Zakończenie prac zaplanowane jest na 2016 r. Trasa od Czempinia do granicy z woj. dolnośląskim ma zostać zmodernizowana do 2023 r. (koszt szacuje się na 1,5 mld zł).

Nie będzie to jednak najdroższa planowana w tym czasie inwestycja kolejowa w Wielkopolsce. Na blisko 2,2 mld zł szacowane jest unowocześnienie do 2023 r. linii Poznań–Szczecin i dostosowanie jej do prędkości 160 km/h.

Około 2 mld zł ma kosztować modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Sochaczew–Swarzędz. Tu też pociągi będą się mogły rozpędzać do prędkości 160 km/h. W 2023 r. przejazd najszybszych składów z Poznania do Warszawy będzie wynosił ok. 2 godz. 20 min.

Na inwestycje kolejowe w całym kraju PKP PLK do 2023 r. przeznaczą ponad 50 mld zł. Ostatnio zarządca polskiej sieci kolejowej konsekwentnie modernizował ponad 1000 km torów rocznie. W 2014 r. PLK zmodernizował 1300 km torów kolejowych, wydając na to ponad 7 mld zł. Plan inwestycyjny na ten rok zakłada wydatki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej kwoty to środki unijne, pozostałe 2 mld zł – tzw. wkład własny.

Montaż przęseł zabytkowego mostu nad Wartą w Poznaniu-Starołęce był jednym z najbardziej widowiskowych, ale jednocześnie trudnych elementów tegorocznych inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w regionie. Spółka zadbała o zachowanie historycznego wyglądu obiektu – kratownice mostu zostały odrestaurowane i stały się ponownie jego elementami. Kulminacyjnym momentem prac realizowanych tego lata było wyniesienie w dwóch etapach, specjalnym dźwigiem, elementów ważących łącznie 105 ton.

Prowadzony remont mostu kolejowego w Starołęce o wartości 17 mln zł jest częścią dużego projektu modernizacyjnego na trasie kolejowej łączącej stolicę Wielkopolski z południową częścią kraju. W jego ramach wykonano rewitalizację ponad 125 km torów, 14 peronów, ponad 50 rozjazdów i około 100 przejazdów kolejowo-drogowych. Jednocześnie na tej samej linii, między Kluczborkiem a Ostrzeszowem, zakończy się w sierpniu rewitalizacja 60 km trasy. Dzięki temu podróż na tym odcinku skróci się o ok. 20 min. Przebudowa mostu, której pierwszy etap zakończy się w listopadzie, wraz z pozostałymi inwestycjami na tej linii (modernizacją odcinka Poznań–Kórnik) usprawni ruch pociągów między Poznaniem a Kluczborkiem. Sprawi, że będą one jeździć z prędkością 120 km/h.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki