W pierwszej połowie roku firmy kupiły 109,4 tys. nowych samochodów osobowych. W tej liczbie 71,9 tys. zostało sfinansowanych przez firmy leasingowe. Po pierwszym półroczu wartość wyleasingowanych aut osobowych wzrosła o ponad 40 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2014 r.
– Leasing operacyjny to na rynku produktów finansowych najbardziej racjonalna droga do zbudowania własnej floty – zapewnia przedstawiciel Orix Polska i członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Krzysztof Koszewski.
Proste formalności
Umowa leasingowa na sfinansowanie np. samochodu osobowego obejmuje co najmniej 24 miesiące. – Tak krótki okres pozwala na większą elastyczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Jeszcze większą zaletą przy wyborze leasingu jest nie tyle zdolność kredytowa leasingobiorcy, ile zabezpieczenie przedmiotu leasingu oraz niski i negocjowany wkład własny. Leasing nie będzie obciążał zdolności kredytowej w takim stopniu jak kredyt bankowy – wyjaśnia przedstawiciel SKFS.
Wśród zalet leasingu Koszewski wymienia także rabaty zakupowe otrzymywane przez korporacje międzynarodowe oferujące na naszym rynku usługi leasingowe, które są większe niż samodzielnie uzyskane przez leasingobiorcę. W większości przypadków firmy leasingowe zapewniają klientowi również niższy koszt zabezpieczenia przedmiotu leasingu, czyli polisy, a także coraz częściej dedykowane pakiety serwisowe.
Leasing nie jest jedynym sposobem finansowania zakupów. W ofercie jest także kredyt. Wybór pomiędzy kredytem bankowym i leasingiem zależy zawsze od wielu czynników, a nie są to jednakowe produkty. Każdy z nich spełnia inną funkcję. – Kredyt obarczony jest wieloma wymaganiami, począwszy od jego zabezpieczenia, przez liczne konieczne dokumenty (często nie starsze niż miesiąc), po szczegółowy biznesplan, dlatego m.in. jest dobrym produktem finansowania długookresowego – uważa Koszewski. Kredyty można podzielić na obrotowe i inwestycyjne i dla sfinansowania zakupu środków transportu dedykowanym produktem bankowym będzie kredyt inwestycyjny. Kredyt warto wybrać raczej na budowę czy rozbudowę przedsiębiorstwa lub też na przejęcie innej firmy niż zakupy środków, które szybko się zużywają i są amortyzowane w dwa, trzy lata, jak np. samochody. – Rekomenduję leasing, jako formę sfinansowania środków transportu – podkreśla Koszewski.