Brama na północ i na zachód

Kolejni deweloperzy będą budować magazyny koło Szczecina. Chcą przejąć najemców hal z Niemiec i Danii.

Publikacja: 26.10.2015 11:05

Magazyny Firmy Panattoni w Szczecinie – hale będą gotowe w I kwartale 2016 r.

Magazyny Firmy Panattoni w Szczecinie – hale będą gotowe w I kwartale 2016 r.

Foto: materiały prasowe

– Rynek powierzchni magazynowych przy zachodniej granicy Polski cieszy się coraz większą popularnością. Wpływ na ten stan ma przede wszystkim rozwój siatki drogowej i bliskość granicy z krajami wysoko rozwiniętymi. To zachęca inwestorów do przenoszenia swoich działów logistycznych do Polski, między innymi z Niemiec i Skandynawii – mówi Urszula Rasmussen, starszy negocjator w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych w firmie Cushman & Wakefield.

Dodaje, że powierzchnia magazynowa w Zachodniopomorskiem jest oferowana taniej niż w krajach sąsiednich. Na przykład oferta najmu najbliżej zlokalizowanych centrów logistycznych w Niemczech, takich jak Lipsk i Berlin, w porównaniu z Polską jest znacznie droższa, bo np. w Lipsku wynosi 4,35 euro za mkw., a w Berlinie – 4,70 euro za mkw miesięcznie.

Konkurencja dla Danii i Szwecji

Renata Osiecka, partner zarządzająca w firmie AXI IMMO, dodaje, że  projekty magazynowe w Szczecinie i okolicach – w porównaniu z ofertą po drugiej stronie granicy – są konkurencyjne cenowo, ale również pod kątem dostępności pracowników i kosztów pracy.

– Poza tym pod względem technicznym parki magazynowe w Szczecinie nie ustępują jakością obiektom w Niemczech czy Danii – podkreśla Renata Osiecka.

Jej zdaniem oferta najmu hal w Szczecinie szczególnie zyskuje także w porównaniu z projektami w Danii czy Szwecji, gdzie średnie stawki czynszów za powierzchnię magazynową klasy A są powyżej 5,0–5,5 euro za mkw. miesięcznie.

– W Szczecinie tej samej jakości magazyn można wynająć o połowę taniej – twierdzi Renata Osiecka.

Dlaczego tam są

Z danych AXI IMMO wynika, że całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w regionie Zachodniego Pomorza wyniosły na koniec trzeciego kwartału br. 150 tys. mkw. – Region przez wiele lat był białą plamą na magazynowej mapie Polski. Istniał tylko jeden projekt Prologis w podszczecińskim Goleniowie, w którym poziom pustostanów utrzymywał się na dość wysokim poziomie. Jednak od dwóch lat obserwujemy rozwój nowych projektów oraz spadek poziomu pustostanów, który obecnie nie przekracza 3 proc. – mówi Renata Osiecka.

Jak podaje C&W, w Szczecinie firma Panattoni buduje centrum logistyczne klasy A o łącznej powierzchni 35,5 tys. mkw., z możliwością rozbudowy o drugie tyle. Także Waimea Logistic Park, należąca do grupy Waimea Holding, wybuduje w szczecińskim porcie swoje hale.

– Spółka zdecydowała się na podpisanie umowy dzierżawy na 30 lat i wystąpienie o pozwolenie na budowę. Mają tam powstać hale o łącznej powierzchni użytkowej nie mniejszej niż 40 tys. mkw. – mówi Urszula Rasmussen. Dodaje, że głównym najemcą są firmy logistyczne i branża e-commerce.

Robert Dobrzycki, Chief Executive Officer Europe w Panattoni, mówi, że Szczecin już od jakiegoś czasu zaznacza swoją obecność na rynku magazynowym.

– Do niedawna traktowany w kategoriach lokalnych z peryferyjnym położeniem, dzisiaj Szczecin podbija rynek. Dzieje się tak za sprawą przede wszystkim bezpośredniej bliskości Niemiec i naszych północnych sąsiadów, a także rozwijającego się w tych krajach sektora e-commerce – mówi Robert Dobrzycki. I właśnie ten trend – rosnący udział sektora sprzedaży internetowej w powierzchni magazynowej oraz wzmocnienie potencjału Pomorza Zachodniego dzięki sieci nowoczesnych dróg, kreślą optymistyczną przyszłość dla regionu. – A  my jako deweloper zawsze staramy się odpowiadać na zapotrzebowanie rynku – dodaje Dobrzycki.

Także Paweł Sapek, senior vice president & country manager Prologis na Polskę, uważa, że w ostatnim czasie województwo zachodniopomorskie, a zwłaszcza region Szczecina, zyskuje coraz większe znaczenie na magazynowej mapie Polski.

– Prologis działa w regionie Szczecina od 2008 r., kiedy to powstał Prologis Park Szczecin. Park składa się z trzech obiektów o łącznej powierzchni ponad 80 tys. mkw.  i jest wynajęty w 95 proc. Niedawno zakończyła się trwająca od marca budowa obiektu spekulacyjnego o powierzchni 27,6 tys. mkw.  Budynek jest wynajęty w 81 proc., m.in. przez Bridgestone Stargard, producenta opon i wyrobów gumowych oraz koncern meblowy. Docelowo kompleks może być rozbudowany do ponad 105 tys. mkw. Dlatego w razie rosnącego popytu ze strony klientów jesteśmy gotowi do budowy kolejnego obiektu – zapewnia.

Prognozuje, że w najbliższym czasie rynek szczeciński będzie się rozwijał ze względu na zainteresowanie ze strony firm niemieckich i skandynawskich.

Dziś głównymi najemcami  magazynów w regionie są takie firmy jak Ikea, Bridgestone, Schenker, Rhenus Logistics/Limango oraz KK Wind Soluctions.

Opinia

Michał Sikora | ekspert firmy Cushman & Wakefield

Województwo zachodniopomorskie konsekwentnie powiększa ofertę lokalizacji dla inwestorów. Grunty objęte statusem stref ekonomicznych położone są w wielu gminach na terenie województwa i oferują poziom pomocy publicznej od 35 do 55% intensywności. To oznacza, iż inwestorzy uzyskają większe zwolnienia z podatku dochodowego w porównaniu np. z województwem wielkopolskim, śląskim i dolnośląskim. Z kolei w mazowieckim obowiązują inne zasady uzyskiwania pomocy publicznej. Tereny w woj. zachodniopomorskim zarządzane są aż przez cztery spółki: Kostrzyńsko-Słubicką Strefę Ekonomiczną, Pomorską, Słupską oraz Euro-Park Mielec. Każdy z inwestorów może zweryfikować i dobrać ofertę pod kątem swoich potrzeb. Dodatkowo możliwość wyboru współpracy z różnymi spółkami ułatwia start firm np. szwedzkich, czy niemieckich w regionie. Województwo zachodniopomorskie stanowi więc dla tych firm najlepszy, ekonomicznie uzasadniony wybór dla swojej działalności.

– Rynek powierzchni magazynowych przy zachodniej granicy Polski cieszy się coraz większą popularnością. Wpływ na ten stan ma przede wszystkim rozwój siatki drogowej i bliskość granicy z krajami wysoko rozwiniętymi. To zachęca inwestorów do przenoszenia swoich działów logistycznych do Polski, między innymi z Niemiec i Skandynawii – mówi Urszula Rasmussen, starszy negocjator w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych w firmie Cushman & Wakefield.

Dodaje, że powierzchnia magazynowa w Zachodniopomorskiem jest oferowana taniej niż w krajach sąsiednich. Na przykład oferta najmu najbliżej zlokalizowanych centrów logistycznych w Niemczech, takich jak Lipsk i Berlin, w porównaniu z Polską jest znacznie droższa, bo np. w Lipsku wynosi 4,35 euro za mkw., a w Berlinie – 4,70 euro za mkw miesięcznie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał