Brama na północ i na zachód

Kolejni deweloperzy będą budować magazyny koło Szczecina. Chcą przejąć najemców hal z Niemiec i Danii.

Publikacja: 26.10.2015 11:05

Magazyny Firmy Panattoni w Szczecinie – hale będą gotowe w I kwartale 2016 r.

Magazyny Firmy Panattoni w Szczecinie – hale będą gotowe w I kwartale 2016 r.

Foto: materiały prasowe

– Rynek powierzchni magazynowych przy zachodniej granicy Polski cieszy się coraz większą popularnością. Wpływ na ten stan ma przede wszystkim rozwój siatki drogowej i bliskość granicy z krajami wysoko rozwiniętymi. To zachęca inwestorów do przenoszenia swoich działów logistycznych do Polski, między innymi z Niemiec i Skandynawii – mówi Urszula Rasmussen, starszy negocjator w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych w firmie Cushman & Wakefield.

Dodaje, że powierzchnia magazynowa w Zachodniopomorskiem jest oferowana taniej niż w krajach sąsiednich. Na przykład oferta najmu najbliżej zlokalizowanych centrów logistycznych w Niemczech, takich jak Lipsk i Berlin, w porównaniu z Polską jest znacznie droższa, bo np. w Lipsku wynosi 4,35 euro za mkw., a w Berlinie – 4,70 euro za mkw miesięcznie.

Konkurencja dla Danii i Szwecji

Renata Osiecka, partner zarządzająca w firmie AXI IMMO, dodaje, że  projekty magazynowe w Szczecinie i okolicach – w porównaniu z ofertą po drugiej stronie granicy – są konkurencyjne cenowo, ale również pod kątem dostępności pracowników i kosztów pracy.

– Poza tym pod względem technicznym parki magazynowe w Szczecinie nie ustępują jakością obiektom w Niemczech czy Danii – podkreśla Renata Osiecka.

Jej zdaniem oferta najmu hal w Szczecinie szczególnie zyskuje także w porównaniu z projektami w Danii czy Szwecji, gdzie średnie stawki czynszów za powierzchnię magazynową klasy A są powyżej 5,0–5,5 euro za mkw. miesięcznie.

– W Szczecinie tej samej jakości magazyn można wynająć o połowę taniej – twierdzi Renata Osiecka.

Dlaczego tam są

Z danych AXI IMMO wynika, że całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w regionie Zachodniego Pomorza wyniosły na koniec trzeciego kwartału br. 150 tys. mkw. – Region przez wiele lat był białą plamą na magazynowej mapie Polski. Istniał tylko jeden projekt Prologis w podszczecińskim Goleniowie, w którym poziom pustostanów utrzymywał się na dość wysokim poziomie. Jednak od dwóch lat obserwujemy rozwój nowych projektów oraz spadek poziomu pustostanów, który obecnie nie przekracza 3 proc. – mówi Renata Osiecka.

Jak podaje C&W, w Szczecinie firma Panattoni buduje centrum logistyczne klasy A o łącznej powierzchni 35,5 tys. mkw., z możliwością rozbudowy o drugie tyle. Także Waimea Logistic Park, należąca do grupy Waimea Holding, wybuduje w szczecińskim porcie swoje hale.

– Spółka zdecydowała się na podpisanie umowy dzierżawy na 30 lat i wystąpienie o pozwolenie na budowę. Mają tam powstać hale o łącznej powierzchni użytkowej nie mniejszej niż 40 tys. mkw. – mówi Urszula Rasmussen. Dodaje, że głównym najemcą są firmy logistyczne i branża e-commerce.

Robert Dobrzycki, Chief Executive Officer Europe w Panattoni, mówi, że Szczecin już od jakiegoś czasu zaznacza swoją obecność na rynku magazynowym.

– Do niedawna traktowany w kategoriach lokalnych z peryferyjnym położeniem, dzisiaj Szczecin podbija rynek. Dzieje się tak za sprawą przede wszystkim bezpośredniej bliskości Niemiec i naszych północnych sąsiadów, a także rozwijającego się w tych krajach sektora e-commerce – mówi Robert Dobrzycki. I właśnie ten trend – rosnący udział sektora sprzedaży internetowej w powierzchni magazynowej oraz wzmocnienie potencjału Pomorza Zachodniego dzięki sieci nowoczesnych dróg, kreślą optymistyczną przyszłość dla regionu. – A  my jako deweloper zawsze staramy się odpowiadać na zapotrzebowanie rynku – dodaje Dobrzycki.

Także Paweł Sapek, senior vice president & country manager Prologis na Polskę, uważa, że w ostatnim czasie województwo zachodniopomorskie, a zwłaszcza region Szczecina, zyskuje coraz większe znaczenie na magazynowej mapie Polski.

– Prologis działa w regionie Szczecina od 2008 r., kiedy to powstał Prologis Park Szczecin. Park składa się z trzech obiektów o łącznej powierzchni ponad 80 tys. mkw.  i jest wynajęty w 95 proc. Niedawno zakończyła się trwająca od marca budowa obiektu spekulacyjnego o powierzchni 27,6 tys. mkw.  Budynek jest wynajęty w 81 proc., m.in. przez Bridgestone Stargard, producenta opon i wyrobów gumowych oraz koncern meblowy. Docelowo kompleks może być rozbudowany do ponad 105 tys. mkw. Dlatego w razie rosnącego popytu ze strony klientów jesteśmy gotowi do budowy kolejnego obiektu – zapewnia.

Prognozuje, że w najbliższym czasie rynek szczeciński będzie się rozwijał ze względu na zainteresowanie ze strony firm niemieckich i skandynawskich.

Dziś głównymi najemcami  magazynów w regionie są takie firmy jak Ikea, Bridgestone, Schenker, Rhenus Logistics/Limango oraz KK Wind Soluctions.

Opinia

Michał Sikora | ekspert firmy Cushman & Wakefield

Województwo zachodniopomorskie konsekwentnie powiększa ofertę lokalizacji dla inwestorów. Grunty objęte statusem stref ekonomicznych położone są w wielu gminach na terenie województwa i oferują poziom pomocy publicznej od 35 do 55% intensywności. To oznacza, iż inwestorzy uzyskają większe zwolnienia z podatku dochodowego w porównaniu np. z województwem wielkopolskim, śląskim i dolnośląskim. Z kolei w mazowieckim obowiązują inne zasady uzyskiwania pomocy publicznej. Tereny w woj. zachodniopomorskim zarządzane są aż przez cztery spółki: Kostrzyńsko-Słubicką Strefę Ekonomiczną, Pomorską, Słupską oraz Euro-Park Mielec. Każdy z inwestorów może zweryfikować i dobrać ofertę pod kątem swoich potrzeb. Dodatkowo możliwość wyboru współpracy z różnymi spółkami ułatwia start firm np. szwedzkich, czy niemieckich w regionie. Województwo zachodniopomorskie stanowi więc dla tych firm najlepszy, ekonomicznie uzasadniony wybór dla swojej działalności.

– Rynek powierzchni magazynowych przy zachodniej granicy Polski cieszy się coraz większą popularnością. Wpływ na ten stan ma przede wszystkim rozwój siatki drogowej i bliskość granicy z krajami wysoko rozwiniętymi. To zachęca inwestorów do przenoszenia swoich działów logistycznych do Polski, między innymi z Niemiec i Skandynawii – mówi Urszula Rasmussen, starszy negocjator w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych w firmie Cushman & Wakefield.

Dodaje, że powierzchnia magazynowa w Zachodniopomorskiem jest oferowana taniej niż w krajach sąsiednich. Na przykład oferta najmu najbliżej zlokalizowanych centrów logistycznych w Niemczech, takich jak Lipsk i Berlin, w porównaniu z Polską jest znacznie droższa, bo np. w Lipsku wynosi 4,35 euro za mkw., a w Berlinie – 4,70 euro za mkw miesięcznie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego