Obecny rok może być rekordowy dla polskich portów. Cztery najważniejsze – Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście – w roku ubiegłym, kolejny raz z rzędu, odnotowały rekordową wielkość przeładunków. Obecny rok także przyniesie poprawę wyników, m.in. dzięki coraz lepszemu skomunikowaniu Wybrzeża z resztą kraju i jego granicami, a także inwestycjom w powiększenie zdolności przeładunkowych. – Łączna wielkość towarów przeładowanych w całym 2015 roku powinna osiągnąć kolejny rekordowy wynik 24 mln ton – prognozuje zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W obu portach już w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku wyższe obroty odnotowano praktycznie we wszystkich grupach towarowych. Obsłużono więcej statków z rudą, wzrosły przeładunki zbóż, drewna i drobnicy, o przeszło jedną piątą zwiększyła się ilość transportowanej przez porty ropy. Pojawiło się więcej kontenerów – o prawie 16 proc. Na dalszy wzrost mają pozwolić niedawno zakończone oraz planowane inwestycje.
Nowe nabrzeże
W Świnoujściu zakończyła się kluczowa dla portu budowa nowego stanowiska promowego. Powstało nowe nabrzeże o długości 242 metrów, galeria pasażerska oraz rękaw łączący ją z promem, estakada samochodowa i pomosty. Rozbudowana została infrastruktura drogowa – parkingi oraz place manewrowe. Nowe nabrzeże otwarto z końcem października. Terminal promowy w Świnoujściu należy obecnie do najnowocześniejszych na Bałtyku. Stanowiąc część europejskiego korytarza transportowego, oferuje najkrótsze połączenie Skandynawii ze środkową i południową częścią kontynentu. Kursuje stamtąd 11 promów.
Rozbudowa terminalu promowego to kolejna zakończona w tym roku inwestycja zwiększająca zdolności przeładunkowe zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Wcześniej w Szczecinie wybudowano nowe nabrzeże niemieckie i zmodernizowano nabrzeże zbożowe. Oba przedsięwzięcia były konieczne do zwiększenia możliwości obsługi statków. Kosztowały przeszło 35 mln zł, z czego połowa została sfinansowana z funduszy unijnych.
Dalsze plany
W latach 2007–2013 wartość inwestycji w portach Szczecina i Świnoujścia przekroczyła 650 mln zł. Zarząd portów planuje kolejne inwestycje warte ponad 1,3 mld zł. Ich realizacja połączona z pogłębieniem toru wodnego do Szczecina do głębokości 12,5 metra powinna przynieść wzrost przeładunków do poziomu 26–30 mln ton rocznie.