Dwa kółka, wiele korzyści

W głosowaniu na projekty finansowane ze szczecińskiego budżetu obywatelskiego na rok 2016 wygrali cykliści. Rozbudowana będzie sieć stacji rowerów miejskich Bike_S.

Publikacja: 19.11.2015 19:47

W Szczecinie powstanie 14 nowych stacji rowerów miejskich

W Szczecinie powstanie 14 nowych stacji rowerów miejskich

Foto: materiały prasowe

Szczecińskie rowery miejskie dopiero zaczynają karierę – system działa od kilkunastu miesięcy. Powstał w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2014 kosztem 2,69 mln zł. Składa się z 35 stacji w Śródmieściu. Użytkownicy mają do dyspozycji 364 rowery dostępne przez dziewięć miesięcy w roku – korzysta z nich blisko 16 tysięcy osób. Od początku działania (1 sierpnia 2014 r.) dwa kółka wypożyczano 750 tysięcy razy. Najpopularniejsze stacje to: plac Żołnierza Polskiego, Jasne Błonia, Urząd Miasta Szczecin, Brama Portowa i sejmik. Projekt rozbudowy dla dzielnicy Zachód przewiduje 14 kolejnych przystanków na rowerowej trasie. Wstępne lokalizacje to: ul. Krasińskiego, Niemierzyńska (przy Muzeum Techniki i Komunikacji), Teatr Letni (górna alejka), ul. Słowackiego (dolna alejka), Różanka, okolice Lodogryfu, skrzyżowanie al. Wojska Polskiego i Traugutta, skrzyżowanie ulic Niemierzyńskiej, Arkońskiej, Wszystkich Świętych, skrzyżowanie ulic Chopina i Wszystkich Świętych, ul. Arkońska (przy szpitalu), kąpielisko Arkonka, ul. Kwiatowa. Koszty oszacowano na 1,35 mln zł.

Już wcześniej magistrat zadecydował o stworzeniu 29 stacji na Prawobrzeżu, można zatem oczekiwać rowerowej eksplozji.

Kiedy start? – Nie ogłoszono jeszcze przetargu, nie ma więc harmonogramu prac, ale w przybliżeniu można powiedzieć, że wiosną przyszłego roku – informuje Wojciech Jachim, rzecznik spółki NiOL, która jest operatorem systemu Bike_S.

Rozbudowa sieci ścieżek i stacji rowerowych to szansa dla stolicy Pomorza Zachodniego, w której natężenie ruchu samochodowego stale rośnie. Bo mimo że liczba zameldowanych mieszkańców spada, to rośnie liczba rejestrowanych samochodów osobowych.

Z analizy opublikowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR (firma specjalizująca się w doradztwie i analizach z zakresu infrastruktury, komunikacji miejskiej i transportu publicznego) wynika, że aż 43 proc. przemieszczających się po Szczecinie wybiera samochód. Dla porównania: w Krakowie jest to 36 proc., w Warszawie – 24 proc.

Według tej samej analizy komunikacją miejską porusza się 37 proc. szczecinian.

Nie bez znaczenia pozostaje to, że Szczecin jest trzecim najrozleglejszym miastem w Polsce (po stolicy i Krakowie).

Wiadomo jednak, że na krótkich trasach (do 5 km), zwłaszcza w przypadku rosnących trudności w ruchu drogowym, dwa kółka są szybsze niż cztery. Właśnie takie krótkie trasy najchętniej wybierają szczecińscy cykliści – 90 proc.wypożyczeń miejskich rowerów zamyka się w 20 minutach. W tym czasie użytkownik nie płaci za jazdę.

Z badań przeprowadzonych w Katedrze Systemów i Polityki Transportowej Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego wynika, że prywatnym rowerem codziennie jeździ 9,4 proc. ankietowanych, zaś 8,9 proc. korzysta z Bike_S.

Szacunki ZDG TOR są znacznie ostrożniejsze – wskazują, że w polskich miastach rower wybiera mniej niż 5 proc. podróżujących. Do takiej Kopenhagi – lidera w tej konkurencji – wciąż nam daleko. Tam codziennie z dwóch kółek korzysta 36 proc. podróżujących. To właśnie w duńskiej stolicy uruchomiono pierwszy system miejskich wypożyczalni rowerów – był rok 1995.

Szczecińskie rowery miejskie dopiero zaczynają karierę – system działa od kilkunastu miesięcy. Powstał w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2014 kosztem 2,69 mln zł. Składa się z 35 stacji w Śródmieściu. Użytkownicy mają do dyspozycji 364 rowery dostępne przez dziewięć miesięcy w roku – korzysta z nich blisko 16 tysięcy osób. Od początku działania (1 sierpnia 2014 r.) dwa kółka wypożyczano 750 tysięcy razy. Najpopularniejsze stacje to: plac Żołnierza Polskiego, Jasne Błonia, Urząd Miasta Szczecin, Brama Portowa i sejmik. Projekt rozbudowy dla dzielnicy Zachód przewiduje 14 kolejnych przystanków na rowerowej trasie. Wstępne lokalizacje to: ul. Krasińskiego, Niemierzyńska (przy Muzeum Techniki i Komunikacji), Teatr Letni (górna alejka), ul. Słowackiego (dolna alejka), Różanka, okolice Lodogryfu, skrzyżowanie al. Wojska Polskiego i Traugutta, skrzyżowanie ulic Niemierzyńskiej, Arkońskiej, Wszystkich Świętych, skrzyżowanie ulic Chopina i Wszystkich Świętych, ul. Arkońska (przy szpitalu), kąpielisko Arkonka, ul. Kwiatowa. Koszty oszacowano na 1,35 mln zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?