Coraz bliżej do morskiej autostrady

Umowa w sprawie unijnego wsparcia projektu portów Szczecin i Świnoujście oraz gminy Trelleborg jest warta 28,9 mln euro.

Publikacja: 21.01.2016 19:14

Inwestycje w portach Szczecin i Świnoujście mają kosztować 1,3 mld zł

Inwestycje w portach Szczecin i Świnoujście mają kosztować 1,3 mld zł

Foto: LNG

Port w Świnoujściu szykuje się do rozbudowy połączenia promowego ze Szwecją. Powstanie nowe nabrzeże, rozbudowany zostanie system połączeń kolejowo-drogowych. Podobne działania podejmie port w szwedzkim Trelleborgu. Całe przedsięwzięcie ma usprawnić transport w korytarzu prowadzącym od Bałtyku po Adriatyk, który łączy Skandynawię z Europą Południową. Będzie zarazem pierwszym projektem polskich portów współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach nowej perspektywy na lata 2014–2020. Pieniądze mają pochodzić z funduszy CEF (Łącząc Europę – Connecting Europe Facility). Porozumienie dotyczące unijnej pomocy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał jeszcze w końcu listopada ubiegłego roku. Umowa warta 28,9 mln euro zakłada realizację projektu w partnerstwie z portem i gminą Trelleborg. Będzie to kontynuacja współpracy nawiązanej w 2014 roku dla budowy tzw. autostrady morskiej. Ma ona ułatwiać rozwój transportu intermodalnego, który zakłada wykorzystanie różnych rodzajów transportowania towarów.

Prace budowlane w Świnoujściu mają się rozpocząć w 2017 roku. Wcześniej zostaną przygotowane projekty przystosowania terminalu promowego do nowych zadań. Stanowisko promowe nr 5 będzie przebudowane, a następnie połączone ze stanowiskiem nr 6. To ostatnie zostało wraz z zapleczem przejęte od Agencji Mienia Wojskowego.

W efekcie powstanie nowe nabrzeże mogące obsługiwać transport intermodalny. Będzie mieć prawie 300 metrów długości i 13 metrów głębokości. Pojawią się trzy place postojowe połączone estakadą, która stanie się nowym wjazdem na teren terminalu. Do tego dojdzie przebudowa torów kolejowych wraz z dobudowaniem nowych, wybudowana zostanie nowa rampa, przebudowana będzie galeria pasażerska. Port zakupi także nowy sprzęt do przeładunków, w tym ciągniki siodłowe oraz wózki widłowe umożliwiające wysokie składowanie kontenerów. – Szacujemy, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie – mówi Zbigniew Miklewicz, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Wzrosną także możliwości przeładunkowe Trelleborga: zostanie rozbudowana południowo-wschodnia część portu, powstanie nowe zaplecze, poprawiony będzie dostęp drogowy. Prace modernizacyjne mają zapewnić Trelleborgowi możliwość obsługiwania dużych promów o długości 240 metrów.

Realizacja polsko-szwedzkiego projektu to kolejna inwestycja zwiększająca znaczenie zespołu portów w zachodniej części polskiego wybrzeża. Już w 2015 roku w Świnoujściu zakończono budowę nowego stanowiska promowego. Powstało nabrzeże o długości 242 metrów, galeria pasażerska oraz rękaw łączący ją z promem, estakada samochodowa i pomosty. W rezultacie terminal promowy w Świnoujściu należy obecnie do najnowocześniejszych na Bałtyku. Wcześniej w Szczecinie wybudowano nowe nabrzeże niemieckie i zmodernizowano nabrzeże zbożowe. Oba przedsięwzięcia były konieczne dla zwiększenia możliwości obsługi statków. Kosztowały przeszło 35 mln złotych, z czego połowa została sfinansowana z funduszy unijnych.

W latach 2007–2013 wartość inwestycji w portach Szczecina i Świnoujścia przekroczyła 650 mln zł. Zarząd portów planuje kolejne inwestycje warte ponad 1,3 mld zł. Ich realizacja połączona z pogłębieniem toru wodnego do Szczecina do głębokości 12,5 metra powinna przynieść wzrost przeładunków do poziomu 26–30 milionów ton rocznie.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego