Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 04.04.2016 16:58 Publikacja: 04.04.2016 16:58
Foto: materiały prasowe
Połowa tych pieniędzy zostanie przeznaczona na budowę tego, co w urzędniczo-unijnym języku nazywa się „systemem zintegrowanych węzłów przesiadkowych". Zęby od tego sformułowania bolą, ale chodzi po prostu o budowę nowoczesnego systemu połączeń autobusowo-kolejowych, dzięki któremu dojeżdżający z okolic Poznania będą mogli szybko, łatwo i przyjemnie przesiąść się z pociągu na autobus i w ten sposób dojechać do pracy, a później z niej wrócić. Jeszcze jeden sposób, który ma skłonić ludzi do porzucenia własnych czterech kółek na rzecz transportu publicznego i ograniczenia ruchu samochodowego w Poznaniu. Jeszcze jeden, ale ten wyróżnia się racjonalnością. Na pewno dużo większą niż forsowana ostatnio przez urząd miejski przebudowa ulicy Grunwaldzkiej, która ma z niej uczynić arterię jednokierunkową, ale przy okazji ograniczy dostęp do terenów Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nie ulega wątpliwości, że Wielkopolanie, ale nie tylko oni, powinni mniej korzystać z samochodów. Już dzisiaj studenci poznańskich uczelni, zwłaszcza ci pochodzący z mniejszych miejscowości, mawiają, że otwierając okna w akademiku, „wietrzą Poznań". Tyle że zaklęcia i górnolotne apele, odwoływanie się do świadomości ekologicznej, przywoływanie przykładów z Zachodu niewiele pomogą. Tu trzeba czynów. Mieszkańcy okolic Sztokholmu czy Genewy lata temu przesiedli się do transportu publicznego nie dlatego, że do nich apelowano, ale dlatego, że dostarczono im odpowiednie narzędzia w postaci wygodnego i tańszego dojazdu do pracy metrem, nowoczesnymi autobusami i czystymi pociągami. Polacy kochają swoje samochody miłością dziką i bezkrytyczną, ale porzucą je niczym starą kochankę, gdy tylko ujrzą nową oblubienicę. Musi być tylko równie powabna i najlepiej – zwłaszcza w oszczędnej Wielkopolsce – tańsza w utrzymaniu. Zapowiedzi budowy „systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych" zdają się zapowiadać, że oto nowa kochanka niczym Afrodyta właśnie wyłania się z morskiej piany. Tylko, jeśli ta miłość ma być naprawdę głęboka i szczęśliwa, nadajcie jej, drodzy urzędnicy, ładniejszą nazwę! Słowo zawsze kroczy przed czynem!
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Celem nowej inicjatywy edukacyjnej – Akademii Zakupu Gazu – jest zapoznanie odbiorców samorządowych i powiązanyc...
Rozpoczęły się wakacje. Stolica, jak co roku, przyciągnie miliony turystów. Priorytetem dla miasta jest zapewnie...
Unikanie opłat za przejazdy transportem publicznym stanowi istotne wyzwanie dla finansów samorządów, które stara...
W stolicy województwa śląskiego rozwój infrastruktury rowerowej postępuje wraz z zieloną metamorfozą miasta. Łąc...
Do języka potocznego przeszło nieco romantyczne powiedzenie o tym, by może jednak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady.
We Wrocławiu odbyło się Dolnośląskie Forum Odbudowy Ukrainy. Jego celem było rozwinięcie dotychczasowej współpra...
Kiedyś dotacje, teraz raczej kredyty na preferencyjnych warunkach. Podejście Brukseli do finansowania rozwoju przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej ewoluuje, ale niezmienne jest to, że wciąż firmy mogą liczyć na wsparcie. Co więcej, już nie tylko ze środków unijnych, ale także krajowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas