– Od dawna obserwujemy wzrost liczby osób podróżujących z i do Pyrzowic własnymi samolotami biznesowymi. Realizacją projektu strefy general aviation wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom tej grupy klientów – tłumaczy Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego Katowice Airport. Jak podkreśla, lotnisko ma naturalny potencjał do rozwoju tego typu ruchu. – Chociażby ze względu na funkcjonowania Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej czy prężnie rozwijający się rynek specjalistycznych konferencji w oparciu o Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Oczywiście nigdy nie będzie to trzon naszej działalności, ale chcemy optymalnie zagospodarowywać wszystkie segmenty ruchu, które dają szansę na pozytywny wynik finansowy. Bez wątpienia ruch general aviation znajduje się w tej grupie – podkreśla prezes Tomasik.
Katowice Airport ma doskonałe warunki – m.in. byłą drogę startową (wyłączoną z użytkowania), która w 1/5 (zachodnia jej krawędź) mogłaby być przeznaczona pod zabudowę hangarów dla prywatnych odrzutowców. – Nie będzie to nasza własna inwestycja. Chcemy wydzierżawić teren pod budowę hangarów, podobnie jak zrobiliśmy to z budową hotelu na pyrzowickim lotnisku – dodaje Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport.
Port ma już kilku stałych klientów, z Polski i ze Śląska, którzy latają z pyrzowickiego lotniska własnymi samolotami np. do Madrytu czy Nowego Jorku. – Chcemy uporządkować ten rodzaj usług i go rozwinąć – dodaje Adamczyk. Plany portu sięgają nawet budowy osobnego terminalu wyłącznie dla klientów lecących własnymi odrzutowcami, którzy bez czekania odlecą z pyrzowickiego lotniska.
W ubiegłym roku oddano do użytku nową, dłuższą drogę startową dla samolotów – o długości 3200 m i szerokości 45 m – oraz rozbudowany system dróg kołowania i drogi szybkiego zejścia, którego dotychczas nie było. Katowice Airport jest dziś drugim, po lotnisku Chopina w Warszawie, lotniskiem przystosowanym do przyjęcia największych samolotów dalekodystansowych, takich jak Boeing 747 czy Airbus A340.
Inwestycja całkowicie zmieniła pyrzowickie lotnisko – dlatego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ma wybudować za 30 mln zł nową, dwukrotnie wyższą niż obecna, wieżę kontroli lotów. – W obecnej chwili trwają pracę nad projektem wykonawczym, który będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych. Wyłonienie realizatora budowy poprzez przetarg publiczny planowane jest do końca sierpnia 2016 r. – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP. Agencja chce ją uruchomić w grudniu 2018 r.