Motoryzacja doceniła atuty regionu

Firmy, których produkcja jest wykorzystywana w samochodach, są mocno zadomowione na Dolnym Śląsku

Aktualizacja: 27.05.2016 09:06 Publikacja: 26.05.2016 23:00

System wsparcia przedsiębiorców sprzyja nowym inwestycjom w przemysł motoryzacyjny

System wsparcia przedsiębiorców sprzyja nowym inwestycjom w przemysł motoryzacyjny

Foto: materiały prasowe

Budowa w Jaworze fabryki silników dla Mercedesa umocni wizerunek Dolnego Śląska jako regionu przyciągającego inwestycje w przemysł motoryzacyjny. To korzystna tendencja, bo to impuls dla kolejnych inwestorów, a sama branża będzie korzystać z dobrej koniunktury na rynkach Europy Zachodniej, skąd przychodzą zamówienia na produkowane w Polsce części i podzespoły dla fabryk samochodów.

Wsparcie przedsiębiorców

Fabryka Daimlera zwiększa przede wszystkim atrakcyjność samego Jawora, a także utworzonej wcześniej na terenie gminy Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (DSAG). Objęcie DSAG obszarem Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej daje lokującym się tam firmom możliwość zwolnienia z podatku dochodowego. Atutem DSAG jest także dobre skomunikowanie, dzięki budowanej drodze ekspresowej S3. To korytarz z północy na południe Polski, łączący porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą z Czechami w Lubawce. – Utworzona strefa wyznacza nowy kierunek działania na kilkadziesiąt lat do przodu dla naszego miasta i przyszłych pokoleń. To będzie magnes dla przyszłych inwestycji, gotowa oferta i zaproszenie dla biznesu tego dużego, ale także mniejszego, lokalnego – mówił burmistrz Jawora Emilian Bera.

Rozwój przemysłu samochodowego na Dolnym Śląsku będzie także wspierał Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny, do którego należą najważniejsi inwestorzy w regionie, a także partnerzy klastra: Politechnika Wrocławska, gmina Polkowice i Agencja Rozwoju Regionalnego Arleg. Zdaniem przedstawicieli legnickiej strefy, która jest założycielem klastra, daje on okazję do realizowania przez przedsiębiorstwa w obu strefach wspólnych projektów. W ramach klastra można planować wspólne zakupy, szkolenia i rozmawiać z potencjalnymi podwykonawcami.

Uzupełnieniem działalności klastra motoryzacyjnego jest klaster edukacyjny Invest in Edu, łączący blisko 80 podmiotów – głównie szkoły zawodowe i techniczne oraz firmy. Jego celem jest dostosowanie kształcenia pod zmieniające się potrzeby rynku, a jednym z działań – tworzenie w szkołach klas patronackich i wsparcie dla dostosowania programów nauczania do potrzeb lokalnych rynków pracy.

Napływ inwestorów

To wszystko będzie wzmacniać napływ nowych inwestycji w przemysł motoryzacyjny, głównie zagranicznych. Tych nie brakuje. W marcu o nowej inwestycji w Polkowicach poinformował japoński Sanden. Ten światowy producent kompresorów do klimatyzacji samochodowych wybuduje Centrum Logistyczne na potrzeby europejskich spółek korporacji Sanden. Firma zainwestuje na terenie podstrefy LSSE w Polkowicach co najmniej 13,4 mln zł i stworzy kolejne miejsca pracy. Będzie to już czwarte przedsięwzięcie japońskiej firmy w Polsce, która w Polkowicach zatrudnia blisko 700 osób przy produkcji kompresorów. Produkowanych jest tutaj ponad 1,6 mln kompresorów rocznie, dostarczanych do europejskich fabryk takich firm jak: Volkswagen, Ford, Volvo, Jaguar czy McLaren. Stanowi to ponad 40 proc. produkcji kompresorów firmy Sanden w Europie.

Firmy z Dalekiego Wschodu

Wcześniej, bo jeszcze w grudniu ubiegłego roku, inwestycje w rejonie Żarowa w powiecie świdnickim zadeklarowały koreańskie firmy KSP oraz ILP. Łączne nakłady mają sięgnąć 60 mln zł. Ponad połowę z tej kwoty wyłoży na budowę swojego zakładu KCP. Jest częścią koreańskiego koncernu specjalizującego się w produkcji elementów odlewanych pod ciśnieniem z aluminium, wykorzystywanych w różnych elementach auta: w silnikach wycieraczek samochodowych, układach kierowniczych, w komponentach zawieszenia i przekładni. W zakładzie, którego budowa ma się zakończyć w 2017 roku, zatrudnionych zostanie co najmniej 40 osób. Drugi koreański inwestor – spółka ILP – jest spółką córką firmy Il Ryung, specjalizującej się w produkcji komponentów układów kierowniczych. Produkuje m.in. przeguby, drążki, jarzma przekładni oraz wały kolumny kierowniczej. Koncern ma w Korei Południowej trzy fabryki. W Żarowie zaplanował produkcję stalowych elementów układów kierowniczych.

Inwestorów z Dalekiego Wschodu działa w branży motoryzacyjnej Dolnego Śląska znacznie więcej. W pobliżu Świdnicy firma AKS Precision Ball zajmuje się produkcją stalowych kulek do łożysk, Daicel Safety Systems Europe wytwarza napełniacze do poduszek samochodowych, a Yagi produkuje łożyska oraz części do klimatyzacji i skrzyń biegów. Jest także zakład oponiarskiego koncernu Bridgestone, gdzie powstają części do pojazdów gąsienicowych i maszyn budowlanych, a także Nifco, wytwarzająca plastikowe elementy dla przemysłu motoryzacyjnego. Z kolei w Wałbrzychu NSK Steering Systems zajmuje się produkcją układów sterowniczych, a Toyota Motor Manufacturing Poland produkuje silniki i skrzynie biegów.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego