Inwestycje w rozbudowę dróg ekspresowych S5 i S11 skrócą czas przejazdu z Poznania do Wrocławia

Na drodze S5 powstają kolejne odcinki, na S11 – pierwsze obwodnice.

Aktualizacja: 06.06.2016 08:37 Publikacja: 05.06.2016 23:00

Pokonanie samochodem dystansu z Poznania do stolicy Dolnego Śląska zajmuje obecnie około 3 godzin. Za trzy lata czas przejazdu może się skrócić o połowę. Wciąż nie ma pewności, kiedy równie mocno skróci się przejazd z Poznania do Koszalina.

Piątka w budowie

W maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na budowę ostatnich odcinków drogi S5 na terenie Wielkopolski.

– Dwa z wielkopolskich odcinków realizowane są w systemie „projektuj i buduj". Oznacza to, że wykonawca zaprojektuje i uzyska wszelkie niezbędne opinie, pozwolenia i prawomocne decyzje administracyjne związane z budową oraz uzyska decyzję o pozwoleniu na użytkowanie - wyjaśnia Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA.

Ostatni odcinek, na którego wykonanie podpisano umowę z portugalskim konsorcjum Mota-Engil, ma nieco ponad 19 kilometrów. Połączy Radomicko z węzłem Leszno Południe i będzie kosztował ponad 443 mln zł. To nie pierwszy odcinek drogi S5, który budują Portugalczycy, znani już u nas m.in. z budowy S8. W kwietniu podpisali umowę na zaprojektowanie i wykonanie fragmentu S5 od węzła Kościan Południe do Radomicka. Wartość kontraktu to ponad 303 mln zł.

Budowa węzła Leszno Południe i 9,5-kilometrowego odcinka do Kaczkowa to zadanie dla Budimexu, z którym GDDKiA podpisała umowę na jego wykonawstwo na początku maja. Wartość umowy to 232,6 mln zł. Budimex jest również wykonawcą innych odcinków tej drogi: od Kościana Południe do Wronczyna oraz od Gniezna do Mieleszyna na północy województwa. W pierwszym wypadku zaprojektowanie i wybudowanie 19 kilometrów dwupasmówki będzie kosztowało niemal 360 mln zł. W drugim - 18-kilometrowy odcinek kosztuje ok. 467 mln zł.

- Prace na fragmencie z Gniezna do granicy województwa zaawansowane są w ponad 50 proc. Około 25-proc. zaawansowanie robót odnotowujemy na odcinku z Wronczyna do Poznania - mówi Alina Cieślak.

Drogę z Wronczyna do Poznania buduje konsorcjum włoskich firm: Toto Construzioni Generali oraz Vianini Lavori. Koszt budowy tego 16-kilometrowego odcinka to ponad 529 mln zł. Dzięki niemu S5 połączy się z autostradą A2 i obwodnicą Poznania.

Na przykład Oborniki

Doprowadzenie drogi ekspresowej S5 do obwodnicy Poznania nie tylko odkorkuje podpoznańskie Komorniki, ale umożliwi też szybsze przedostanie się na drogę krajową 11, w kierunku Piły, dalej prowadzącą Pomorze Środkowe.

Dziś dwupasmową obwodnicą Poznania w stronę Piły wyjeżdża się nieźle. Później jest już gorzej. Kierowcy trafiają na starą drogę. O nowej, ekspresowej drodze S11 z Katowic do Koszalina, wpisanej w sierpniu do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, znów zrobiło się cicho.

- Wiem o niej tyle, ile słyszałem przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi. Żeby usłyszeć coś nowego chyba przyjdzie poczekać do następnych wyborów - śmieje się burmistrz Obornik, Tomasz Szrama, choć do śmiechu mu nie jest.

Przed Obornikami potrafią się tworzyć nawet 10-kilometrowe korki. Najgorzej jest w piątkowe popołudnia. Podobnie będzie w sezonie letnim. Już teraz burmistrz apeluje do mieszkańców miasta, by w piątki nie przekraczali swoimi autami przecinającej miasto drogi krajowej nr 11. Ale na apelu się nie kończy.

Nie czekając na drogę ekspresową Oborniki wraz samorządem województwa przystępują do budowy obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178 do Wałcza, która „wyprowadzi" TIR-y z miasta. W ubiegłym roku podobna inwestycja zakończyła się w leżącym nieco dalej na północ Czarnkowie. Kosztowała 88,6 mln zł, z czego niemal 70 mln zł pochodziło z UE.

W Obornikach właśnie otwarto oferty potencjalnych wykonawców, a w przyszłym roku nastąpi pierwsze wbicie łopaty na placu budowy. Łączna planowana wartość inwestycji, która zakończyć się ma w roku 2019, wynosi 36,7 mln zł. Dofinansowanie z UE przekroczy 31 mln zł. Prawdziwą ulgę miastu, podobnie jak położonym dalej na północ Ujściu i Pile, da jednak dopiero budowa drogi ekspresowej S11.

Obwodnice na jedenastce

- Postęp prac związanych z powstaniem tej ważnej arterii jest niezadowalający. To bardzo ważna droga dla Wielkopolski, zarówno dla przewozów towarowych, jak i dla ruchu wakacyjnego – ocenia Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego i jednocześnie prezes Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Województw „Droga S11" lobbującego za jak najszybszym powstaniem ekspresówki.

Już teraz na terenie południowej Wielkopolski budowane są w ciągu tej drogi trzy obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna.

- Zaawansowanie prac na obwodnicy Ostrowa oceniamy ok. 40 proc., na obwodnicy Jarocina wynosi zaś ok. 35 proc. - szacuje Alina Cieślak. Obwodnicę Jarocina, która kosztować będzie ponad 293 mln zł, Budimex ma skończyć w przyszłoroczne wakacje. Wtedy ma również zakończyć się drugi etap budowy obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Za 284 mln zł budują ją Portugalczycy z Mota-Engil. Półtora roku później Budimex ma zakończyć prace na pierwszym odcinku obwodnicy Kępna, budowanej za 66 mln zł.

Według opracowanego w ubiegłym roku harmonogramu, budowa drogi S11 na terenie Wielkopolski ma ruszyć na dobre w 2019 roku, a zakończyć się w roku 2026. Na razie do planów określonych przez poprzedni rząd nie odnieśli się ani Ministerstwo Infrastruktury, ani posłowie.

– Uznajemy więc, że plany te pozostają aktualne - mówi Jankowiak.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break