Pokonanie samochodem dystansu z Poznania do stolicy Dolnego Śląska zajmuje obecnie około 3 godzin. Za trzy lata czas przejazdu może się skrócić o połowę. Wciąż nie ma pewności, kiedy równie mocno skróci się przejazd z Poznania do Koszalina.
Piątka w budowie
W maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na budowę ostatnich odcinków drogi S5 na terenie Wielkopolski.
– Dwa z wielkopolskich odcinków realizowane są w systemie „projektuj i buduj". Oznacza to, że wykonawca zaprojektuje i uzyska wszelkie niezbędne opinie, pozwolenia i prawomocne decyzje administracyjne związane z budową oraz uzyska decyzję o pozwoleniu na użytkowanie - wyjaśnia Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA.
Ostatni odcinek, na którego wykonanie podpisano umowę z portugalskim konsorcjum Mota-Engil, ma nieco ponad 19 kilometrów. Połączy Radomicko z węzłem Leszno Południe i będzie kosztował ponad 443 mln zł. To nie pierwszy odcinek drogi S5, który budują Portugalczycy, znani już u nas m.in. z budowy S8. W kwietniu podpisali umowę na zaprojektowanie i wykonanie fragmentu S5 od węzła Kościan Południe do Radomicka. Wartość kontraktu to ponad 303 mln zł.
Budowa węzła Leszno Południe i 9,5-kilometrowego odcinka do Kaczkowa to zadanie dla Budimexu, z którym GDDKiA podpisała umowę na jego wykonawstwo na początku maja. Wartość umowy to 232,6 mln zł. Budimex jest również wykonawcą innych odcinków tej drogi: od Kościana Południe do Wronczyna oraz od Gniezna do Mieleszyna na północy województwa. W pierwszym wypadku zaprojektowanie i wybudowanie 19 kilometrów dwupasmówki będzie kosztowało niemal 360 mln zł. W drugim - 18-kilometrowy odcinek kosztuje ok. 467 mln zł.