Nowe inwestycje w PKP mają poprawić czas i warunki jazdy koleją

Samorząd kupuje nowe składy kolejowe, a PKP PLK planuje remont szlaku z Poznania do Szczecina, a także peronów m.in. w Szczecinku i Białogardzie.

Publikacja: 16.06.2016 23:00

Foto: Wikipedia

Nowe inwestycje Na Pomorzu Zachodnim mają skrócić czas oraz poprawić warunki podróży koleją. Część z nich będzie sfinansowana dzięki dotacjom unijnym.

Nowe składy

Samorząd województwa zachodniopomorskiego inwestuje w tabor kolejowy. Na jego zakup i modernizację zabezpieczono 75 mln euro. Pieniądze będą pochodzić ze środków unijnych z RPO oraz budżetu województwa. Samorząd chce kupić 17 nowoczesnych trzy i czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ETZ). Trwa właśnie przetarg w tej sprawie. - Dodatkowo przewiduje on możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia o kolejne dziesięć składów–informuje Radosław Soćko, z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie. Otwarcie ofert w tym przetargu zaplanowano w lipcu. Poza tym samorząd chce kupić trzy nowoczesne trzyczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne z możliwością skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia maksymalnie o kolejne trzy. Przetarg w tej sprawie ma być ogłoszony jeszcze w tym roku. W tym roku samorząd kupił i zmodernizował już pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Pojazdy są już w eksploatacji. Nowy tabor jak informuje Urząd Marszałkowski, został skierowany na obsługę połączeń do Gryfina i Kamienia Pomorskiego. - Pierwsze z nowych EZT, których dostawca zostanie wyłoniony w trwającym obecnie przetargu, najpóźniej od 2017 roku zaczną obsługiwać połączenia na liniach Szczecin – Chojna-Kostrzyn, Szczecin – Krzyż – Poznań, Szczecin – Świnoujście i Szczecin – Koszalin – Słupsk – wylicza Radosław Soćko. Dodaje, że pojazdy spalinowe będą przeznaczone do wzmocnienia połączeń na trasie Szczecin – Goleniów – Kołobrzeg i Szczecin – Wałcz – Piła. Jak tłumaczy Urząd Marszałkowski planowane teraz zakupy pozwolą od 2018 roku całkowicie wycofać z eksploatacji stary (czasami czterdziestoletni) tabor kolejowy. Wszystkie pojazdy trafią do Przewozów Regionalnych, które są operatorem kolejowym w regionie.

Mniej przejazdów

Znaczne większe kwoty, bo aż 1,85 mld zł unijnych dotacji ma otrzymać PKP PLK na modernizację trasy Poznań Główny-Szczecin Dąbie. Pieniądze pochodzą z funduszu „Łącząc Europę".

- Finansowanie tego typu inwestycji to refundacja poniesionych wydatków, w poszczególnych latach po realizacji prac – tłumaczy Mirosław Siemienic, rzecznik kolejowej spółki. Informuje on, że przygotowania do modernizacji linii E59 Poznań-Szczecin zaczęły się na początku tego roku. W tej chwili trwa opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskiwanie pozwoleń.- Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w pierwszej połowie 2018 roku-mówi Mirosław Siemieniec. Modernizacja będzie prowadzona etapowo. Roboty budowlane na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice- Szczecin Dąbie mają potrwać do drugiej połowy 2021 roku. Z kolei odcinek Wronki – Słonice jest na liście rezerwowej. - Jeżeli wejdzie on do realizacji, to zakończenie robót planowane jest na drugą połowę 2022 – tłumaczy rzecznik PKP PLK. Zdradza, że efektem tych inwestycji będą lepsze podróże. Pociągi pojadą szybciej: do 160 km/h. Poza tym ma się zwiększyć poziom bezpieczeństwa, m.in. na trasie będzie mniej przejazdów, a dwa zostaną zastąpione przejściami pod torami, w miejscu likwidowanych powstaną dogodne dojazdy. - Na linii zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zdecydowanie poprawi się komfort obsługi na stacjach i przystankach – wygodniejsze, jaśniejsze i funkcjonalniejsze będą perony i zostaną dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się – tłumaczy Siemieniec. Podkreśla też, że oznakowanie będzie bardziej czytelne.

Przyjazne perony

PKP PLK zaplanowała również remont infrastruktury peronowej na stacjach w Szczecinku i Białogardzie. Już ogłoszono przetarg na wykonawcę tych prac. Na stacji w Białogardzie powstaną specjalne platformy, które ułatwią niepełnosprawnym zejście ze schodów na perony. Poza tym poprawione ma być oznakowanie i zamontowany monitoring. Łączny koszt robót na tej stacji wyniesie blisko 500 tys. zł. Pięć razy więcej ma kosztować modernizacja w Szczecinku. Tam poza zmianą oznakowania i wymianą tablic informacyjnych, na peronach nr 2 i 3 zostaną zamontowane windy. Gruntowny remont ma być przeprowadzony także w przejściu pod torami. Na stacji ma również pojawić się monitoring i nowe, ledowe oświetlenie. Tutaj całość prac ma kosztować blisko 2,5 mln złotych.

– Roboty na obu stacjach mają się zakończyć jeszcze w tym roku – zapowiada Zbigniew Wolny, z zespołu prasowego PKP PLK. To nie jedyne inwestycje tej firmy w regionie. W drugiej połowie czerwca ma się zacząć remont przejścia po torami w Międzyzdrojach, a w przyszłym roku remont peronów na tej stacji. Poza tym PKP PLK planuje dostosować do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się także przejścia pod torami w Koszalinie i Sławnie. Ta pierwsza stacja zostanie wyposażona w dwie windy, a w Sławnie zostaną zamontowane cztery platformy przyschodowe.

Nowe inwestycje Na Pomorzu Zachodnim mają skrócić czas oraz poprawić warunki podróży koleją. Część z nich będzie sfinansowana dzięki dotacjom unijnym.

Nowe składy

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży