Około 70 gmin i powiatów wspólnie z samorządem województwa sfinansuje budowę i modernizację dróg rowerowych.
W ubiegłym roku na wniosek samorządu województwa przeprowadzono inwentaryzację tras rowerowych w regionie. Wtedy okazało się, że jest tam ponad 800 km dróg dla rowerów i 750 km utwardzonych kruszywem bądź bitumicznych dróg leśnych.
Spis tego, co jest
Do tego dochodzą setki kilometrów wybranych dróg gminnych i powiatowych, na których natężenie ruchu samochodów jest tak niewielkie, że nie ma potrzeby budowania infrastruktury rowerowej. Poza tym urzędnicy zinwentaryzowali miejsca optymalne dla budowy dróg rowerowych tj. ponad 800 km nasypów po zlikwidowanych liniach kolejowych oraz niemal 400 km wałów przeciwpowodziowych.
– Okazało się, że na Pomorzu Zachodnim są setki kilometrów dróg, które mogą stanowić fragmenty tras rowerowych. Dzięki tej wiedzy mogliśmy określić, które z nich warto, jest ze sobą połączyć w jedną sieć–mówi Emilia Wolf.
Sposób na finansowanie
Władze samorządy województwa chcą ją teraz stworzyć. A jest to możliwe m.in. dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego (działanie 4.6) z którego 10 mln euro ma „wzmacniać mechanizmy ochrony przyrody", a przy okazji zwiększyć ruch rowerowy na obszarach cennych przyrodniczo. Poza tym pieniądze na budowę i modernizację dróg rowerowych będą pochodziły z RPO (działania 4.9 RPO Rozwój zasobów endogenicznych), czy też z Programów Współpracy Terytorialnej.