– Wystawy Światowe Expo są dla organizatorów zawsze dużym wyzwaniem. Wieloletnie starania przynoszą jednak spektakularne efekty, porównywalne do tych, które towarzyszą organizacji wielkich imprez sportowych, takich jak Igrzyska Olimpijskie czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej – mówi Andrzej Stefański, komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Astana Expo 2017.
Nie dziwi więc, że organizację Expo 2022 w Łodzi popiera 91 proc. mieszkańców tego miasta i regionu i 90 proc. mieszkańców Polski – wynika z badań TNS Polska przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta Łodzi w ramach prac nad studium wykonalności i strategią promocji dla tej imprezy. – Odpowiednie przygotowanie miasta oraz wystawy to inwestycja, która na pewno się zwróci – uważa Sławomir Murawski, dyrektor łódzkiej Manufaktury. – Krótkoterminowo Expo będzie wiązać się z upiększeniem miasta, przygotowaniem go na przyjazd tysięcy turystów i ludzi biznesu. A w dłuższej perspektywie może ukształtować pozytywny wizerunek Łodzi na wiele lat.
Wykaz niezbędnych inwestycji związanych z organizacją Expo jest w trakcie przygotowań. Znajdzie się w dokumentacji, którą Polska, jako oficjalny kandydat do organizacji imprezy, złoży do końca tego roku w Biurze Wystaw Światowych (BIE).
Prace na szczegółowymi projektami ruszą, gdy Polska otrzyma zgodę na realizację imprezy, czyli na początku 2018 r. Wtedy także będzie wiadomo, ile będzie kosztować jej organizacja. Może być to kwota kilku miliardów złotych, z czego znaczna część pochodzić będzie z budżetu państwa. Organizatorzy zakładają, że znaczną część kosztów zbilansują przychody m.in. ze sprzedaży biletów, licencji, sponsoringu oraz komercjalizacji terenów wystawy.
– Rozmowy z potencjalnymi sponsorami już się rozpoczęły, tak aby jak największą grupę podmiotów zaangażować w przygotowanie Expo 2022 już na wstępnym etapie prac – wyjaśnia Maciej Riemer, koordynator w zespole ds. Expo 2022 w łódzkim Urzędzie Miasta.