Nauka pozwoliła GRC Technologie pozbyć się kłopotu

GRC Technologie jest pierwszym beneficjentem Agencji Rozwoju Przemysłu Venture. Dzięki nauce wykorzystuje to, co dla innych jest kłopotem.

Publikacja: 07.08.2016 22:00

Nowy, lżejszy i cichszy autobus Solarisa, jeśli będzie miał napęd elektryczny może kosztować nawet 5

Nowy, lżejszy i cichszy autobus Solarisa, jeśli będzie miał napęd elektryczny może kosztować nawet 500 tys. euro.

Foto: materiały prasowe

Spółka GRC Technologie z podkrakowskiej Skawiny kupiła nieczynny zakład produkcji betonu komórkowego, który zmodernizowała i zbudowała w nim nowoczesną linię produkcyjną chemii budowlanej i betonu architektonicznego. Z pomocą Akademii Górnicz-Hutniczej, od której kupiła cztery licencje know-how oraz ze wsparciem finansowym Agencji Rozwoju Przemysłu Venture kilka tygodni temu otworzyła nowoczesny zakład w Skawinie pod Krakowem. Innowacyjność polega na wykorzystaniu do produkcji chemii m.in. popiołu lotnego, który do tej pory był lokowany na składowiskach i stanowił poważny problem środowiskowy, a także żużel hutniczy oraz gruz budowlany pochodzący z rozbiórek wraz z odpadami drzewnymi.

Budowlany popiół

Na czym to polega? - Spalanie w złożu fluidalnym jest bardziej ekonomiczne i proekologiczne, lecz uboczne produkty spalania, czyli po prostu popiół, mają minimalne zastosowanie i są głównie składowane na hałdach, są uciążliwym odpadem. A dotyczy to takich elektrowni jak Turoszów, Łagisza, Katowice, ELCHO w Chorzowie - tłumaczy dr inż. Marek Petri, odpowiedzialny za projekt ze strony AGH.

GRC Technologie do produkcji będzie wykorzystywać m.in. popioły lotne pochodzące z Elektrociepłowni Skawina. Bliskość elektrowni zapewni niskie koszty transportu. Powstałe materiały budowlane dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii mają większą wytrzymałość mechaniczną i termiczną oraz odporność na działanie czynników zewnętrznych i chemicznych. Co ważne, dzięki wykorzystaniu odpadów z elektrowni zmniejszy emisję CO2. W zakładzie docelowo znajdzie zatrudnienie ok. 60 osób. Spółka chce rocznie produkować ok. 100 tys. ton chemii budowlanej. Łączna kwota zainwestowanych środków w pierwszym etapie realizowanej inwestycji wyniosła ok. 20 mln zł, w tym 9 mln zł stanowi pożyczkę ARP Venture na uruchomienie innowacyjnej linii.

W skawińskim zakładzie produkuje się także kolorowy beton architektoniczny (od płyt, przez donice, ławki, siedziska). Zakład rozpoczął także produkcję desek z betonu imitujących drewno. - Dzięki temu, że odlew robimy na prawdziwych deskach ich struktura jest bardzo naturalna - tłumaczy nam Agnieszka Danowska-Ździebło z GRC Technologie. Zaletą takich desek jest to, że mają znacznie większą wytrzymałość, nie chłoną wilgoci, do tego mogą mieć dowolny kolor. - Produkty z betonu wykonujemy na specjalne, nawet najbardziej nietypowe, wyrafinowane zamówienie klienta - dodaje Danowska-Ździebło.

Wytrzymały lakier

Ze współpracy z naukowcami Akademii Górniczo-Hutniczej jest zadowolona znana polska firma kosmetyczna Inglot z Rzeszowa. Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH prowadził badania nad komponentami i gotowymi wyrobami produkowanymi przez tę firmę. Pierwszy etap współpracy naukowców z firmą kosmetyczną właśnie się zakończył. - Był to ponad roczny projekt skupiający się głównie na wykorzystaniu zaawansowanego obrazowania mikroskopowego produktów kosmetycznych, przede wszystkim lakierów do paznokci. Wyniki badań dały nam bardzo dużo cennych informacji - mówi Krzysztof Grabka, senior R&D Specialist w Inglot. To nie koniec wspólnych projektów - Inglot rozpoczął również długoterminową współpracę z AGH, IC-EM (International Centre of Electron Microscopy for Materials Science) oraz UCL (University College London, School of Pharmacy) w zakresie badań nad wpływem wybranych produktów kosmetycznych na zdrowie skóry i paznokci. - Prace nad tym projektem już zostały podjęte - dodaje Grabka.

Cichy autobus

Z pomocy krakowskich naukowców od 2013 r. korzysta Solaris Bus, dla którego AGH niedawno stworzyła autobus miejski o obniżonym poziomie drgań i hałasu oraz wcześniej, bezprzewodowy system diagnostyki pojazdu. Oba projekty były dofinansowane przez NCBiR. Są przetestowane i gotowe do wdrożenia na życzenie klienta. - Przygotowaliśmy niezbędną dokumentację do rozpoczęcia seryjnego oferowania rozwiązania klientom - przyznaje Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa. Jak podkreśla, taki autobus stanowi konkurencję na rynku. - Wszyscy producenci pojazdów dla komunikacji publicznej dążą do tego, aby ich autobusy trolejbusy czy tramwaje były jak najlżejsze, a jednocześnie komfortowe, w tym pozbawione drgań i bardzo ciche - tłumaczy Figaszewski.

W ramach projektu wykonano badania autobusów z seryjnej produkcji w celu określenia elementów odpowiedzialnych za generowanie i rozprzestrzenianie się drgań i hałasu. Opracowano nowe rozwiązania techniczne w konstrukcji autobusu np. izolacji komory silnika, konstrukcji nośnej, elementów układu zawieszenia. - Następnie wykonano badania nowych materiałów i rozwiązań. Po badaniach weryfikacyjnych opracowano dokumentację konstrukcyjną i wdrożono nowe rozwiązania do produkcji seryjnej w autobusach miejskich - dodaje Figaszewski.

Ile będzie kosztować lżejszy, cichszy autobus Solarisa? - To wszystko zależy od jego specyfikacji, wyposażenia, rodzaju napędu. Np. autobus z silnikiem spalinowym to wydatek rzędu 200 tys. euro, ale już "taki sam" z napędem elektrycznym to około 450 - 500 tysięcy euro - wylicza rzecznik Solarisa.

Super kamera

Innowacyjne pomysły wypracowane na AGH kilka lat temu kupili też Japończycy z firmy Rigaku Corporation. Jest to dwuwymiarowa pikselowa kamera promieniowania X - jej jądrem jest 16 specjalizowanych układów scalonych zaprojektowanych przez zespół krakowskiego profesora Pawła Grybosia z wydziału elektrotechniki, automatyki, informatyki i inżynierii biomedycznej AGH.

Produkty firmy Rigaku, w tym opatentowana przez polskich naukowców kamera, sprzedawane są na całym świecie i wykorzystywane są m.in. do badania materiałów, kontroli jakości produktów, a także w przemyśle motoryzacyjnym, elektronicznym, farmaceutycznym, chemicznym, kryminalistyce.

Spółka GRC Technologie z podkrakowskiej Skawiny kupiła nieczynny zakład produkcji betonu komórkowego, który zmodernizowała i zbudowała w nim nowoczesną linię produkcyjną chemii budowlanej i betonu architektonicznego. Z pomocą Akademii Górnicz-Hutniczej, od której kupiła cztery licencje know-how oraz ze wsparciem finansowym Agencji Rozwoju Przemysłu Venture kilka tygodni temu otworzyła nowoczesny zakład w Skawinie pod Krakowem. Innowacyjność polega na wykorzystaniu do produkcji chemii m.in. popiołu lotnego, który do tej pory był lokowany na składowiskach i stanowił poważny problem środowiskowy, a także żużel hutniczy oraz gruz budowlany pochodzący z rozbiórek wraz z odpadami drzewnymi.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę