Inwestycyjny skok regionu

Na wsparcie dla nowych inwestorów i regionalnych eksporterów przeznaczono aż 280 milionów złotych.

Publikacja: 15.08.2016 23:00

Mocną strona Trójmiasta jest m.in. duża aktywność społeczeństwa obywatelskiego oraz skuteczne korzystanie ze środków unijnych – wynika z raportu PwC

Foto: materiały prasowe

Województwo pomorskie już dziś wypada dobrze w statystykach dotyczących biznesu, ale ambicje ma jeszcze większe. W realizacji planów mają pomóc dwa projekty: „Invest in Pomerania" oraz „Pomorski Broker Eksportowy", których łączna wartość sięga 280 mln złotych.

„Invest in Pomerania" składa się z trzech elementów. - Po pierwsze, zamierzamy stworzyć minimum trzy strefy przemysłowe, o łącznej powierzchni wynoszącej co najmniej 70 ha, tak aby potencjalni inwestorzy mieli już wstępnie przygotowane tereny do realizacji swoich projektów – mówi Marcin Piątkowski, dyrektor Invest in Pomerania.

Ponadto budowany jest regionalny system zachęt inwestycyjnych. - Chcemy pomagać inwestorom głównie poprzez organizację szkoleń dla potencjalnych pracowników, które będę zgodne z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez inwestorów – wyjaśnia Piątkowski.

Z kolei trzecim elementem będzie realizacja szerokorozumianej polityki promocyjnej regionu, której elementem jest obsługa inwestora i zapewnienie wsparcia poinwestycyjnego. - Mamy wyznaczone branże, na których szczególnie nam zależy, to m.in. sektor IT, logistyki, elektroniki, biotechnologii i obsługi biznesu. Stawiamy na nowe technologie, bo taka też jest specyfika naszego regionu – podkreśla Piątkowski.

Promocja i zachęty

Projekt ruszył z początkiem tego roku. Potrwa do czerwca 2023 r., a jego całkowitą wartość szacuje się na ponad 195 mln złotych. Z tej kwoty 126 mln zł przeznaczone zostanie na uzbrojenie terenów, niemal 52 mln zł na promocję regionu, a pozostałe ponad 17 mln zł na zachęty inwestycyjne.

Do tych ostatnich będą należeć stypendia relokacyjne (czyli pomoc w przyciąganiu pracowników do regionu) oraz ułatwienia na wstępnym etapie realizacji inwestycji (np. rejestracja firm, biuro tymczasowe).

Z kolei całkowita wartość projektu „Pomorski Broker Eksportowy" to ponad 84 mln zł. Jest kierowany przede wszystkim do mikro, małych i średnich przedsiębiorców. – Projekt ruszył 1 lipca – mówi Katarzyna Matuszak, dyrektor działu rozwoju przedsiębiorczości Agencji Rozwoju Pomorza. Dodaje, że zagraniczna sprzedaż firm z regionu już teraz jest wysoka, ale potencjał jest zdecydowanie wyższy.

– Szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Często mają one ciekawe pomysły i produkty, ale obawiają się problemów związanych z eksportem, my będziemy im pomagać – deklaruje.

Chodzi tu m.in. o pomoc związaną z kwestiami prawnymi, czy celnymi, które mogą skutecznie odstraszać mniej obytych z globalnym biznesem przedsiębiorców. Katarzyna Matuszak podkreśla, że potrzebne są różne rodzaje wsparcia, począwszy od tych najbardziej konkretnych, a skończywszy na próbie zmiany mentalności przedstawicieli małych firm.

– Będziemy wspierać również te przedsiębiorstwa, które już sprzedają zagranicę, ale chcą teraz zdywersyfikować swoją działalność i wyjść poza kraje europejskie na nowe, również bardziej egzotyczne rynki - podkreśla Matuszak. Pomorskie firmy, produkty i marki mają być promowane zagranicą poprzez udział w misjach i targach.

Polskie spółki powinny zwiększać eksport na szybko rosnące rynki, jak Ameryka Północna, Południowa oraz Azja. Ważne jest też, by sprzedawały nie tylko surowce i produkty nisko przetworzone, ale przede wszystkim te zaawansowane technologicznie. Zwiększenie eksportu do 60 proc. PKB jest warunkiem koniecznym do tego, by przekroczyć lukę rozwojową i awansować na dobre do grupy krajów rozwiniętych - podkreślają eksperci.

Mocne i słabe strony

Pomorze ma duży potencjał inwestycyjno-eksportowy, czego potwierdzeniem jest chociażby ostatni raport PwC na temat Trójmiasta. Wynika z niego, że mocną stroną aglomeracji jest duża aktywność społeczeństwa obywatelskiego, wysoki odsetek osób prowadzących działalność gospodarczą, skuteczne korzystanie ze środków z Unii Europejskiej, wysoka aktywność instytucji pozarządowych oraz zdecydowana poprawa jakości obsługi inwestorów zagranicznych.

Są też jednak i słabe strony. Jedną z nich jest jakość edukacji. Ograniczona liczba studentów i absolwentów może bezpośrednio wpływać na perspektywy rozwojowe tej metropolii – przestrzegają autorzy raportu. Nie najlepiej wypada jakość transportu publicznego. Konieczna jest też ściślejsza współpraca Gdańska, Gdyni i Sopotu.

Generalnie jednak obraz, który wyłania się po uwzględnieniu plusów i minusów jest pozytywny. PwC podkreśla, że w zakresie warunków do inwestowania trójmiejska aglomeracja plasuje się w ścisłej czołówce w Polsce, po Wrocławiu i Krakowie. Na uwagę zasługuje chociażby najwyższy po Wrocławiu odsetek pokrycia regionu planami zagospodarowania przestrzennego.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break