Wielki biurowy plac budowy

Aż 404,4 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej oferują Katowice. To daje miastu piąte miejsce w Polsce.

Publikacja: 16.08.2016 23:00

KTW – biurowiec obok legendarnego Spodka w Katowicach buduje TDJ Estate

KTW – biurowiec obok legendarnego Spodka w Katowicach buduje TDJ Estate

Foto: mat. inwestora

- Katowice plasują się za Warszawą, Krakowem, Wrocławiem i Trójmiastem - mówi Tomasz Dyba, negocjator w dziale powierzchni biurowych firmy doradczej Cushman & Wakefield. - Boom inwestycyjny sektor biurowy przechodził pięć lat temu. Wtedy to korporacje część swoich oddziałów postanowiły przenieść na rynki regionalne. Dziś na tych rynkach widać stabilny wzrost podaży - opowiada.

Tomasz Dyba tłumaczy, że inwestorzy koncentrują swoją uwagę na Katowicach ze względu na olbrzymi potencjał ludzki, rozwiniętą infrastrukturę oraz przychylność lokalnych władz, które wspierają firmy w tworzeniu nowych miejsc pracy.

- Podobnie jak Kraków i Wrocław, Śląsk może się pochwalić dużą liczbą absolwentów szkół wyższych, którzy mogą zasilić kadry w firmach potencjalnych inwestorów - podkreśla ekspert Cushman & Wakefield.

Usługi dla biznesu

Także Agnieszka Sosnowska, starszy konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa firmy doradczej JLL, zwraca uwagę, że rynek biurowy w aglomeracji śląskiej koncentruje się przede wszystkim w Katowicach.

- Jakość dostępnej tam powierzchni biurowej jest coraz lepsza. Rynek jest w stanie sprostać wymaganiom zarówno nowych, rozpoczynających działalność firm, jak i przedsiębiorstw rozszerzających swoją działalność - ocenia Agnieszka Sosnowska.

Z danych firm doradczych wynika, że Katowice oferują 404,4 tys. mkw. biur. W budowie jest kolejnych 66,7 tys. mkw. Poziom pustostanów w Katowicach, jak podaje JLL, to 14,3 proc. Miesięczne czynsze w najlepszych budynkach sięgają 12,4 -13,5 euro za mkw. powierzchni.

- Inwestorzy biurowców wybierają najczęściej tereny wzdłuż ul. Chorzowskiej, jednej z głównych arterii w mieście. W tym rejonie globalny deweloper Skanska wybudował kompleks czterech budynków Silesia Business Park o łącznej powierzchni 48 tys. mkw. - wskazuje Tomasz Dyba.

- Na znaczeniu zyskuje również ścisłe centrum miasta. W sąsiedztwie katowickiego Spodka lokalna firma TDJ Estate rozpoczęła budowę swojej flagowej inwestycji KTW. Popularna jest także ulica Francuska, na której Echo Investment kończy właśnie ostatnią fazę projektu A4 Business Park - opowiada.

JLL podaje, że KTW I dostarczy 18,2 tys. mkw. powierzchni, Silesia Star II - 12,4 tys. mkw., A4 Business Park III - 12,1 tys. mkw., a Silesia Business Park C - 10,7 tys. mkw. To największe powstające w regionie obiekty.

Barbara Pryszcz, dyrektor regionalnego biura firmy Colliers International, zwraca uwagę, że w Katowicach powstają i obiekty zgrupowane w kompleksy, i obiekty typu solitary, jak KTW czy Grand Central.

- Budowa tego ostatniego, długo wyczekiwanego biurowca, rozpocznie się lada dzień. Obiekt powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Galerii Katowickiej i dworca PKP - mówi Barbara Pryszcz.

W pierwszym półroczu tego roku w Katowicach podpisano umowy najmu na 20,9 tys. mkw. - Głównym odbiorcą projektów biurowych, podobnie jak na innych rynkach poza Warszawą, jest sektor nowoczesnych usług dla biznesu, który w pierwszym półroczu generował 60 proc. popytu - podaje Agnieszka Sosnowska.

Największe umowy zawarły Rockwell Automation (7,4 tys. mkw. w A4 Business Park III), BPSC (4,3 tys. mkw. w budynku Brema) oraz Navo Orbico/Distribev Orbico (2,7 tys. mkw. w Silesia Business Park B).

Zielone budowanie

Agnieszka Sosnowska podkreśla, że Katowice są jednym z największych polskich ośrodków, w których zlokalizowane są centra nowoczesnych usług biznesowych. - W mieście działają takie światowe marki jak Capgemini, ING, PwC, Unilever czy Ericsson - wskazuje przedstawicielka JLL.

Według ABSL centra usług dla biznesu zatrudniają w aglomeracji katowickiej 16,5 tys. osób.

Pytany o to, na jakie biurowce stawiają inwestorzy, Tomasz Dyba mówi o energooszczędnych zielonych budynkach. Takie biura są tańsze w utrzymaniu, gwarantują też najemcom większy komfort pracy.

- Na atrakcyjność inwestycji wpływ mają także najbliższe otoczenie oraz dostęp do różnego rodzaju punktów usługowych, takich jak kawiarnie, kluby fitness, placówki medyczne - mówi ekspert Cushman & Wakefield. - Liczą się też ścieżki rowerowe i komunikacja miejska. Rozwiązuje to problem z parkowaniem w mieście. Biurowce poza głównymi arteriami komunikacyjnymi miasta oraz niespełniające innych wymienionych wymagań mogą nie być dla najemców wystarczająco atrakcyjne - podkreśla.

I dodaje, że dla firm z sektorów IT oraz BPO/SSC, które na Śląsku rozwijają się bardzo prężnie, najważniejszym kryterium jest lokalizacja biurowca. - To pracodawcy, którzy tworzą bardzo komfortowe warunki pracy. Urządzają pokoje do relaksu oraz integracji między pracownikami - mówi Tomasz Dyba.

Barbara Pryszcz podziela opinię, że dla najemców najbardziej atrakcyjne są nowoczesne biurowce w sąsiedztwie centrów handlowych i przystanków komunikacji miejskiej, zapewniające dostęp do usług medycznych i parkingi rowerowe. Mile widziane są przedszkola.

- Aglomeracja katowicka zajmuje piąte miejsce w Polsce i dziesiąte wśród państw Europy Centralnej i Wschodniej pod względem liczby osób zatrudnionych w sektorze BPO, IT i SSC - komentuje dyrektor z Colliers International pytana o popyt na śląskie biura. - Z naszych obserwacji oraz wzmożonego zainteresowania Śląskiem potencjalnych inwestorów wynika, że trend ten ma tendencję wzrostową - ocenia.

Tomasz Dyba twierdzi z kolei, że popyt na powierzchnie biurowe w miastach regionalnych nie jest tak przewidywalny, jak na przykład w Warszawie.

- Kilka lat temu wejście na rynek regionalny jednego dużego gracza powodowało znaczące zmiany - mówi ekspert Cushman & Wakefield. - Rynek katowicki na pewno staje się coraz bardziej dojrzały i ustabilizowany - ocenia.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką