Jednym z najważniejszych wydarzeń festiwalu będzie koncert w ramach projektu „Laboratorium muzyki" i prawykonanie „Opowieści o bezsennej nocy" pod kierunkiem kompozytorki Candelarii Saenz Valiente z udziałem pianisty Marcina Maseckiego i perkusisty Jerzego Rogiewicza. W koncercie usłyszymy Chór Festiwalowy studentów Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu. Candelaria Saenz Valiente to pochodząca z Argentyny artystka, z wykształcenia pisarka, muzyczka i reżyserka filmowa. Członkini zespołów Pictorial Candi i Paristetris. Wraz z Tomaszem Ebertem wymyśliła Ebertonium Candidus, czyli analogowy syntezator wydobywający dźwięk ze światła żarówek.
Marcin Masecki jest jedną z najważniejszych postaci polskiej sceny muzycznej. To absolwent prestiżowej Berklee College of Music w Bostonie, laureat „Paszportu Polityki", który działa ponad muzycznymi gatunkami. Jego projekty wydają się zwariowane, a jednak odnoszą sukcesy, tak jak sekstet Profesjonalizm czy orkiestra dęta Polonezy. Uprawia też kameralistykę klasyczną, zawsze w zaskakujący, niekonwencjonalny sposób. Tak powstała m.in. płyta „Sztuka Fugi – J.S. Bach".
Śpiewanie sądowe
Wydarzeniem 25 sierpnia będzie koncert Orkiestry Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, która zagra pod kierunkiem wiolonczelisty, dyrygenta, laureata Nagrody Grammy Adama Klocka. Towarzyszyć im będzie Kapela Maliszów, czyli rodzinny zespół z Męciny Małej w Beskidzie Niskim, założony przez multiinstrumentalistę Jana Malisza i jego dzieci. Kapela Maliszów inspiruje się tradycyjną muzyką swojego regionu, czyli tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny, z pewną dozą wolności, radości i improwizacji.
Zainteresowania i zdolności dyrygenckie Adama Klocka zauważył Jerzy Maksymiuk, mianując go swoim „asystentem". Głównie jednak zajmuje się grą na wiolonczeli Antonia Stradivariego z 1717. Studiował w Musikhochschule w Kolonii oraz w Berlinie w klasie Borisa Pergamenschikowa, uzyskując dyplom z najwyższym odznaczeniem. Jest zwycięzcą siedmiu konkursów wiolonczelowych, m.in. w Poznaniu, Kolonii, Monachium i Nowym Jorku. Wziął udział w pierwszym wykonaniu „Concerto grosso" Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. Za premierowe nagranie tego utworu z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej otrzymał nagrodę Fryderyk 2002. W 2003 wystąpił na galowym koncercie inaugurującym Rok Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej. W 2004 dokonał, wraz z Sinfonią Varsovią, prawykonania napisanego dla niego „Koncertu wiolonczelowego" Krzesimira Dębskiego. Odbył też tournée koncertowe po Stanach Zjednoczonych i Japonii.
Wyjątkową propozycją będzie muzyczne widowisko „Andriej Wyszyński. Przemówienia Sądowe", w którym materiał bazowy stanowią wybrane fragmenty przemówień sądowych kontrowersyjnego prokuratora Andrieja Wyszyńskiego. Partie wokalne, częściowo zapisane, częściowo improwizowane, oparte na wybranych fragmentach przemówień, poddanych częściowej dekonstrukcji, zostają skonfrontowane z muzyką tworzoną przez W/SZ Quartet.