Budowa drogi ekspresowej S10 łączącej Bydgoszcz z Toruniem rozpocznie się w 2018 r. i zakończy w 2022

Rosną szanse województwa kujawsko-pomorskiego na budowę kolejnej, oczekiwanej trasy szybkiego ruchu. Zaczynają się prace planistyczne nad kluczowym dla regionu odcinku drogi S10 pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą.

Aktualizacja: 25.08.2016 08:08 Publikacja: 24.08.2016 23:00

Węzeł Białe Błota pod Bydgoszczą – tu przetną się dwie kluczowe dla regionu arterie: S5 i S10.

Węzeł Białe Błota pod Bydgoszczą – tu przetną się dwie kluczowe dla regionu arterie: S5 i S10.

Foto: GDDKiA

W połowie sierpnia bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To znacznie przybliża rozpoczęcie budowy trasy, która jesienią ubiegłego roku trafiła na listę inwestycji zaplanowanych w perspektywie 2014-2023, ale w kilka miesięcy później miała być pogrzebana z powodu braku pieniędzy. W czerwcu decyzję o realizacji tej strategicznej dla Kujaw i Pomorza inwestycji podpisał jednak wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Budowa ekspresówki ma się zacząć w 2018 roku, a jej zakończenie przewidywane jest na rok 2022. Koszt przedsięwzięcia sięgnie 2 miliardów złotych. Blisko 50-kilometrowa trasa połączy dwa najważniejsze miasta regionu – Bydgoszcz i Toruń, a jednocześnie zintegruje województwo kujawsko-pomorskie: Toruń będzie miał łatwiejszy dostęp do bydgoskiego lotniska, natomiast z Bydgoszczy będzie znacznie szybciej dojechać do autostrady A1. Biegnąc z zachodu na wschód trasa uzupełni transeuropejską sieć transportową TEN-T. Dla ruchu międzynarodowego stanie się alternatywą wobec płatnej autostrady A-2. – S10 połączy docelowo zespół portów morskich Szczecin-Świnoujście z Bydgoszczą, Toruniem oraz Warszawą, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym znaczeniu dla gospodarki całego kraju – twierdzi GDDKiA.

O budowę S10 zabiegało wiele środowisk województwa kujawsko-pomorskiego. Jednak do tej pory wykonano jedynie tzw. Studium Korytarzowe, które poprzedza STEŚ. To ostatnie miało powstać w wyniku przetargu ogłoszonego jeszcze w jesienią 2015 roku, ale anulowano go w lutym 2016 roku. Teraz zostanie on powtórzony. STEŚ ma być gotowe do końca 2017 roku. Pierwszy etap przygotowujący rozpoczęcie robót budowlanych przy ekspresówce ma kosztować 5 milionów złotych. Dokumenty uściślą zakres inwestycji, pozwolą uzyskać decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach oraz przejść do kolejnego etapu prac. Realizacja kujawsko-pomorskiego odcinka S10 będzie prowadzona w systemie „projektuj i buduj".

Fragment przyszłej S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego został podzielony na trzy odcinki realizacyjne. Pierwszy prowadzi od granicy z województwem wielkopolskim do Bydgoszczy, a konkretnie do węzła Białe Błota. Kolejny - od Bydgoszczy do Torunia, gdzie trasa połączy się z autostradą A1 na węźle Czerniewice,, a ostatni, zaczynający się na kolejnym wspólnym z autostradą węźle Lubicz pobiegnie w stronę Warszawy do granicy z województwem mazowieckim. Cała planowana S10 o długości ok. 460 km, będzie przebiegać przez cztery województwa: mazowieckie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. W dużej części poprowadzona zostanie śladem drogi krajowej nr 10.

Wybudowanie S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego pozwoli domknąć szkielet komunikacyjny regionu. Z szybkich tras będzie się na niego składać jeszcze istniejąca autostrada A1 oraz budowana droga ekspresowa S5 od Grudziądza w kierunku Gniezna. Ta ostatnia będzie liczyć w kujawsko-pomorskim niespełna 130 kilometrów. Pobiegnie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską i dalej do autostrady A2 pod Poznaniem. Ma być gotowa znacznie wcześniej niż ekspresówka S10 - w 2019 roku. Obecnie cały ten odcinek jest w budowie.

Na razie cała sieć dróg krajowych na terenie województwa na razie liczy niewiele ponad 1 tys. kilometrów. W tym jest prawie 180 km autostrady A1 (blisko połowa to odcinek koncesyjny) oraz 35 km dróg ekspresowych będących niewielkimi fragmentami S5 i S10 w rejonie Bydgoszczy i Torunia.

W połowie sierpnia bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To znacznie przybliża rozpoczęcie budowy trasy, która jesienią ubiegłego roku trafiła na listę inwestycji zaplanowanych w perspektywie 2014-2023, ale w kilka miesięcy później miała być pogrzebana z powodu braku pieniędzy. W czerwcu decyzję o realizacji tej strategicznej dla Kujaw i Pomorza inwestycji podpisał jednak wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?