Ekologiczna inwestycja opłaca się z dotacjami

Śląskie samorządy kupują elektryczne autobusy dla komunikacji miejskiej. Wymiana taboru jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii.

Publikacja: 13.09.2016 23:00

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie kupi 22 autobusy elektryczne.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie kupi 22 autobusy elektryczne.

Foto: materiały prasowe

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Jaworznie chce nabyć 22 autobusy elektryczne. Zamierza to zrobić przy wsparciu dotacji unijnych.

- Spółka stara się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowita kwota projektu została wyliczona na blisko 60 mln zł, z czego 41,5 mln zł ma stanowić dofinansowanie – wylicza Katarzyna Florek z referatu obsługi mediów w Urzędzie Miasta w Jaworznie. Podane kwoty obejmują nie tylko zakup pojazdów, ale też stworzenie infrastruktury do ich obsługi – w tym powstanie czterech nowych stacji doładowań pojazdów. Jedna już jest.

Przewoźnik z Jaworzna złożył już wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Teraz czeka on na zakończenie oceny merytorycznej.

- W przypadku podpisania umowy o dofinansowanie autobusy trafią do eksploatacji w 2017 roku – zapowiada urzędniczka.

W Jaworznie testowano kilka autobusów elektrycznych różnych producentów. I to ich pomyślna eksploatacja skłoniła władze do zakupu pierwszego, własnego autobusu elektrycznego. Wozi on pasażerów od kwietnia 2015 roku.

Drożej, ale wygodniej

Miejscy urzędnicy chwalą ten pojazd. - Po ponad rocznym użytkowaniu można stwierdzić, że jego eksploatacja jest ekonomicznie uzasadniona. Wysokie koszty zakupu rekompensują oszczędności wynikające z dużo tańszej eksploatacji – tłumaczy Katarzyna Florek.

Podkreśla, że autobus elektryczny to także znacznie wygodniejszy pojazd niż tradycyjny napędzany silnikiem diesla. Poza tym pojazd porusza się cicho, płynnie i nie emituje spalin.

Elektryczny autobus Solarisa w wakacje (od 26 lipca do 2 sierpnia) testowało też Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach. - Testy wypadły pozytywnie. W związku z tym w najbliższych latach podczas wymiany znacznej części taboru autobusowego, wykorzystując dofinansowanie z funduszy unijnych kupimy w sumie 135 nowych autobusów, z czego 20 pojazdów elektrycznych – zapowiada Paweł Cyganek, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych i inwestycyjnych katowickiego MPK. Elektryczne pojazdy mają kosztować przewoźnika 67,5 mln zł. Choć koszty eksploatacji pojazdów na prąd są niższe niż tych z silnikiem diesla, to jednak ich zakup jest niemal dwukrotnie droższy (nie wliczając nawet kosztów infrastruktury).

Czy to się więc miastom opłaci? – Rzeczywiście, taka inwestycja na dzień dzisiejszy nie jest zbyt ekonomiczna, ale dzięki dofinansowaniu unijnemu możemy sobie na to pozwolić – przyznaje Cyganek.

Eksperci zwracają uwagę na jeszcze jedną rzecz. W Polsce wciąż ponad 90 proc. energii produkowanej jest z węgla, przejście na napęd elektryczny sprowadzi się więc do przeniesienia źródła emisji zanieczyszczeń z miast do elektrowni. Samorządowcy wierzą, że to się z czasem zmieni. - W przyszłości jednym ze źródeł zasilania pojazdów elektrycznych z pewnością będą źródła odnawialne. Obecnie jednak ze względu na politykę państwa dotyczącą OZE nie jest to uzasadnione ekonomicznie – tłumaczy Katarzyna Florek. Dlatego Jaworzno ma w dalszych planach zakup kolejnych elektrycznych autobusów.

Wystarczy hybryda

Inne rozwiązanie wybrała Częstochowa. Tam zamiast kupować autobusy elektryczne, stawia się na pojazdy hybrydowe gazowo-elektryczne. Po mieście jeździ już ich 40. – Udało nam się je kupić dzięki zdobyciu przez miasto środków w konkursie na "zielone" inwestycje Gazela – tłumaczy Włodzimierz Tutaj, rzecznik prezydenta Częstochowy. Dodaje, że hybrydy jeżdżą na gaz sprężony CNG, a energia elektryczna jest odzyskiwana (dzięki kondensatorom na dachu) w czasie hamowania.

- To innowacyjny projekt, który Częstochowa realizuje jako pierwsza w kraju, a jeżdżące po mieście hybrydy to polskie gazowo-elektryczne prototypy – wyjaśnia urzędnik. Zdradza, że w mieście były także przymiarki do autobusów elektrycznych, ale obecnie samorząd ma możliwość pozyskania standardowych, klimatyzowanych autobusów o bardzo bogatym wyposażeniu, które jednocześnie będą spełnić najwyższe normy ekologiczne. - Zresztą, dzięki hybrydom, rocznie do atmosfery trafi o 850 ton dwutlenku węgla mniej, a tzw. „współczynnik ekologiczny" w taborze MPK jest już obecnie wysoki – tłumaczy Włodzimierz Tutaj.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Jaworznie chce nabyć 22 autobusy elektryczne. Zamierza to zrobić przy wsparciu dotacji unijnych.

- Spółka stara się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowita kwota projektu została wyliczona na blisko 60 mln zł, z czego 41,5 mln zł ma stanowić dofinansowanie – wylicza Katarzyna Florek z referatu obsługi mediów w Urzędzie Miasta w Jaworznie. Podane kwoty obejmują nie tylko zakup pojazdów, ale też stworzenie infrastruktury do ich obsługi – w tym powstanie czterech nowych stacji doładowań pojazdów. Jedna już jest.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał