Zamiast ekspresówki będzie remont

Nie będzie nowej trasy do Nowego Sącza. Zmodernizowana zostanie istniejąca już droga.

Publikacja: 09.10.2016 22:00

O remoncie drogi między Brzeskiem a Nowym Sączem zdecydowały koszty tego przedsięwzięcia.

O remoncie drogi między Brzeskiem a Nowym Sączem zdecydowały koszty tego przedsięwzięcia.

Foto: 123RF

Nie będzie budowy nowej drogi ekspresowej pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem, obiecywanej przez lokalnych polityków. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowuje się do generalnego remontu istniejącej drogi krajowej nr 75. Na początku września rozstrzygnęła przetarg na opracowanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla przebudowy drogi. Dokumentacje przygotuje firma Halcrow Group Limited Elms House z Wielkiej Brytanii. Potem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej będzie można rozpisać przetarg.

Biznes jest zawiedziony

Remontem obecnej drogi zamiast budowy trasy ekspresowej mocno rozczarowani są przedsiębiorcy z Nowego Sącza. – Aby się rozwijać, potrzebujemy drogi ekspresowej nie tylko od autostrady A4 do Nowego Sącza, ale dalej, na Słowację – można usłyszeć w nowosądeckich firmach. Rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki przyznaje, że droga jest bardzo ważna dla rozwoju regionu, biznesu, a także dla polityków. - Natężenie ruchu wynosi średnio od 10,5 tys. pojazdów na dobę za Brzeskiem do 17,9 tys. przed Nowym Sączem – stwierdza Krynicki. Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, gruntowna modernizacja trasy będzie jednak przedsięwzięciem znacznie łatwiejszym niż budowa nowej ekspresówki. Pozwoli uniknąć problemów związanych z wykupem terenu pod budowę oraz przebiegiem przez obszary chronione. Będzie także rozwiązaniem mniej kosztownym.

W maju oddany do ruchu został zjazd z autostrady A4 z węzła Brzesko do Jasienia Brzeskiego na drodze krajowej 94. Ma to być początek nowego przebiegu drogi krajowej 75 w kierunku Nowego Sącza. Sam przebieg dopiero zostanie określony: firma przygotowująca studium korytarzowe i STEŚ powinna opracować co najmniej pięć wariantów przebiegu na odcinku Brzesko – Nowy Sącz. Ma przeanalizować warianty po nowym (co najmniej dwa), a także po istniejącym śladzie oraz ich możliwe kompilacje (ok. 25 proc. po istniejącym i ok. 75 proc. po nowym śladzie). Przedstawi także różne możliwości przebiegu trasy na odcinku biegnącym przez górę Just, w tym minimum jeden wariant z tunelem.

Odkorkować miasto

Na terenie województwa małopolskiego trwa obecnie budowa drogi ekspresowej S7. Roboty prowadzone są na krótkim 4,4-km fragmencie trasy w obrębie Krakowa oraz na 16,5 km pomiędzy Krakowem a Rabką. W Krakowie, należącym do najbardziej zatkanych samochodami miast w Polsce, trwa budowa wschodniej obwodnicy miasta. Połączy ona ul. Christo Botewa z ul. Igołomską. Roboty mają być zakończone w połowie przyszłego roku. Inwestycja odciąży to ruch zarówno w centrum miasta, jak i w dzielnicach Pogórze i Nowa Huta, a zarazem poprawi tranzyt. Przyniesie to oszczędności zmotoryzowanym mieszkańcom: według ostatnich badań serwisu Targeo.pl i Deloitte, przeciętny kierowca traci w Krakowie na staniu w korkach przeszło osiem i pół godziny miesięcznie. W skali roku kosztuje go to przeszło 3,4 tys. zł. To utracone korzyści wyliczone na bazie średniego wynagrodzenia.

Do Zakopanego

Budowana część S7 na południe od miasta poprawi warunki jazdy w stronę Zakopanego. To budowa odcinków Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała oraz Skomielna Biała – Chabówka. Podhalański odcinek ekspresówki będzie jednak dużym wyzwaniem dla drogowców. Wymogi związane z ochroną środowiska wymusiły poprowadzenie znacznej części trasy w specjalny sposób. By dostosować ją do warunków terenowych, blisko osiem kilometrów drogi głównej zostanie poprowadzonych po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Ten ostatni będzie miał dwie komory i dwa kilometry długości oraz awaryjne przejścia pomiędzy komorami. Zostanie wydrążony w skale. Odległość pomiędzy dnem tunelu a szczytem Małego Lubonia wyniesie przeszło 100 m. Oprócz tunelu zaprojektowano 38 mostów, ponadto wiadukty oraz łącznice. Powstaną dwa węzły drogowe: „Skomielna" i „Zabornia", a także trzy Miejsca Obsługi Podróżnych. Te ostatnie znajdą się w miejscowościach Lubień, Krzeczów oraz Zbójecka Góra.

Przetargi w toku

Duża część S7 jest jeszcze na etapie przetargu. To 23-km odcinek pomiędzy Moczydłem przy granicy z województwem świętokrzyskim a Szczepanowicami (ma być oddany we wrześniu 2020 roku), 14-km odcinek od Szczepanowic do Widomej, a także fragment Widoma – węzeł Nowa Huta o długości przeszło 18 km. Dwa ostatnie odcinki mają być ukończone w tym samym czasie co pierwszy. W przetargu jest także 7-km fragment drogi krajowej nr 73 będący obwodnicą Dąbrowy Tarnowskiej. Będzie miał parametry tzw. drogi głównej przyspieszonej i powinien zostać uruchomiony w pierwszej połowie 2019 roku. Inne trasy są dopiero na etapie przygotowania. To cztery obwodnice: Zatoru, Zabierzowa, Nowego Sącza i Chełmca oraz Skawiny. W sumie planowane i realizowane inwestycje drogowe liczą łącznie 100-km. Większość będzie gotowa dopiero za cztery lata.

Niewiele więcej – 121 km nowych dróg wybudowano w Małopolsce od 2007 roku. Najważniejsza jest autostrada A4, która powstawała na odcinkach: Wielicka – Szarów (20 km), Kraków – Tarnów (57 -km) oraz Tarnów – granica z województwem podkarpackim (14 -km). Wybudowano także 19 -km S7 na odcinkach Myślenice – Lubień oraz Bieżanów – Christo-Botewa. Do tego doszły trzy obwodnice: Krakowa- od węzła Radzikowskiego do węzła Modlnica, obwodnica Biecza oraz obwodnica Wojnicza.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Nie będzie budowy nowej drogi ekspresowej pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem, obiecywanej przez lokalnych polityków. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowuje się do generalnego remontu istniejącej drogi krajowej nr 75. Na początku września rozstrzygnęła przetarg na opracowanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla przebudowy drogi. Dokumentacje przygotuje firma Halcrow Group Limited Elms House z Wielkiej Brytanii. Potem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej będzie można rozpisać przetarg.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony