Ursus stawia na cichą komunikację

Konsorcjum Ursus Bus wygrało przetargi na dostawę autobusów miejskich do Torunia i Warszawy. Ursus uruchomił zaś w Lublinie nową halę, gdzie zamierza montować nie tylko ciągniki, ale także autobusy miejskie. W planach jest produkcja elektrycznych samochodów dostawczych.

Publikacja: 13.10.2016 23:00

Prototyp małego samochodu dostawczego.

Prototyp małego samochodu dostawczego.

Foto: materiały prasowe

Dla miejskiego przewoźnika w Toruniu Ursus Bus, czyli wspólne przedsięwzięcie lubelskiego Ursusa i AMZ Kutno, ma wyprodukować co najmniej pięć niskopodłogowych, spalinowych autobusów City Smile. Trzy przeznaczone do przewozu 100 osób, dwa mogące pomieścić do 75 osób. Wartość kontraktu to 4,7 mln zł z możliwością jego rozszerzenia do 8 autobusów maxi i 2 midi o wartości 9,4 mln zł. Dostawy, jak informuje spółka, mają być zrealizowane jeszcze w tym roku.

Konsorcjum wygrało też przetarg na dostawę 10 elektrycznych autobusów miejskich dla Miejskiego Zakładu Autobusowego w Warszawie. Kontrakt warty jest 25 mln zł. Autobusy oprócz tradycyjnego zasilania z gniazdka mają być wyposażone w pantografy pozwalające na uzupełnienie energii z linii napowietrznej.

Lubelski Ursus coraz mocniej rozpycha na rynku autobusów miejskich, szczególnie elektrycznych i hybrydowych. Pierwsze doświadczenia spółka zdobyła cztery lata temu wygrywając przetarg na dostarczenie 38 trolejbusów dla Lublina (w konsorcjum z ukraińskim producentem trolejbusów firmą Bogdan). Pojazdy wyposażone zostały w dodatkowe baterie pozwalające na przejechanie odcinków, gdzie nie ma trakcji trolejbusowej.

Dziełem samej spółki Ursus Bus jest elektryczny autobus Ekovolt, którego najnowszy model wyposażony w pięć baterii pozwala na przejechanie około 200 km. Autorskim przedsięwzięciem jest też prototyp autobusu elektryczno-wodorowego, który na jednym ładowaniu może przejechać do 400 km. Pojazd powstał w kooperacji z firmami zagranicznymi. Silniki w piastach są produkcji niemieckiej firmy Ziehl-Abegg, a napęd wodorowy powstał w holenderskiej HyMove. Ursus City Smile Fuel Cell Electric Bus, bo taką nazwę nosi ten pojazd, zadebiutował na międzynarodowym salonie motoryzacyjnym w Hanowerze. - Wiemy, że naszym autobusem zainteresowani są odbiorcy z krajów bałkańskich i Skandynawii – mówi Jan Wielgus prezes spółki Ursus Bus.

Z analiz spółki wynika, że w ciągu 3 lat polskie miasta zamierzają, dzięki wsparciu środków unijnych kupić ponad pół tysiąca nowych autobusów elektrycznych. Ursus Bus zamierza powalczyć o te zamówienia. Celuje też w rynek zagranicznych. Ze swoją ofertą chce wystartować w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu i Czechach.

Spółka niszę widzi także w cichej logistyce miejskiej, czyli rynku ekologicznych pojazdów dostawczych, które mogą kursować w centrach miast, kurortach, gdzie hałas jest niepożądany. W połowie września Ursus zaprezentował swój najnowszy pomysł. To prototyp małego samochodu dostawczego spełniającego warunki homologacji L7e, czyli o masie nie przekraczającej 600 kg. Zasięg pojazdu po 6 godzinnym ładowaniu to 140 km.

Karol Zarajczyk prezes Ursusa zapowiada, że docelowo w Lublinie miałby być produkowany w pełni elektryczny samochód dostawczy o ładowności do 3,5 tony. - W nawiązaniu do produkowanych niegdyś w Lublinie przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Żuków lub Lublinów - mówi Karol Zarajczyk.

To może być oferta dla firm transportowych, służb komunalnych, małej logistyki. Pieniądze na rozwój tego projektu spółka chce pozyskać z funduszy europejskich z programu sektorowego INNOMOTO.

Przygotowując się do ekspansji, 19 września w Lublinie Ursus kosztem 6,5 mln zł uruchomił nową halę produkcyjną o powierzchni 23 tys. m/kw. Mają być w niej montowane m.in. pojazdy elektryczne, wojskowe, autobusy. Dziś zakład w Lublinie zatrudnia już ponad 350 osób.

Dla miejskiego przewoźnika w Toruniu Ursus Bus, czyli wspólne przedsięwzięcie lubelskiego Ursusa i AMZ Kutno, ma wyprodukować co najmniej pięć niskopodłogowych, spalinowych autobusów City Smile. Trzy przeznaczone do przewozu 100 osób, dwa mogące pomieścić do 75 osób. Wartość kontraktu to 4,7 mln zł z możliwością jego rozszerzenia do 8 autobusów maxi i 2 midi o wartości 9,4 mln zł. Dostawy, jak informuje spółka, mają być zrealizowane jeszcze w tym roku.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży