Łódź stara się o tytuł Miasta Filmu w ramach Sieci Miast Kreatywnych UNESCO

Film jest naturalnym wyborem – mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi, która w połowie października bieżącego roku ogłosiła decyzję w tej sprawie.

Aktualizacja: 02.11.2016 15:50 Publikacja: 01.11.2016 21:00

Foto: Rzeczpospolita/Marian Zubrzycki

– Uzyskanie tytułu pozwoli nam nie tylko jeszcze lepiej dbać o dziedzictwo Łodzi filmowej, ale przede wszystkim rozwijać nowe i obecne inicjatywy i projekty, nawiązywać współpracę międzynarodową na większą skalę, wymieniać się wiedzą i doświadczeniami - wskazywała.

Sieć Miast Kreatywnych UNESCO powstała w 2004 roku, aby promować kreatywność jako czynnik kluczowy dla zrównoważonego rozwoju miast. Obecnie tworzy ją 116 ośrodków z 54 krajów, wyróżnionych tytułem w jednej z siedmiu dziedzin: rzemiosła artystycznego i sztuki ludowej, sztuki mediów, filmu, wzornictwa, gastronomii, literatury lub muzyki.

Jak podkreślają łódzcy urzędnicy, miasta działające w sieci UNESCO wskazują na liczne korzyści wynikające z członkostwa: poszerzenie kompetencji kadr kreatywnych, wzmocnienie innowacyjności dzięki transferowi wiedzy i technologii, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej czy rozwój turystyki, związanej z festiwalami, muzeami, przedsięwzięciami artystycznymi, ciekawą architekturą czy znanymi lokacjami filmowymi. Poza tym tytuł miasta kreatywnego UNESCO to także liczne okazje do promocji na zagranicznych rynkach, a także możliwość bezterminowego posługiwania się rozpoznawalnym na całym świecie logotypem organizacji.

– Łódź jest miastem filmowym. Niczego specjalnego nie musi tworzyć. Mamy szkołę, którą skończyło wielu znanych aktorów i twórców. W naszym mieście działa Narodowe Centrum Kultury Filmowej, u nas powstają głośne filmy, choćby „Powidoki" ostatnie dzieło niedawno zmarłego mistrza Andrzeja Wajdy, które jest polskim kandydatem do Oscara – wylicza Marcin Masłowski, rzecznik ratusza. Przygotowanie aplikacji władze Łodzi powierzyły Narodowemu Centrum Kultury Filmowej. Łódź musi wykazać w niej m.in. funkcjonowanie zaplecza infrastrukturalnego związanego z filmem, działalność szkoły filmowej, archiwów, muzeów i innych instytucji kultywujących kulturę filmową, a także udokumentować doświadczenie w dziedzinie organizacji festiwali filmowych, produkcji czy upowszechniania filmów i wiedzy o kinie.

– Nie będzie z tym problemu. Możemy pochwalić się nie tylko imponującym dorobkiem, ale też prawdziwie multidyscyplinarnym sektorem filmowym, począwszy od edukacji na wszystkich szczeblach, poprzez produkcję i postprodukcję, po dystrybucję i upowszechnianie dorobku filmowego – podkreśla prezydent Zdanowska.

Rafał Syska, dyrektor NCKF tłumaczy, że nad wnioskiem trzeba pracować kolektywnie, bo a aplikacja, a przede wszystkim zawarty w niej plan działań na pierwsze cztery lata członkostwa w sieci, musi być wspólnym dziełem wszystkich zainteresowanych podmiotów publicznych, prywatnych i reprezentujących lokalną społeczność. Na razie nie wiadomo, z jakimi kosztami będzie wiązać się przygotowanie do walki o ten prestiżowy tytuł. – Na pewno będą, bo musimy przygotować różnego rodzaju materiały promocyjne, zorganizować spotkania z przedstawicielami miast, które już reprezentują tę sieć – mówi Katarzyna Bieńkiewicz z EC1 Łódź. W tej chwili opracowywany jest harmonogram działań i budżet procesu aplikacyjnego. Zajmie to ok. 2-3 tygodni.

Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się kolejny nabór miast ubiegających się o te prestiżowe tytułu UNESCO. Wstępnie mówi się o wiośnie 2017 roku, a same tytuły mają być przyznawane już jesienią.

– Uzyskanie tytułu pozwoli nam nie tylko jeszcze lepiej dbać o dziedzictwo Łodzi filmowej, ale przede wszystkim rozwijać nowe i obecne inicjatywy i projekty, nawiązywać współpracę międzynarodową na większą skalę, wymieniać się wiedzą i doświadczeniami - wskazywała.

Sieć Miast Kreatywnych UNESCO powstała w 2004 roku, aby promować kreatywność jako czynnik kluczowy dla zrównoważonego rozwoju miast. Obecnie tworzy ją 116 ośrodków z 54 krajów, wyróżnionych tytułem w jednej z siedmiu dziedzin: rzemiosła artystycznego i sztuki ludowej, sztuki mediów, filmu, wzornictwa, gastronomii, literatury lub muzyki.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży