Budowa obwodnic Gorzowa Wielkopolskiego i Międzyrzecza w ciągu drogi ekspresowej S3 usprawni transport w Lubuskim

Wybudowanie drugich jezdni obwodnic Gorzowa i Międzyrzecza usprawni tranzyt przez region.

Aktualizacja: 04.11.2016 12:21 Publikacja: 03.11.2016 20:00

Foto: GDDKiA

Wydłuża się droga ekspresowa S3. Od niespełna 3 tygodni można już jeździć nowo wybudowaną zachodnią jezdnią obwodnicy Międzyrzecza. Samochody poruszają się także po dotychczasowej jezdni, na której wymieniona została warstwa ścieralna. Zakończenie prac nastąpi jednak dopiero w przyszłym roku. Także wtedy ma być gotowa obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego. Za to w rok później będzie można przejechać dokończoną ekspresówką z Dolnego Śląska nad morze.

Prace nad tą strategiczną dla zachodnich regionów Polski trasą nabierają tempa. Uruchomienie obu jezdni w rejonie Międzyrzecza nie oznacza jednak zakończenia prac przy budowie obwodnicy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zastrzega, że to na razie tymczasowa organizacja ruchu. Zachodnia jezdnia może być na krótki czas ponownie zamknięta.

– Prace nadal trwają na nowo wybudowanym, nie udostępnionym jeszcze kierowcom węźle Międzyrzecz Zachód oraz na drogach serwisowych – informuje GDDKiA.

Za to węzły Międzyrzecz Północ i Międzyrzecz Południe zostały już ukończone. Wartą 102 mln złotych i liczącą 6,4 kilometra obwodnicę buduje Budimex.

Obwodnica Gorzowa jest dłuższa – liczy 11 kilometrów. To ciągle niebezpieczne, wąskie gardło na tym fragmencie trasy. Przy wjeździe na obwodnicę tworzą się kilometrowe korki, zdarzają się wypadki. 10 sierpnia w tył stojącej w korku cysterny do transportu gazu uderzyła ciężarówka. Jej kierowca zginął. Z kolei we wrześniu na obwodnicy z ciężarówką zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba zginęła, trzy zostały ranne. Drugą nitkę obwodnicy buduje hiszpańska firma Dragados.

Tymczasem jeszcze w lutym ruszył kolejny etap budowy trasy na terenie województwa lubuskiego – pomiędzy Sulechowem a Zieloną Górą zaczęła się dobudowa brakującej drugiej jezdni na odcinku Niedoradz – Nowa Sól. Na wykonanie 17-kilometrowego odcinka Budimex dostał 22 miesiące, z wyłączeniem trwających od połowy grudnia do połowy marca okresów zimowych. Inwestycja pochłonie prawie 189 mln zł.

Budowa rozkręca się także w południowej części trasy. 80-kilometrowy odcinek S3 od Nowej Soli do Legnicy ma być gotowy w połowie 2018 roku. Zapadła także decyzja w sprawie odcinka do granicy z Czechami: w połowie października przy budowanym węźle Bolków przedstawiciele Ministerstwa infrastruktury i Budownictwa ogłosili, że przetarg będzie na 31-kilometrowy fragment trasy do Lubawki będzie jednak przygotowywany. Jego budowa ma kosztować 3,2 mld zł i zostanie ukończona do 2021 roku.

Cała S3 docelowo będzie miała ok. 480 kilometrów. Jest położona w korytarzu łączącym wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami oraz Pragą.

Nowa trasa magnesem dla inwestorów

Budowa S3 ma dla regionu strategiczne znaczenie, bo pomoże ożywić gospodarkę Lubuskiego. W sąsiedztwie trasy mają się pojawić nowe inwestycje dzięki realizacji projektu „S3 - Droga wielkich możliwości". Zakłada on ułatwianie warunków do rozwoju firmom, które ulokują się na terenach sąsiadujących z nową trasą. Porozumienie w tej sprawie podpisały położone wzdłuż drogi strefy ekonomiczne, samorządy, GDDKiA oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. W ramach wspólnych działań podejmowane będą różne przedsięwzięcia, jak inwentaryzowanie potencjalnych terenów inwestycyjnych, przygotowanie ich dla inwestorów oraz promowanie w kraju i za granicą. Firmy lokujące się na terenach wokół S3 mogłyby płacić niższe czynsze, uzyskiwać dostęp do tańszych gruntów, a także dostawać wsparcie w postaci różnych dotacji.

Wydłuża się droga ekspresowa S3. Od niespełna 3 tygodni można już jeździć nowo wybudowaną zachodnią jezdnią obwodnicy Międzyrzecza. Samochody poruszają się także po dotychczasowej jezdni, na której wymieniona została warstwa ścieralna. Zakończenie prac nastąpi jednak dopiero w przyszłym roku. Także wtedy ma być gotowa obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego. Za to w rok później będzie można przejechać dokończoną ekspresówką z Dolnego Śląska nad morze.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break