Budowa obwodnic Gorzowa Wielkopolskiego i Międzyrzecza w ciągu drogi ekspresowej S3 usprawni transport w Lubuskim

Wybudowanie drugich jezdni obwodnic Gorzowa i Międzyrzecza usprawni tranzyt przez region.

Aktualizacja: 04.11.2016 12:21 Publikacja: 03.11.2016 20:00

Foto: GDDKiA

Wydłuża się droga ekspresowa S3. Od niespełna 3 tygodni można już jeździć nowo wybudowaną zachodnią jezdnią obwodnicy Międzyrzecza. Samochody poruszają się także po dotychczasowej jezdni, na której wymieniona została warstwa ścieralna. Zakończenie prac nastąpi jednak dopiero w przyszłym roku. Także wtedy ma być gotowa obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego. Za to w rok później będzie można przejechać dokończoną ekspresówką z Dolnego Śląska nad morze.

Prace nad tą strategiczną dla zachodnich regionów Polski trasą nabierają tempa. Uruchomienie obu jezdni w rejonie Międzyrzecza nie oznacza jednak zakończenia prac przy budowie obwodnicy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zastrzega, że to na razie tymczasowa organizacja ruchu. Zachodnia jezdnia może być na krótki czas ponownie zamknięta.

– Prace nadal trwają na nowo wybudowanym, nie udostępnionym jeszcze kierowcom węźle Międzyrzecz Zachód oraz na drogach serwisowych – informuje GDDKiA.

Za to węzły Międzyrzecz Północ i Międzyrzecz Południe zostały już ukończone. Wartą 102 mln złotych i liczącą 6,4 kilometra obwodnicę buduje Budimex.

Obwodnica Gorzowa jest dłuższa – liczy 11 kilometrów. To ciągle niebezpieczne, wąskie gardło na tym fragmencie trasy. Przy wjeździe na obwodnicę tworzą się kilometrowe korki, zdarzają się wypadki. 10 sierpnia w tył stojącej w korku cysterny do transportu gazu uderzyła ciężarówka. Jej kierowca zginął. Z kolei we wrześniu na obwodnicy z ciężarówką zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba zginęła, trzy zostały ranne. Drugą nitkę obwodnicy buduje hiszpańska firma Dragados.

Tymczasem jeszcze w lutym ruszył kolejny etap budowy trasy na terenie województwa lubuskiego – pomiędzy Sulechowem a Zieloną Górą zaczęła się dobudowa brakującej drugiej jezdni na odcinku Niedoradz – Nowa Sól. Na wykonanie 17-kilometrowego odcinka Budimex dostał 22 miesiące, z wyłączeniem trwających od połowy grudnia do połowy marca okresów zimowych. Inwestycja pochłonie prawie 189 mln zł.

Budowa rozkręca się także w południowej części trasy. 80-kilometrowy odcinek S3 od Nowej Soli do Legnicy ma być gotowy w połowie 2018 roku. Zapadła także decyzja w sprawie odcinka do granicy z Czechami: w połowie października przy budowanym węźle Bolków przedstawiciele Ministerstwa infrastruktury i Budownictwa ogłosili, że przetarg będzie na 31-kilometrowy fragment trasy do Lubawki będzie jednak przygotowywany. Jego budowa ma kosztować 3,2 mld zł i zostanie ukończona do 2021 roku.

Cała S3 docelowo będzie miała ok. 480 kilometrów. Jest położona w korytarzu łączącym wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami oraz Pragą.

Nowa trasa magnesem dla inwestorów

Budowa S3 ma dla regionu strategiczne znaczenie, bo pomoże ożywić gospodarkę Lubuskiego. W sąsiedztwie trasy mają się pojawić nowe inwestycje dzięki realizacji projektu „S3 - Droga wielkich możliwości". Zakłada on ułatwianie warunków do rozwoju firmom, które ulokują się na terenach sąsiadujących z nową trasą. Porozumienie w tej sprawie podpisały położone wzdłuż drogi strefy ekonomiczne, samorządy, GDDKiA oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. W ramach wspólnych działań podejmowane będą różne przedsięwzięcia, jak inwentaryzowanie potencjalnych terenów inwestycyjnych, przygotowanie ich dla inwestorów oraz promowanie w kraju i za granicą. Firmy lokujące się na terenach wokół S3 mogłyby płacić niższe czynsze, uzyskiwać dostęp do tańszych gruntów, a także dostawać wsparcie w postaci różnych dotacji.

Wydłuża się droga ekspresowa S3. Od niespełna 3 tygodni można już jeździć nowo wybudowaną zachodnią jezdnią obwodnicy Międzyrzecza. Samochody poruszają się także po dotychczasowej jezdni, na której wymieniona została warstwa ścieralna. Zakończenie prac nastąpi jednak dopiero w przyszłym roku. Także wtedy ma być gotowa obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego. Za to w rok później będzie można przejechać dokończoną ekspresówką z Dolnego Śląska nad morze.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony