Trudna sztuka skutecznej promocji

Dobry samorządowiec musi wiedzieć, jak wypromować markę gminy, przyciągnąć kapitał na swój teren i uniknąć fałszywych inwestorów. Tej sztuki można się nauczyć.

Publikacja: 16.11.2016 22:00

Uczestnicy jednego ze spotkań Festiwalu Promocji Gospodarczej.

Uczestnicy jednego ze spotkań Festiwalu Promocji Gospodarczej.

Foto: materiały prasowe

Samorządowcy odpowiedzialni za promocję gospodarczą spotkali się 9 i 10 listopada na VI Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur. Tym razem gospodarzem była Ostróda. Burmistrz Czesław Najmowicz sam zaproponował miasto nad Drwęcą na miejsce kolejnej edycji festiwalu.

– Chcemy wymiany doświadczeń z innymi samorządowcami i skorzystać z wiedzy prelegentów. To jest szczególnie ważne, bo wiemy, że nie możemy się rozwijać bez nowoczesnych metod docierania do inwestorów. Nauka jak to robić, będzie tu szczególnie przydatna – argumentował Najmowicz w wywiadzie dla Telewizji Mazurskiej.

Ideą festiwalu wymyślonego przez zarząd województwa jest budowa platformy wymiany doświadczeń między specjalistami zajmującymi się promocją gospodarczą regionu i biznesem. Celem jest też edukacja, inspirowanie oraz propagowanie skutecznego docierania do inwestorów. A także zrozumienie potrzeb przedsiębiorców i tworzenie dobrego klimatu inwestycyjnego w samorządach. A wszystko z poszanowaniem zasad ekologii, tak ważnych w regionie, gdzie Polska przyjeżdża wypoczywać.

– Nasz region wyróżnia się od zawsze, choć w powszechnej świadomości głównie dzięki walorom przyrodniczym i atrakcjom turystycznym – zauważa marszałek Gustaw Marek Brzezin. – Z tego jesteśmy znani, a Mazury to rozpoznawalna marka. Jednak mamy świadomość, że to za mało, dlatego stawiamy na postęp gospodarczy pozostający w zgodzie ze środowiskiem. Skala już zainwestowanych i nadal przeznaczanych na rozwój środków pozwala nam stale i efektywnie poprawiać wizerunek Warmii i Mazur.

Zaproszeni eksperci poruszali różne tematy. Prof. Wojciech Dziemianowicz z Uniwersytetu Warszawskiego mówił o roli marki gminy w przyciąganiu inwestorów. Bartosz Baca, założyciel i partner firmy BBSG, ekspert Komisji Europejskiej ds. rynku lotniczego, podpowiadał, jaki powinien być inwestor idealny dla gminy. Z jaką ofertą do niego się zwrócić i jak ją przygotować.

Przed niebezpieczeństwami i pułapkami we wstępnych kontaktach z przedsiębiorcami ostrzegał Michał Młotek, z Powiatowego Zarządu Dróg w Iławie. O tym, jak wykorzystać wiedzę, umiejętności i kapitał osób, które po latach wracają w rodzinne strony, opowiadała m.in. Agnieszka Kołaczek z Aviation Services Ireland (firma prowadzi usługi rozliczeniowe dla linii lotniczych, także tych największych). Pani Agnieszka (absolwentka anglistyki) przed laty wyjechała w poszukiwaniu pracy i doświadczenia do Irlandii. Spędziła tam trzy lata. Po powrocie namówiła swojego irlandzkiego szefa do otwarcia oddziału nad Wisłą, a dokładnie na Warmii i Mazurach.

– Chciałam dalej pracować dla tej firmy i tak narodził się pomysł, żeby robić to w Polsce. Mój szef był otwarty na wszelkie propozycje i ostatecznie otworzyliśmy oddział w Olsztynie. Obecnie zatrudnionych jest tutaj dziewięciu pracowników – opowiadała w Ostródzie.

Co roku podczas festiwalu nagradzani są zwycięzcy konkursu na najlepsze projekty promocyjne samorządów „PRO Warmia i Mazury". Do tegorocznego konkursu wpłynęło 18 projektów (7 w kategorii promocja gospodarcza i 11 w kategorii promocja ogólna), zrealizowanych od 1 kwietnia 2015 do 30 września 2016 roku na Warmii I Mazurach.

W kategorii promocja gospodarcza zwyciężył Kurzętnik z projektem „Dobrze wykorzystaj 500+ – działki za pół ceny". Kreatywni urzędnicy szybko wykorzystali rządowy program 500+. Gmina zaoferowała 33 działki przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową. Nabywcom udzielono 50 proc. bonifikaty. Kupujący musi mieć decyzję o przyznaniu świadczenia z programu 500+ i zobowiązać się, że ziemi nie odsprzeda przez 10 lat, może natomiast przekazać ją dzieciom. Dzięki temu rodziny inwestują w dzieci, a gmina zyskuje nowych mieszkańców.

W kategorii promocja ogólna po główną nagrodę sięgnął samorząd Olsztyna. Akcja promocyjna „Visit Olsztyn. Nocujesz – zyskujesz" to pakiet lojalnościowy, który powiązał obiekty noclegowe z usługowymi. Celem jest zwiększenie ruchu turystycznego w stolicy regionu. Usługa jest całoroczna i skierowana do turystów spędzających minimum jedną noc w wybranych obiektach noclegowych. Pomysł się sprawdził, liczba gości wzrosła.

Przyznano też wyróżnienie dla samorządu w Suszu za projekt „EuCO Susz Triathlon 2016". Susz od wielu lat uznawany jest za stolicę polskiego triathlonu. W 25. edycji sportowych zawodów wystartowało blisko 1900 zawodników z kraju i zagranicy.

Samorządowcy odpowiedzialni za promocję gospodarczą spotkali się 9 i 10 listopada na VI Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur. Tym razem gospodarzem była Ostróda. Burmistrz Czesław Najmowicz sam zaproponował miasto nad Drwęcą na miejsce kolejnej edycji festiwalu.

– Chcemy wymiany doświadczeń z innymi samorządowcami i skorzystać z wiedzy prelegentów. To jest szczególnie ważne, bo wiemy, że nie możemy się rozwijać bez nowoczesnych metod docierania do inwestorów. Nauka jak to robić, będzie tu szczególnie przydatna – argumentował Najmowicz w wywiadzie dla Telewizji Mazurskiej.

Pozostało 87% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego