Trudna sztuka skutecznej promocji

Dobry samorządowiec musi wiedzieć, jak wypromować markę gminy, przyciągnąć kapitał na swój teren i uniknąć fałszywych inwestorów. Tej sztuki można się nauczyć.

Publikacja: 16.11.2016 22:00

Uczestnicy jednego ze spotkań Festiwalu Promocji Gospodarczej.

Uczestnicy jednego ze spotkań Festiwalu Promocji Gospodarczej.

Foto: materiały prasowe

Samorządowcy odpowiedzialni za promocję gospodarczą spotkali się 9 i 10 listopada na VI Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur. Tym razem gospodarzem była Ostróda. Burmistrz Czesław Najmowicz sam zaproponował miasto nad Drwęcą na miejsce kolejnej edycji festiwalu.

– Chcemy wymiany doświadczeń z innymi samorządowcami i skorzystać z wiedzy prelegentów. To jest szczególnie ważne, bo wiemy, że nie możemy się rozwijać bez nowoczesnych metod docierania do inwestorów. Nauka jak to robić, będzie tu szczególnie przydatna – argumentował Najmowicz w wywiadzie dla Telewizji Mazurskiej.

Ideą festiwalu wymyślonego przez zarząd województwa jest budowa platformy wymiany doświadczeń między specjalistami zajmującymi się promocją gospodarczą regionu i biznesem. Celem jest też edukacja, inspirowanie oraz propagowanie skutecznego docierania do inwestorów. A także zrozumienie potrzeb przedsiębiorców i tworzenie dobrego klimatu inwestycyjnego w samorządach. A wszystko z poszanowaniem zasad ekologii, tak ważnych w regionie, gdzie Polska przyjeżdża wypoczywać.

– Nasz region wyróżnia się od zawsze, choć w powszechnej świadomości głównie dzięki walorom przyrodniczym i atrakcjom turystycznym – zauważa marszałek Gustaw Marek Brzezin. – Z tego jesteśmy znani, a Mazury to rozpoznawalna marka. Jednak mamy świadomość, że to za mało, dlatego stawiamy na postęp gospodarczy pozostający w zgodzie ze środowiskiem. Skala już zainwestowanych i nadal przeznaczanych na rozwój środków pozwala nam stale i efektywnie poprawiać wizerunek Warmii i Mazur.

Zaproszeni eksperci poruszali różne tematy. Prof. Wojciech Dziemianowicz z Uniwersytetu Warszawskiego mówił o roli marki gminy w przyciąganiu inwestorów. Bartosz Baca, założyciel i partner firmy BBSG, ekspert Komisji Europejskiej ds. rynku lotniczego, podpowiadał, jaki powinien być inwestor idealny dla gminy. Z jaką ofertą do niego się zwrócić i jak ją przygotować.

Przed niebezpieczeństwami i pułapkami we wstępnych kontaktach z przedsiębiorcami ostrzegał Michał Młotek, z Powiatowego Zarządu Dróg w Iławie. O tym, jak wykorzystać wiedzę, umiejętności i kapitał osób, które po latach wracają w rodzinne strony, opowiadała m.in. Agnieszka Kołaczek z Aviation Services Ireland (firma prowadzi usługi rozliczeniowe dla linii lotniczych, także tych największych). Pani Agnieszka (absolwentka anglistyki) przed laty wyjechała w poszukiwaniu pracy i doświadczenia do Irlandii. Spędziła tam trzy lata. Po powrocie namówiła swojego irlandzkiego szefa do otwarcia oddziału nad Wisłą, a dokładnie na Warmii i Mazurach.

– Chciałam dalej pracować dla tej firmy i tak narodził się pomysł, żeby robić to w Polsce. Mój szef był otwarty na wszelkie propozycje i ostatecznie otworzyliśmy oddział w Olsztynie. Obecnie zatrudnionych jest tutaj dziewięciu pracowników – opowiadała w Ostródzie.

Co roku podczas festiwalu nagradzani są zwycięzcy konkursu na najlepsze projekty promocyjne samorządów „PRO Warmia i Mazury". Do tegorocznego konkursu wpłynęło 18 projektów (7 w kategorii promocja gospodarcza i 11 w kategorii promocja ogólna), zrealizowanych od 1 kwietnia 2015 do 30 września 2016 roku na Warmii I Mazurach.

W kategorii promocja gospodarcza zwyciężył Kurzętnik z projektem „Dobrze wykorzystaj 500+ – działki za pół ceny". Kreatywni urzędnicy szybko wykorzystali rządowy program 500+. Gmina zaoferowała 33 działki przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową. Nabywcom udzielono 50 proc. bonifikaty. Kupujący musi mieć decyzję o przyznaniu świadczenia z programu 500+ i zobowiązać się, że ziemi nie odsprzeda przez 10 lat, może natomiast przekazać ją dzieciom. Dzięki temu rodziny inwestują w dzieci, a gmina zyskuje nowych mieszkańców.

W kategorii promocja ogólna po główną nagrodę sięgnął samorząd Olsztyna. Akcja promocyjna „Visit Olsztyn. Nocujesz – zyskujesz" to pakiet lojalnościowy, który powiązał obiekty noclegowe z usługowymi. Celem jest zwiększenie ruchu turystycznego w stolicy regionu. Usługa jest całoroczna i skierowana do turystów spędzających minimum jedną noc w wybranych obiektach noclegowych. Pomysł się sprawdził, liczba gości wzrosła.

Przyznano też wyróżnienie dla samorządu w Suszu za projekt „EuCO Susz Triathlon 2016". Susz od wielu lat uznawany jest za stolicę polskiego triathlonu. W 25. edycji sportowych zawodów wystartowało blisko 1900 zawodników z kraju i zagranicy.

Samorządowcy odpowiedzialni za promocję gospodarczą spotkali się 9 i 10 listopada na VI Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur. Tym razem gospodarzem była Ostróda. Burmistrz Czesław Najmowicz sam zaproponował miasto nad Drwęcą na miejsce kolejnej edycji festiwalu.

– Chcemy wymiany doświadczeń z innymi samorządowcami i skorzystać z wiedzy prelegentów. To jest szczególnie ważne, bo wiemy, że nie możemy się rozwijać bez nowoczesnych metod docierania do inwestorów. Nauka jak to robić, będzie tu szczególnie przydatna – argumentował Najmowicz w wywiadzie dla Telewizji Mazurskiej.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży