Fabryka, znana od 1945 r. jako Państwowa Fabryka Wagonów – Pafawag, przejęta została przez Bombardiera w 2001 roku i w następnym roku ma zatrudniać łącznie 1000 osób.
- Nasza inwestycja ściśle jest związana z produkcją pociągów ICE4 dla Deutsche Bahn. Pierwszy raz w Polsce zastosujemy technologię spawania laserowego elementów wielkogabarytowych. To umożliwia uzyskanie wysokiej jakości parametrów wymaganych przez koleje, w tym wypadku niemieckie, w szczególności co do jakości spoiny i ograniczenia masy wagonów pasażerskich. Współpracujemy z dużą grupą kooperantów w Polsce, realizujących zamówienia zarówno dla zakładów Bombardiera nad Wisłą, jak i fabryk poza Polską. Kooperujemy też z polskimi uczelniami, w tym z Instytutem Spawalnictwa Politechniki Wrocławskiej – mówi „Rz" Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardiera na Polskę. Inwestycja składa się z dwóch hal. W jednej spawane są i montowane pudła. W drugiej odbywa się śrutowanie ich konstrukcji i malowanie.
W projekcie za część mechaniczną i elektryczną odpowiada Siemens. 3 listopada odbyła się ceremonia otwarcia nowej linii produkcyjnej.
– To bardzo ważny dzień w historii tego zakładu i jej pracowników. Dzisiejszy dzień to tak naprawdę kamień milowy w rozwoju – powiedział podczas uroczystości Bard Vantur, szef dywizji produkcyjnej Bombardiera.
W procesie wdrażanym przez Bombardiera wyróżniający jest sposób składania tzw. „pudeł". Elementy łączy się przy użyciu nowoczesnych technik spawania laserowego 3D, które jest tańsze, szybsze, gwarantuje lepszą jakość. Co znamienne, tego typu spawanie jest już stosowane w przemyśle lotniczym. Taki pociąg jeździ testowo w Niemczech, gdzie został wyprodukowany. Wyrób cechuje niezwykła dokładność.