ICE4 w barwach Deutsche Bahn z polskimi podwoziami z fabryki Bombardier Transportation Polska

Bombardier Transportation Polska za 250 mln zł rozbudował zakład produkcyjny. W nowych halach będą powstawać nadwozia pociągów dużych prędkości dla niemieckich kolei Deutsche Bahn.

Publikacja: 24.11.2016 22:00

Do łączenie elementy wagonów dla niemieckich kolej wykorzystywane będą technik spawania laserowego 3

Do łączenie elementy wagonów dla niemieckich kolej wykorzystywane będą technik spawania laserowego 3D.

Foto: PAP/Maciej Kulczyński

Fabryka, znana od 1945 r. jako Państwowa Fabryka Wagonów – Pafawag, przejęta została przez Bombardiera w 2001 roku i w następnym roku ma zatrudniać łącznie 1000 osób.

- Nasza inwestycja ściśle jest związana z produkcją pociągów ICE4 dla Deutsche Bahn. Pierwszy raz w Polsce zastosujemy technologię spawania laserowego elementów wielkogabarytowych. To umożliwia uzyskanie wysokiej jakości parametrów wymaganych przez koleje, w tym wypadku niemieckie, w szczególności co do jakości spoiny i ograniczenia masy wagonów pasażerskich. Współpracujemy z dużą grupą kooperantów w Polsce, realizujących zamówienia zarówno dla zakładów Bombardiera nad Wisłą, jak i fabryk poza Polską. Kooperujemy też z polskimi uczelniami, w tym z Instytutem Spawalnictwa Politechniki Wrocławskiej – mówi „Rz" Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardiera na Polskę. Inwestycja składa się z dwóch hal. W jednej spawane są i montowane pudła. W drugiej odbywa się śrutowanie ich konstrukcji i malowanie.

W projekcie za część mechaniczną i elektryczną odpowiada Siemens. 3 listopada odbyła się ceremonia otwarcia nowej linii produkcyjnej.

– To bardzo ważny dzień w historii tego zakładu i jej pracowników. Dzisiejszy dzień to tak naprawdę kamień milowy w rozwoju – powiedział podczas uroczystości Bard Vantur, szef dywizji produkcyjnej Bombardiera.

W procesie wdrażanym przez Bombardiera wyróżniający jest sposób składania tzw. „pudeł". Elementy łączy się przy użyciu nowoczesnych technik spawania laserowego 3D, które jest tańsze, szybsze, gwarantuje lepszą jakość. Co znamienne, tego typu spawanie jest już stosowane w przemyśle lotniczym. Taki pociąg jeździ testowo w Niemczech, gdzie został wyprodukowany. Wyrób cechuje niezwykła dokładność.

- Niemcy nowym pociągiem chcą zastąpić większość dalekobieżnych składów wagonowych Deutsche Bahn. To niezwykle ważne, bo łączy się z dużą ilością zamówień. Linia produkcyjna we Wrocławiu nie powstałaby, gdyby nie zamówienia od głównego niemieckiego przewoźnika. To bodaj najnowocześniejszy pociąg na świecie. Również po raz pierwszy w Polsce będzie produkowany tabor mogący poruszać się z prędkością powyżej 200 km/h, dokładniej 230 – 250. Można go nazwać niemieckim odpowiednikiem Pendolino-mówi „Rz" Michał Szymajda, analityk portalu rynek-kolejowy.pl.

Produkcja we Wrocławiu została rozpoczęta już w latach trzydziestych XIX wieku. Tym samym, wrocławski zakład jest jedną z najstarszych fabryk taboru kolejowego w Europie i jednocześnie najstarszą, stale działającą fabryką taboru w Polsce. Bombardier Transportation jest światowym liderem w produkcji lokomotyw elektrycznych. Zakład we Wrocławiu dostarcza nadwozia wszystkich lokomotyw z rodziny TRAXX oraz lokomotyw z serii E464. We Wrocławiu produkowane są także podzespoły dla innych pojazdów szynowych, produkowanych przez Bombardier Transportation (m.in. ramy wózków dla pociągów wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra).

Fabryka, znana od 1945 r. jako Państwowa Fabryka Wagonów – Pafawag, przejęta została przez Bombardiera w 2001 roku i w następnym roku ma zatrudniać łącznie 1000 osób.

- Nasza inwestycja ściśle jest związana z produkcją pociągów ICE4 dla Deutsche Bahn. Pierwszy raz w Polsce zastosujemy technologię spawania laserowego elementów wielkogabarytowych. To umożliwia uzyskanie wysokiej jakości parametrów wymaganych przez koleje, w tym wypadku niemieckie, w szczególności co do jakości spoiny i ograniczenia masy wagonów pasażerskich. Współpracujemy z dużą grupą kooperantów w Polsce, realizujących zamówienia zarówno dla zakładów Bombardiera nad Wisłą, jak i fabryk poza Polską. Kooperujemy też z polskimi uczelniami, w tym z Instytutem Spawalnictwa Politechniki Wrocławskiej – mówi „Rz" Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardiera na Polskę. Inwestycja składa się z dwóch hal. W jednej spawane są i montowane pudła. W drugiej odbywa się śrutowanie ich konstrukcji i malowanie.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break