Istniejące dotąd systemy dróg zostały zaprojektowanie do znacznie mniejszego natężenia ruchu. Ich rozbudowa i modernizacja jest bardzo kosztowna, nie zawsze możliwa, często też negatywnie wpływa na środowisko. Przede wszystkim zaś nie zawsze jest celowa. Poszerzone drogi i nowe połączenia rozładowują ruch jedynie w pierwotnym okresie, później zaś przyciągają ruch i problem nadmiernego ruchu i zatorów pojawia się w zwielokrotnionej postaci. Tańszym, szybszym, a zazwyczaj i bardziej proekologicznym rozwiązaniem problemów transportowych i komunikacyjnych są zautomatyzowane, często określane też mianem inteligentnych systemy telematyczne ITS służące optymalizacji ruchu. W kontekście zrównoważonego rozwoju ich celem ekonomicznym jest zwiększenie efektywności i skuteczności przejazdu, a tym samym płynności ruchu, celem społecznym zwiększenie bezpieczeństwa na drodze i zmniejszenia uciążliwości przejazdów, zaś celem ekologicznym, zmniejszenie emisji CO2, hałasu i spalin, a przez to poziomu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i środowiska.