Tradycja lubi się wyróżnić

Ostatnie lata, jak przystało na XXI wiek, to czas coraz powszechniejszych zakupów przez internet, podążania za kulinarnymi modami z całego świata (czy ktoś nad Wisłą nie słyszał jeszcze o spaghetti czy sushi?) a także – w związku z coraz szybszym tempem życia – sięgania po to, co gotowe i łatwe w przygotowaniu.

Publikacja: 11.12.2016 22:00

Beata Drewnowska

Beata Drewnowska

Foto: Fotorzepa / Pisarek Dominik

Dowodem na to jest chociażby rosnąca popularność usług kateringowych. Zamawianie tzw. diet pudełkowych, jest dziś w dużych miastach na porządku dziennym. Zamówić można bez problemu wszystkie posiłki, np. w wersji wegetariańskie czy bez napiętnowanego glutenu.

Z drugiej w naszym kraju przybywa świadomych i wymagających osób (z pewnością zmianę ich podejścia podsyca zasobność portfela), które zwracają uwagę na to, co trafia na ich talerze czy do pudełek z firm przygotowujących posiłki na zamówienie. Bywa, że wolimy kupić mniej szynki czy sera, mając jednak gwarancję ich wysokiej jakości. W ślad za tym rośnie zainteresowanie produktami regionalnymi, swojskimi i według tradycyjnych receptur. Masowo , i to nie tylko przed świętami Bożego Narodzenia, odwiedzamy kiermasze i jarmarki. A okazji ku temu nie brakuje, bo ich liczba w ostatnich latach znacznie urosła. Już nie tylko województwa, ale poszczególne gminy i sołectwa chcą mieć kulinarne imprezy, która będą atrakcją nie tylko dla mieszkańców, ale przyciągną także turystów.

Moda na produkty regionalne, kiedyś wyśmiewane za przaśność i prostotę, trafiła w naszym kraju na podatny grunt. Powód? Po latach zachłystywania się tym, co światowe, a w czasach PRL-u także niedostępne zwykłemu Kowalskiemu, nasyciliśmy się, a czasami nawet zmęczyliśmy, masowością.

Rosnącą popularność tego co niszowe sprawia, że lokalni producenci nie szczędzą wysiłków, by się wyróżniać. Sposobem na to są certyfikaty i znaki gwarantujące wysoką jakość. Coraz dłuższa jest też Lista Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa, gdzie można wpisać lokalne przysmaki. W sumie liczy już ponad 1,6 tys. pozycji.

Swój wkład w jej systematyczne wydłużanie się ma województwo lubuskie. Wprawdzie wciąż nie należy do krajowej czołówki, ale doczekało się już niemal 60 wpisów. Tym, co wyróżnia region, jest duża różnorodność kulinarna, wynikająca z powojennej historii. Swoje miejsce na liście znalazła zarówno lubuska musztarda z dyni, jak i pierniki. Region może pochwalić się także swoimi oryginalnymi jabłkami, serami i miodem. O winach, które stały się symbolem region, nie wspominając.

Warto pamiętać, że za sukcesem, a często w ogóle reaktywacją tradycyjnych receptur, stoją ludzie z wielką pasją. Poświęcają swój czas i  pieniądze, by przejrzeć księgi czy spotkać się z osobami, które przygotowania lokalnych rarytasów nauczyły się od swoich mam i babć.

Dowodem na to jest chociażby rosnąca popularność usług kateringowych. Zamawianie tzw. diet pudełkowych, jest dziś w dużych miastach na porządku dziennym. Zamówić można bez problemu wszystkie posiłki, np. w wersji wegetariańskie czy bez napiętnowanego glutenu.

Z drugiej w naszym kraju przybywa świadomych i wymagających osób (z pewnością zmianę ich podejścia podsyca zasobność portfela), które zwracają uwagę na to, co trafia na ich talerze czy do pudełek z firm przygotowujących posiłki na zamówienie. Bywa, że wolimy kupić mniej szynki czy sera, mając jednak gwarancję ich wysokiej jakości. W ślad za tym rośnie zainteresowanie produktami regionalnymi, swojskimi i według tradycyjnych receptur. Masowo , i to nie tylko przed świętami Bożego Narodzenia, odwiedzamy kiermasze i jarmarki. A okazji ku temu nie brakuje, bo ich liczba w ostatnich latach znacznie urosła. Już nie tylko województwa, ale poszczególne gminy i sołectwa chcą mieć kulinarne imprezy, która będą atrakcją nie tylko dla mieszkańców, ale przyciągną także turystów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?