Firmy będą musiały monitorować transport paliw

Wkrótce mają wejść w życie przepisy określane jako pakiet przewozowy. Dla części spółek dostosowanie się do nich nie będzie istotnym problemem.

Publikacja: 12.12.2016 20:00

Wszystkie paliwa przewożone cysternami na ternie Polski zostaną objęte bieżącym monitoringiem.

Wszystkie paliwa przewożone cysternami na ternie Polski zostaną objęte bieżącym monitoringiem.

Foto: Rzeczpospolita, Jak Jakub Ostałowski

Walka administracji państwowej z czarną i szarą strefą na rynku paliw w Polsce wchodzi w kolejny etap. Rząd po przygotowaniu i wprowadzeniu w życie tzw. pakietu paliwowego, opracował kolejne regulacje określane jako pakiet przewozowy. Jego głównym elementem ma być ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Poza zasadami monitorowania, określi również sankcje za naruszenie obowiązków związanych z drogowymi przewozami towarów. Projekt ustawy trafił już do konsultacji społecznych.

- Nowe regulacje pomogą nam w dalszym uszczelnieniu prawa podatkowego. Dzięki nim wprowadzimy system elektronicznego nadzoru nad towarami, który będzie dotyczył nie tylko paliw, ale także innych towarów - mówił w niedawnym wywiadzie dla „Rz" wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Elementem nowego systemu ma być obowiązkowa rejestracja, którą przewoźnik dokona na platformie usług elektronicznych służby celnej.

Z kolei w uzasadnieniu do projektu ustawy podano, że nowe rozwiązania prawne mają wspomóc działania związane z efektywnym gromadzeniem podatków i innych opłat w celu ich późniejszej redystrybucji. - Niezapłacone podatki powodują uszczuplenie wpływów do budżetu państwa i pośrednio nadmiernie obciążają uczciwych podatników. Dodatkowo skuteczny pobór podatków wyrównuje warunki prowadzenia działalności gospodarczej i istotnie wpływa na zmniejszenie poziomu zakłóceń gospodarczych - napisano w uzasadnieniu do ustawy. Rozwiązania, które mają wejść w życie w Polsce już z powodzeniem funkcjonują na Węgrzech i w Portugalii.

Oficjalnie do projektu ustawy odniósł się Operator Logistyczny Paliw Płynnych, państwowa spółka specjalizująca się w magazynowaniu i przeładunku paliw, będących co do zasady własnością innych przedsiębiorstw. Firma uważa, że nowe rozwiązania są trafne i powinny być skuteczne wobec podmiotów uchylających się od płacenia podatku VAT i akcyzy. Domaga się jednie doprecyzowania niektórych pojęć.

Pakiet przewozowy ma objąć także producentów wyrobów tytoniowych. Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego uważa jednak, że 6 tygodni, jakie będą miały firmy z tej branży na dostosowanie się do nowych regulacji, jest niemożliwe. Wnioskuje aby termin ich wprowadzenia w kontekście suszu tytoniowego przesunąć do 1 stycznia 2018 r.

Niezależnie od tego, kiedy wejdą w życie nowe regulacje, w niektórych firmach już od dłuższego czasu jest prowadzony na bieżąco monitoring transportowanych ładunków. Taki system od około czterech lat działa w firmie Lotos Paliwa, należącej do Grupy Lotos. Dodatkowo w maju tego roku został rozbudowany o unikalny w skali całej branży paliwowej system wideomonitoringu. Spółka przekonuje, że podnosi on bezpieczeństwo dostaw, ogranicza możliwości pogorszenia jakości paliw oraz straty w transporcie drogowym poprzez pełną kontrolę nad pojazdem, ładunkiem i pracą kierowcy na każdym etapie przewozu.

Lotos podaje, że stosowany w grupie system monitoringu umożliwia bieżąca obserwację autocystern, w tym ich lokalizację satelitarną, plan dostaw i jego realizację, status plomb elektronicznych, rodzaje i ilości produktów w komorach oraz podgląd z kamer wideo. Możliwy jest także podgląd zapisów historycznych dotyczących trasy przejazdu, statusu plomb i obrazów z kamer.

Według Lotosu w branży przewozowej sprawdza się stare powiedzenie, że to człowiek jest najsłabszym ogniwem wszelakich systemów bezpieczeństwa. W związku z tym zastosowanie innowacyjnych narzędzi pozwala pracownikom nadzoru transportu ograniczyć liczbę poważnych błędów ludzkich.

Gdański koncern zauważa, że w grupie z roku na rok rośnie sprzedaż własna paliw oraz dla klientów zewnętrznych. Co więcej firma korzysta z usług aż siedmiu przewoźników, dlatego uznała za niezbędne skoordynowanie działań obejmujących przewóz paliw do stacji własnych oraz na potrzeby klientów zewnętrznych.

- Mamy narzędzie, które pozwala nam dbać o jakość produktu dostarczanego na stacje w całej Polsce, ale także uszczelnia system, usprawnia raportowanie, obniża koszty audytów, umożliwia dokładniejszą i częstszą kontrolę przestrzegania procedur - mówi Sławomir Morysiak, szef biura obsługi handlu w spółce Lotos Paliwa. Dodaje, że niektóre elementy monitoringu stosują też inne firmy z branży paliwowej i przewozowej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: t.furman@rp.pl

Walka administracji państwowej z czarną i szarą strefą na rynku paliw w Polsce wchodzi w kolejny etap. Rząd po przygotowaniu i wprowadzeniu w życie tzw. pakietu paliwowego, opracował kolejne regulacje określane jako pakiet przewozowy. Jego głównym elementem ma być ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Poza zasadami monitorowania, określi również sankcje za naruszenie obowiązków związanych z drogowymi przewozami towarów. Projekt ustawy trafił już do konsultacji społecznych.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy