Jednym z obszarów największych zmian jest transport. - Badania opinii mieszkańców miast polskich dają podstawy do twierdzenia, że przyczyną popularności miejskiego transportu publicznego w Polsce jest dobra jakość. Dotyczy to także Białegostoku, w którym od lat, poza zakupami taboru o najwyższych parametrach ekologicznych, duży nacisk położono na punktualność i uprzywilejowanie autobusów w ruchu. Wprowadzono zaawansowane systemy biletu elektronicznego oraz informacji pasażerskiej. Poza buspasami, zwróciłbym uwagę także na rzecz niewidoczną dla oka, ale bardzo ważną, mianowicie elektroniczny system zarządzania ruchem, w którym priorytetem jest pierwszeństwo dla autobusów na skrzyżowaniach – mówi „Rz" prof. inż. Wojciech Suchorzewski, który napisał pierwszą politykę transportową dla Białegostoku jeszcze w latach 90.
Profesor uważa, że Białystok wypada dobrze również na tle miast zachodnioeuropejskich, takich jak Florencja czy Gratz. – Dotychczasowe doświadczenia Białegostoku i plan transportowy na lata 2015–2022 dobrze rokują na przyszłość. Miasto zamierza rozwijać sieć buspasów i zakupić autobusy o napędzie hybrydowym oraz elektrycznym. W sumie wysoko oceniam podejście równoważące cele społeczne, ekonomiczne oraz ekologiczne. Mam nadzieję, że wysoki udział transportu zbiorowego w przewozach nie spadnie. Dla większości miast europejskich jest to poziom nieosiągalny – dodaje Suchorzewski.
Transportowy sukces
Miejska polityka transportowa ma innowacyjny charakter. Osiągnięciem było uruchomienie w 2008 roku wyszukiwarki podróży opartej o standard Google Transit File System. Stolica Podlasia była pierwszym miastem w Polsce i siódmym na świecie z tym systemem. Z kolei za wdrożenie w 2012 roku zintegrowanego systemu biletu elektronicznego, systemu informacji pasażerskiej i zliczania pasażerów Stowarzyszenie ITS Polska przyznało Zarządowi Białostockiej Komunikacji Miejskiej wyróżnienie za najlepsze wdrożenie. - Od kilku lat wszystkie skrzyżowania w mieście objęte są centralnym systemem sterowania ruchem, a Białystok pojawia się w czołówce rankingów miast najmniej zakorkowanych, w których podróżuje się najlepiej – mówi nam mówi dr. inż. Marek Litwin, dyrektor ds. ITS i Poboru Opłat w Windsor-Detroit Bridge Authority w Kanadzie.
Przez 10 lat miasto uzyskało 1,5 mld zł dofinansowania z UE, co w połączeniu między innymi z wkładem własnym pozwoliło na realizację inwestycji na kwotę 3,6 mld. zł, za te środki powstały Trasa Generalska i Trasa Kopernikańska, obok szeregu innych dużych i małych inwestycji drogowych. Ale miasto kieruje środki również o inne wydatki majątkowe i społeczne.
Długi na inwestycje
Białostocka Karta Dużej Rodziny gwarantuje pomoc dla 3196 białostockich rodzin. Karta seniora zapewnia zniżki dla 7748 seniorów. 43 mln zł wydano w ciągu 10 lat na 81 wielofunkcyjnych boisk. Dzięki nakładom majątkowym Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych należy do najnowocześniejszych w kraju. Miasto dba również o dziedzictwo i kulturę, 11 mln zł kosztowała rewitalizacja otoczenia Pałacu Branickich, odnowiono białostockie centrum, powstał stadion miejski, tudzież Opera i Filharmonia Podlaska „Europejskie Centrum Sztuki".